کد خبر: 134954
A

معامله قریب الوقوع عربستان، مصر و اسراییل/ جزایر تیران و صنافیر به عربستان رسید

طبق گزارش وبگاه اسرائیلی "والاه"، مقامات اسرائیلی فاش کردند که ایالات متحده، اسرائیل، مصر و عربستان سعودی در آستانه تکمیل توافق بر سر جزایر تیران و صنافیر در دریای سرخ هستند.

 معامله قریب الوقوع عربستان، مصر و اسراییل/ جزایر تیران و صنافیر به عربستان رسید

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ طبق گزارش وبگاه اسرائیلی "والاه"، مقامات اسرائیلی فاش کردند که ایالات متحده، اسرائیل، مصر و عربستان سعودی در آستانه تکمیل توافق بر سر جزایر تیران و صنافیر در دریای سرخ هستند.

 در جزئیات فاش شده توسط تعدادی از دیپلمات‌های اسرائیلی در تل‌آویو، انتظار می‌رود که عربستان سعودی با مصر توافقنامه‌ای امضا کند که به موجب آن، آمریکا متعهد شود که از کشتیرانی اسرائیل در تنگه تیران محافظت کند و در این زمینه ضمانت‌هایی به اسرائیل دهد.

عربستان و مصر سال ۲۰۱۶ در مورد انتقال مالکیت این دو جزیره به سعودی توافق کردند.

این سایت به نقل از مقامات اسرائیلی نوشت، نفتالی بنت، نخست وزیر، یائیر لاپید، وزیر خارجه و بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، از جزئیات این توافق مطلع و بر روی اصول آن توافق کردند.

سایت واللا تاکید کرد که این توافق شامل تعهداتی می‌شود که به این دو جزیره ارتباطی ندارد و مهمترین آنها موافقت ریاض با عبور پروازهای رژیم صهیونیستی به مقصد آسیای جنوب شرقی از حریم هوایی عربستان است.

مقامات اسرائیلی اظهار داشتند، ریاض توافقنامه‌ای را با قاهره امضا خواهد کرد که در آن به اجرای تدابیر امنیتی در داخل دو جزیره و حفظ آزادی دریانوردی در تنگه تیران متعهد است.

آنها افزودند:  آمریکا پایبندی ریاض به تعهدات خود را تضمین می‌کند و در این خصوص به اسرائیل ضمانت‌های کتبی ارائه خواهد کرد.

دیپلمات‌ها و حقوقدانان آمریکایی، مصری و سعودی در حال حاضر مشغول تکمیل این توافق هستند و به پایان بسیاری از توافق‌ها، تفاهم‌نامه‌ها و ضمانت‌نامه‌ها نزدیک هستند.

این سایت یادآور شد که جزایر تیران و صنافیر واقع در دریای سرخ از اهمیت استراتژیکی برخوردار هستند و تکمیل قرارداد یک دستاورد بزرگ برای دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در خاورمیانه خواهد بود و می‌تواند راه را برای گام‌های عادی‌سازی تدریجی میان رژیم صهیونیستی و عربستان هموار کند.

از آنجایی که عربستان و رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیکی ندارند، نمی‌توانند یک توافق دوجانبه مستقیم در مورد این دو جزیره امضا کنند و مصر و ایالات متحده در تلاش هستند تا راه‌حل‌های قضایی و دیپلماتیکی ارائه دهند که تکمیل این توافق را امکان‌پذیر کند.

این سایت بر تعهد مصر، در چارچوب توافق "کمپ دیوید"، به غیرنظامی کردن تیران و صنافیر و موافقت آن با درخواست تل آویو برای استقرار نیروهای ناظر بین المللی تحت فرماندهی آمریکا تاکید کرد.

پایگاه مذکور گفت، عربستان پس از انتقال حاکمیت این دو جزیره از مصر به ریاض در سال ۲۰۱۸، از اسرائیل خواست که از  شرط خود مبنی بر حفظ حضور ناظران بین المللی منصرف شود. اسرائیل نیز پاسخ مثبت به درخواست عربستان را مشروط به موافقت ریاض با تدابیر امنیتی در داخل دو جزیره کرد که موجب بی‌نیازی از ناظران بین المللی می‌شود.

به گفته مقامات اسرائیلی، عربستان تمامی تعهدات مصر در قرارداد «کمپ دیوید» در خصوص تیران و صنافیر را پذیرفته است. این مقامات خاطرنشان کردند که گانتس و نهادهای امنیتی در تل آویو معتقدند که مفاد قرارداد منعقد شده بین سه طرف تضمین کننده تحقق منافع امنیتی اسرائیل در دریای سرخ است.

در همین زمینه، کانال رسمی اسرائیلی"کان" گفت که بنت اخیرا اعلام کرده است، "اخبار خوبی درباره آینده ما وجود دارد" و او قصد دارد در روابط با عربستان سعودی تحولاتی ایجاد کند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر