کد خبر: 129467
A

ارگان رسانه ای مجمع روحانیت مبارز: ساختار تحریمها دقیقا به همان سبک و سیاقی سال ۲۰۱۵علیه ایران باقی می ماند

دن شاپیرو ملاقاتهای رسمی و غیر رسمی متعددی را با سناتورهای دموکرات جهت متقاعد کردن آنها در مخالفت با احیای توافق هسته ای خواهد داشت. با این حال به نظر می رسد با توجه به اختیارات ویژه رئیس جمهور آمریکا (مطابق قانون اساسی این کشور)، این مخالفتها در نهایت، منجر به مخالفت 67 سناتور ( از 100 سناتور) با احیای توافق هسته ای نشود و به مانند سال 2015 میلادی، سنا نتواند بن بستی رادر برابر دولت بایدن ایجاد کند.

ارگان رسانه ای مجمع روحانیت مبارز: ساختار تحریمها  دقیقا به همان سبک و سیاقی  سال ۲۰۱۵علیه ایران باقی می ماند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ارگان رسانه ای مجمع روحانیت مبارز خروج یکی دیگر از اعضای اصلی تیم آمریکایی حاضر در مذاکرات وین، نقطه آشکارساز اختلافات جدی میان تیم سیاست خارجی بایدن محسوب می شود.«دن شاپیرو» سفیر آمریکا در  اسراییل در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، تیم دولت جو بایدن درباره ایران را بعد از هفت ماه فعالیت و به دلیل اختلافات بر سر انتقادات فزاینده درباره گفت‌وگوهای وین و احیای برجام ترک کرد. برخی از تحلیلگران آمریکایی، از شاپیرو به عنوان نماینده اسراییل در وزارت خارجه آمریکا یاد می کردند! ارتباطات نزدیک شاپیرو و مقامات رژیم اسراییل، این تلقی از نقش آفرینی شاپیرو را تقویت می کند. در چنین شرایطی خروج او از تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا کاملا معنادار خواهد بود! 

پیام خروج شاپیرو چیست؟

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ نامه نیوز نوشت؛ شاپیرو درست در زمانی از تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا ( به سرپرستی رابرت مالی) خارج شده است که رایزنی های واشنگتن ، تروییکای اروپایی، چین و روسیه به نقاط پایانی خود نزدیک شده و فراتر از آن، جمهوری اسلامی ایران نیز بارها بر خطوط قرمز اصلی خود در این آوردگاه دیپلماتیک تاکید کرده است. خرووج شاپیرو،قطعا با مشورت مقامات رژیم اشغالگر قدس و لابی آیپک در ایالات متحده آمریکا صورت گرفته و نمی توان از آن به عنوان تصمیمی مستقل یاد کرد! این موضوع نشان می دهد که احتمالا رژیم اشغالگر قدس از برخی تصمیم گیری ها در قبال موارد اختلافی باقیمانده با ایران شدیدا ناراضی است، تا حدی که ترجیح داده است هزینه سیاسی خروج شاپیرو از تیم رابرت مالی را پرداخت نماید! 

شاپیرو چهارمین دیپلماتی است که تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا را ترک می کند. ریچارد نفیو طراح تحریم‌های هوشمند و معاون رابرت مالی به همراه ۲ نفر دیگر از مذاکره کنندگان اصلی آمریکا هم ۲ ماه پیش تیم دولت بایدن در مذاکرات وین را ترک کردند.نکته مهم تر اینکه علاوه بر رژیم اشغالگر قدس، شاپیرو ارتباطات گسترده ای با حکومت عربستان سعودی و امارات متحده عربی دارد. او بارها در ملاقاتها یا تماسهای خود با مقامات دربار سعودی ، آنها را در جریان روند مذاکرات قرار داده است. در چنین شرایطی خروج شاپیرو، یکی از اصلی ترین بانیان پشت پره آَشکارسازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی از تیم مذاکره کننده آمریکا دروین، خبر خوبی برای ریاض، تل آویو و ابوظبی محسوب نمی شود. 

لابی های آیپک و سناتورها 

به نظر می رسد خروج رسمی شاپیرو از تیم مذاکره کننده هسته ای وزارت خارجه آمریکا، نوعی زمینه چینی برای ورود پررنگ تر آیپک ( لابی صهیونیستهای آمریکا) به معادله احیای برجام محسوب می شود. در سال 2015 میلادی و در دوران ریاست جمهوری اوباما نیز آیپک ورود مستقیمی به روند تصویب توافق هسته ای در آمریکا داشت. کار به جایی رسید که برخی سناتورهای دموکرات نظیر چومانچین، باب مندز، چاک شومر و بن کاردین نیز به جمع مخالفان برجام پیوستند. با این حال در آن زمان باراک اوباما توانست با استناد به رای مثبت 43 سناتور دموکرات به برجام و استناد به حق وتوی خود در برابر کنگره، مخالفات مطلق جمهوریخواهان و چند تن از سناتورهای دموکرات را بی اثر سازد. اکنون آیپک مشغول یارگیری گسترده تری در کنگره آمریکاست. 

بدون شک در آینده ای نزدیک، دن شاپیرو ملاقاتهای رسمی و غیر رسمی متعددی را با سناتورهای دموکرات جهت متقاعد کردن آنها در مخالفت با احیای توافق هسته ای خواهد داشت. با این حال به نظر می رسد با توجه به اختیارات ویژه رئیس جمهور آمریکا (مطابق قانون اساسی این کشور)، این مخالفتها در نهایت، منجر به مخالفت 67 سناتور ( از 100 سناتور) با احیای توافق هسته ای نشود و به مانند سال 2015 میلادی، سنا نتواند بن بستی رادر برابر دولت بایدن ایجاد کند. 

دموکراتهای چندتکه 

با توجه به خروج دو تن از اصلی ترین اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا ( شاپیرو و ریچارد نفیو) ، مشخص است که این دو با اتخاذ تصمیمهای سیاسی ( به نحوی که منجر به احیای واقعی برجام شود) مخالف هستند. با این حال، برخی افراد دیگر در دولت آمریکا معتقدند که اصرار اولیه کاخ سفید بر بازگشت صوری و غیر عملیاتی به برجام، نسخه ای نیست که مورد موافقت ایران قرار گیرد! در چنین شرایطی ، بایدن و رابرت مالی ناچار به یکدست سازی تیم مذاکره کننده هسته ای خود شده اند. این یکدست سازی، به معنای تعهد پذیری این افراد نسبت به برجام نیست، بلکه مترادف با ناامیدی آنها نسبت به پیشبرد تاکتیک "بازگشت پوچ به برجام" است. این تاکتیک، همان چیزی بود که ریچارو نفیو و شاپیرو طرفدار آن بوده اند. به عنوان مثال، شاپیرو بارها اصرار داشت که موضوعات منطقه ای در ذیل توافق هسته ای گنجانده شود تا صهیونیستها از این بابت، احساس راحتی کنند! با این حال در طول مذاکرات هسته ای بارها به طرف غربی خاطر نشان شد که ایجاد هرگونه پیوندی میان برجام و موضوعات منطقه ای و موشکی، مترادف با پایان یافتن مذاکرات می باشد. ریچارد نفیو طراح تحریمهای ضد ایرانی در دوران ریاست جمهوری اوباما نیز اصرار داشت که در پایان مذاکرات اخیر وین، "ساختار تحریمها" دقیقا به همان سبک و سیاقی که در سال 2015 شاهد آن بودیم، علیه ایران باقی بماند.به عبارت بهتر، نفیو مخالف محض رفع عملیاتی تحریمها علیه ایران بود .اگرچه اراده دولت بایدن نیز از ابتدا بر مبنای همین رویکرد نفیو تنظیم شده است، اما پس از مدتی مقامات کاخ سفید با مانعی سخت به نام اصرار بر حق و منطقی جمهوری اسلامی ایران بر رفع عملیاتی تحریمها و ترسیم مکانیسم راستی آزمایی آن مواجه شدند. در چنین شرایطی، افرادی مانند رابرت مالی معتقد بودند که اصرار بر تاکتیک اولیه ترسیم شده از سوی دولت بایدن و عدم رفع واقعی یا رفع قطره چکانی تحریمهای ضد ایرانی منجر به افزایش تصاعدی هزینه های آمریکا در مواجهه با تهران خواهد شد. مقامات کاخ سفید قدرت پرداخت چنین هزینه ای را در ابعاد راهبردی و منطقه ای نخواهند داشت! در هر حال، چند تکه شدن دموکراتها در قبال احیای توافق هسته ای، علاوه بر کنگره( مجلس  سنا و مجلس نمایندگان ) بر محافل سیاسی و امنیتی ایالات متحده بازتاب ها و تبعات خاص خود را خواهد داشت.  

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر