کد خبر: 128262
A

رئیس جمهور اسرائیل به ترکیه رفت

دیدار دو روزه رئیس جمهور اسرائیل از ترکیه درحالی امروز چهارشنبه انجام می‌شود که کارشناسان، این سفر را به معنی آغاز فصل جدیدی در روابط دوجانبه تفسیر می‌کنند.

رئیس جمهور اسرائیل به ترکیه رفت

به گزارش دیده بان ایران؛ سفر اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل و همسرش میشل به ترکیه اولین سفر یک رهبر اسرائیلی به ترکیه از سال ۲۰۰۸ بدین سو خواهد بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه سوم فوریه گذشته پیش از سفر به اوکراین از دیدار دو روزه اسحاق هرتزوگ از ترکیه در اواسط ماه مارس خبر داده بود.

پیش‌بینی می‌شود طی این سفر موضوعات مختلفی چون روابط دوجانبه، مساله فلسطین و تحولات منطقه‌ای مورد بحث و گفت‌وگوی اردوغان و هرتزوگ قرار گیرد.

روابط میان ترکیه و اسرائیل پس از حمله نظامیان اسرائیل به کشتی ماوی مرمره در سال ۲۰۱۰ به پایین‌ترین حد خود رسید و افزایش تنش‌ها در فلسطین نیز تاثیر منفی بر روابط آنکارا و تل‌آویو برجای گذاشت.

اما طی سال‌های اخیر علی‌رغم کاهش سطح روابط دیپلماتیک میان دو طرف، حجم روابط اقتصادی روند روبه رشدی را شاهد بوده است.

براساس داده‌های سازمان آمار ترکیه (TÜIK)، حجم مراودات تجاری میان دو طرف طی پنج سال اخیر همواره افزایش یافته و این میزان در سال گذشته به رقم ۸.۴ میلیارد دلار رسیده است. سطح مراودات تجاری میان ترکیه و اسرائیل در سال ۲۰۲۰ نیز ۶.۲ میلیارد دلار رقم خورده است.

میزان صادرات ترکیه به اسرائیل در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد ۳۵.۱ درصدی بوده و به رقم ۶.۴ میلیارد دلار بالغ شده که بیشترین میزان در تاریخ بوده است. همچنین ترکیه در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲.۱ میلیارد دلار کالا و خدمات از اسرائیل وارد کرده است.

بخش آهن و فلزات، صنایع خودروسازی، تراکتور، دوچرخه، موتورسیکلت و صنایع پلاستیکی بیشترین سهم را در صادرات ترکیه به اسرائیل به خود اختصاص داده‌اند./ آناتولی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر