کد خبر: 132408
A

اتحادیه اروپا: در حال برنامه‌ریزی برای توافق گازی با مصر و اسرائیل هستیم

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد این اتحادیه در حال برنامه‌ریزی برای دستیابی به توافق سه‌گانه گازی با اسرائیل و مصر به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای پایان دادن به وابستگی گازی به روسیه است.

اتحادیه اروپا: در حال برنامه‌ریزی برای توافق گازی با مصر و اسرائیل هستیم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد این اتحادیه در حال برنامه‌ریزی برای دستیابی به توافق سه‌گانه گازی با اسرائیل و مصر به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای پایان دادن به وابستگی گازی به روسیه است.

بورل اظهار داشت: درخصوص تنوع‌بخشی به واردات انرژی، کمیساریای اروپا و ایالات متحده امریکا عملا بر سر واردات گاز مایع اضافی توافق کرده‌اند، ما همچنین با کانادا بر سر واردات احتمالی گاز مایع و هیدروژن در حال همکاری هستیم، اتحادیه اروپا با اسرائیل و مصر نیز برای توافق واردات گاز مایع پیش از تابستان در حال برنامه‌ریزی است.

این پروژه «ایست مد» ( Med East) نام دارد؛ خط لوله‌ای که شبکه گازی اروپا را به میادین گازی دریایی کشف شده در قبرس، اسرائیل و مصر متصل می کند. این طرح در صورت تکمیل، روسیه و ترکیه را با اتصال مستقیم شبکه قبرس به شبکه اروپایی دور می‌زند. انتظار می رود کار بر روی «ایست مد» در سال ۲۰۲۷ تکمیل شود.

تشدید تنش با مسکو و بحران اوکراین باعث شده است تا اروپا به طور جدی‌تری به دنبال تامین گاز خود از منابع دیگر برود.

روسیه در طول تاریخ بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی اتحادیه اروپا بوده است. پس از اختلافات گازی روسیه، اوکراین و اروپا در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹، و به دنبال آن تنش‌ها در پی بحران اوکراین در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، اتحادیه اروپا به دنبال کاهش وابستگی خود به واردات گاز طبیعی از روسیه بوده است. با این حال، روسیه همچنان حدود ۴۰ درصد از گاز مصرفی اتحادیه اروپا را تامین می کند.

اروپا برای تامین گاز خود به جهان خارج وابسته است و در این راه تنها دو مسیر را پیش روی خود دارد: یا از طریق خطوط لوله که هزینه کمتری دارند ولی باز و بسته شدنشان در دست تولیدکننده‌ها است و یا از طریق محموله‌های میعانات گازی در کشتی‌ها که امکان خرید از منابع بیشتر، اما با هزینه بالاتر، از بازارهای جهانی فراهم می کند.

اتحادیه اروپا برای تامین گاز خود چندین طرح دیگر نیز در دست اجرا و یا در آستانه بهره برداری دارد. یکی از آن‌ها خط لوله زیردریایی ۵۲۰ کیلومتری گرین استریم است که از مالیتا در غرب طرابلس، پایتخت لیبی، تا شهر گلا در ایتالیا امتداد دارد. این خط لوله طولانی‌ترین خط لوله در دریای مدیترانه است و در عمق تقریباً ۱۲۰۰ متری کشیده شده است

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر