کد خبر: 129105
A

کره شمالی پرتاب آزمایشی یک موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید را تایید کرد

کره شمالی امروز (جمعه) اعلام کرد که روز پنجشنبه نوع جدید و پرقدرتی از موشک بالستیک قاره‌پیما را پرتاب کرد؛ اقدامی که محکومیت بین المللی را به دنبال داشت و بیانگر پایان توقف خودخواسته آزمایش موشک‌های دور برد است که از سال 2017 میلادی اعمال شده بود.

کره شمالی پرتاب آزمایشی یک موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید را تایید کرد

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ به نقل از خبرگزاری رویترز، رسانه‌های دولتی کره شمالی گزارش دادند، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی روز پنجشنبه مستقیما بر آزمایش موشک "هواسونگ-17" که نوع جدیدی از موشک‌های بالستیک قاره‌پیماست و بزرگ ترین موشک قاره‌پیمای کره شمالی تاکنون محسوب می‌شود، نظارت داشت.

کیم جونگ اون تاکید کرده که این موشک جدید، کلیدی برای جلوگیری از جنگ اتمی است.

براساس گزارش رسانه‌های دولتی کره شمالی، این موشک پس از پیمودن یک مسافت 1090 کیلومتری در حداکثر ارتفاع 6248.5 کیلومتری، با موفقیت به هدف تعیین شده در دریا برخورد کرد.

کیم جونگ اون گفت: کره شمالی برای یک رویارویی بلند مدت با امپریالیسم آمریکا آماده است و نیروهای استراتژیک کره شمالی آماده‌اند تا هر گونه تلاش نظامی آمریکا را بررسی و مهار کنند.

اطلاعات منتشر شده توسط ارتش‌های کره جنوبی و ژاپن نشان دادند که این موشک پیش از فرود آمدن در غرب دریای ژاپن، در ارتفاع بالاتر و برای مدت زمان طولانی‌تری نسبت به موشک‌های آزمایش شده قبلی کره شمالی پرواز کرده بود.

این نخستین پرتاب بزرگ‌ترین موشک کره شمالی از سال 2017 میلادی بود و گامی مهمی در توسعه تسلیحاتی پیونگ‌یانگ را نشان می‌دهد که احتمالا قادر خواهد بود کلاهک‌های اتمی خود را به طرف هر نقطه‌ای از آمریکا پرتاب کند.        

بازگشت کره شمالی به انجام آزمایشات بزرگ تسلیحاتی دردسری جدید برای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که مشغول واکنش نشان دادن به حمله روسیه به اوکراین است، محسوب می‌شود و چالشی نیز برای دولت محافظه کار جدید کره جنوبی خواهد بود.

یکی از مقامات کاخ سفید اعلام کرد: بایدن و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن که در جریان نشست گروه هفت دربروکسل با هدف نشان دادن اتحاد علیه جنگ روسیه دیدار کرده بودند، این پرتاب موشکی کره شمالی را محکوم کرده و بر لزوم اتخاذ یک دیپلماسی در رابطه با پیونگ‌یانگ و برنامه تسلیحات اتمی‌اش تاکید کردند. آنها توافق کردند تا برای پاسخگو کردن پیونگ‌یانگ با یکدیگر همکاری کنند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: این پرتاب موشکی نقض بی‌شرمانه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است، بی‌دلیل تنش‌ها را افزایش می‌دهد و خطر بی‌ثبات کردن وضعیت امنیتی در منطقه را به همراه دارد.

فومیو کیشیدا نیز این پرتاب موشکی را به عنوان نقض توقف پرتاب‌های موشک‌های بالستیک قاره‌پیما که شخص کیم جونگ اون وعده‌اش را به جامعه بین الملل داده بود، محکوم کرد.  

وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و چانگ ایویی-یونگ، همتای کره جنوبی‌اش خواستار پاسخی قاطعانه به این اقدام کره شمالی شدند و موافقند که صدور قطعنامه‌های بیشتر از سوی شورای امنیت لازم است.

پنتاگون اعلام کرد: لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و همتای کره جنوبی اش نیز در گفت وگویی تلفنی موافقت کردند که ارائه یک پاسخ قاطعانه به این پرتاب ضروری است. ژنرال آستین همچنین گفت‌وگویی تلفنی با همتای ژاپنی‌اش در این خصوص داشت.

آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایرلند، آلبانی و نروژ از شورای امنیت خواستند امروز نشست عمومی پیرامون این پرتاب موشکی اخیر کره شمالی برگزار کند و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز از پیونگ‌یانگ خواست تا از انجام هرگونه اقدام غیرسازنده بیشتر اجتناب کند. / ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر