کد خبر: 129290
A

روسیه از کاهش فعالیت‌های نظامی در اوکراین خبر داد

روسیه در پی مذاکرات روز سه شنبه میان هیئت های نمایندگی این کشور و اوکراین در استانبول، اعلام کرد که قصد دارد فعالیت های نظامی نیروهای خود را در شمال اوکراین، به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهد، اما پنتاگون با رد این ادعا گفته که نشانه ای از عقب نشینی ندیده است.

روسیه از کاهش فعالیت‌های نظامی در اوکراین خبر داد

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از خبرگزاری رویترز؛ الکساندر فومین معاون وزارت دفاع روسیه گفت که کشورش تصمیم گرفته برای افزایش اعتماد متقابل و ایجاد شرایط لازم برای ادامه مذاکرات و دستیابی به هدف نهایی توافق و امضای توافقنامه؛ عملیات نظامی را در اطراف کی یف پایتخت اوکراین و چرنی هیف، به شدت و در ابعاد گسترده کاهش دهد.

ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، جزئیات بیشتری از این تصمیم ها را که در پی بازگشت هیئت نمایندگی این کشور به مسکو گرفته شده، منتشر نکرده است.

اعضای هیئت نمایندگی اوکراین گفته اند که در آخرین دور مذاکرات پیشنهاد کرده اند که کی یف در برابر دریافت تضمین های امنیتی از مسکو، موضع بی طرف در پیش گیرد که به معنی خودداری از پیوستن به پیمان های نظامی یا دادن پایگاه نظامی به کشورهای دیگر است.

ولادیمیر مدینسکی رئیس هیت نمایندگی روسیه گفته است که کشورش این پیشنهادها را در آینده نزدیک بررسی و نتیجه را در اختیار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری قرار خواهد داد تا پاسخ نهایی مسکو آماده شود.

 هم زمان با پایان دور جدید مذاکرات هیات‌های اوکراینی و روس که روز سه شنبه در استانبول برگزار شد، ترکیه از حصول به توافق هایی در مذاکرات میان هیات‌های روسیه و اوکراین در نشست استانبول خبر داد.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که هیات‌های مذاکره کننده روسیه و اوکراین در مورد برخی مسائل به توافق رسیده اند.

دور ششم مذاکرات بین هیات‌های مذاکره کننده روسیه و اوکراین با حضور رجب طیب اردوغان در دفتر کار ریاست جمهوری «دولما باغچه» در منطقه «بشیکتاش» استانبول برگزار شد.

تاکنون پنج دور مذکرات صلح بین کی یف و مسکو از زمان آغاز جنگ در پنجم اسفندماه به منظور برقراری آتش بس و رسیدن به توافقی بر سرخواسته‌های دو طرف برگزار شده است. سه دور اول مذاکرات در منطقه مرزی «گومل» بلاروس و اوکراین در تاریخ‌های ۹ اسفند (۲۸ فوریه)، ۱۲ اسفند (۳مارس)، ۱۶ اسفند (۷مارس) برگزار و ۲ دور بعدی نیز در ۲۳ اسفند ماه (۱۴مارس) به صورت مجازی و اول فروردین ۱۴۰۰ (۲۱مارس) برگزار شده بود.

البته پیش از برگزاری دور چهارم مذاکرات بین هیات های مذاکره کننده، نشست دیپلماسی آنتالیا بین وزرای خارجه روسیه، اوکراین و ترکیه در مورخ ۱۰ مارس برابر با ۱۹ اسفند برگزار شده است

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر