کد خبر: 132264
A

سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو درخواست رسمی دادند

خبرگزاری رویترز امروز به نقل از دیپلمات ها نوشت که سوئد و فنلاند درخواست عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را امروز و به صورت رسمی در مقر این سازمان نظامی در بروکسل بلژیک تحویل دادند.

سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو درخواست رسمی دادند

به گزارش دیده بان ایران؛ خبرگزاری رویترز امروز به نقل از دیپلمات ها نوشت که سوئد و فنلاند درخواست عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را امروز و به صورت رسمی در مقر این سازمان نظامی در بروکسل بلژیک تحویل دادند.

به نوشته رویترز، پیش بینی می شود با وجود آنکه فرآیند عضویت این دو کشور شمال اروپا تنها دو سه هفته به طول انجامد، روند موافقت مجالس ۳۰ کشور عضو تا یک سال زمان برد.

ینس استولتنبرگ امروز درخواست عضویت فنلاند و سوئد را تاریخی خواند و این دو کشور را نزدیکترین شرکای این اتحادیه دانست که عضویت آنها به افزایش امنیت مشترک ناتو منجر خواهد شد.

ماگدالنا اندرسون نخست وزیر سوئد دیروز (۲۷ اردیبهشت) در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور فنلاند در استکهلم اظهار داشت: ۲ کشور به طور مشترک درخواست خود را فردا به مقر ناتو در بروکسل ارائه می‌کنند.

نخست وزیر سوئد اضافه کرد: خوشحالم که یک مسیری یکسان را در پیش گرفته‌ و می‌توانیم با هم این کار را انجام دهیم.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پریروز (۲۶ اردیبهشت) اعلام کرده بود که با عضویت سوئد و فنلاند در پیمان نظامی ناتو مخالف است؛ چراکه به سرانجام این کار خوشبین نیست و آن را بر خلاف منافع مشترک همپیمانان ناتو می‌داند.

استولتنبرگ در واکنش به نخالفت آنکارا ابراز امیدواری کرد که این مسئله با حمایت تمامی اعضاء به سرعت حل شود.

برای پذیرش عضو جدید در این ائتلاف نظامی، رسیدن به اجماع در میان همه اعضا الزامی است؛ بنابراین از نظر تئوری، ترکیه قادر به جلوگیری از الحاق سوئد و فنلاند است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر