کد خبر: 128486
A

بازداشت خاخام یهودی در پرتغال به اتهام تخلف در اعطای تابعیت پرتغال به آبراموویچ / رویترز: ممکن است آبراموویچ تابعیت خود را از دست بدهد

یک خاخام بزرگ در شهر پورتو پرتغال در ارتباط با اعطای تابعیت پرتغال به رومن آبراموویچ مالک باشگاه چلسی انگلستان، بازداشت شد. ماجرا به پرونده کسب تابعیت پرتغال از سوی رومن آبراموویچ، الیگارش یهودی- روس که اوخر سال گذشته میلادی انجام شده، مربوط می‌شود. خاخام دانیل لیتاک، از جامعه یهودی شهر پورتو که قصد سفر به اسرائیل را داشت از سوی نیرو‌های پلیس پرتغال دستگیر شد.

بازداشت خاخام یهودی در پرتغال به اتهام تخلف در اعطای تابعیت پرتغال به آبراموویچ / رویترز: ممکن است آبراموویچ تابعیت خود را از دست بدهد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ یورونیوز نوشت؛ یک خاخام بزرگ در شهر پورتو پرتغال در ارتباط با اعطای تابعیت پرتغال به رومن آبراموویچ مالک باشگاه چلسی انگلستان، بازداشت شد.

ماجرا به پرونده کسب تابعیت پرتغال از سوی رومن آبراموویچ، الیگارش یهودی- روس که اوخر سال گذشته میلادی انجام شده، مربوط می‌شود. خاخام دانیل لیتاک، از جامعه یهودی شهر پورتو که قصد سفر به اسرائیل را داشت از سوی نیروهای پلیس پرتغال دستگیر شد.

بر اساس قانونی که در سال ۲۰۱۳ در پرتغال به تصویب رسید، این کشور به فرزندان یهودیان سفاردی تابعیت اعطا می‌کند. حالا چندین آژانس امنیتی پرتغالی در حال بررسی این موضوع هستند که آیا پروسه اعطای تابعیت به مالک متمول باشگاه چلسی به درستی انجام شده یا خیر. این قانون در پرتغال که با حمایت لابی‌های یهودی به تصویب رسیده درواقع تلاشی است که نشان دهد این کشور بابت آزار و اذیت‌های مذهبی که در قرن شانزدهم میلادی موجب شد ده‌هزار یهودی پرتغال را ترک کنند، متاسف است. دولت وظیفه تعیین این مسئله و بررسی درخواست‌های شهروندی را به دو گروه جامعه یهودی لیسبون و سازمان لیتاک در پورتو واگذار کرده است. در سالهای اخیر ده‌ها هزار متقاضی طبق این قانون شهروند پرتغال شده‌اند و پورتو را به یکی از مقاصد یهودیان در این کشور تبدیل کرده اند.

تابعیت آبراموویچ در پرتغال باعث شد تا او برای نخستین بار تابعیت یک کشور عضو اتحادیه اروپا را به دست آورد. اما حالا تردیدهایی در خصوص این روند ایجاد شده چرا که اکثر یهودیان روسیه اشکنازی هستند و ریشه سفاردی ندارند. با این حال لیتاک در ماه ژانویه در پاسخ به پرسش‌ها تاکید کرده بود که اطمینان دارد بر اساس تحقیقات و مدارک، پرونده آبراموویچ به دقت بررسی شده است.

رسانه‌های پرتغالی گزارش داده‌اند که پلیس در حال بررسی این موضوع است که روندهای غیرقانونی، پولشویی، پرداخت رشوه، فساد و اسناد جعلی در این فرآیند نقش داشته یا خیر. این سازمان یهودی تایید کرده که ماموران پلیس روز جمعه با مراجعه به دفاتر این سازمان تحقیقات گسترده‌ای را در این خصوص انجام داده اند.

هرچند ماجرای دریافت تابعیت پرتغال از سوی آبراموویچ در ماه‌های اخیر مطرح بود اما پس از حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های گسترده از سوی کشورهای غربی علیه اولیگارش‌های روس باعث شد تا بار دیگر این پرونده مورد توجه ویژه‌تر قرار گیرد. بعد از اتفاقات اخیر، شرایط هر روز برای مالک میلیاردر باشگاه چلسی دشوارتر می‌شود. روز پنجشنبه بریتانیا نیز اعلام کرده بود تا اموال این روس یهودی مسدود می‌شود.

مقام‌های پرتغالی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند ممکن است در پی این تحقیقات آقای آبراموویچ تابعیت پرتغالی خود را از دست بدهد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر