کد خبر: 135200
A

آوارگی پنج هزار شیعه هزاره توسط طالبان/ کودکان و کهنسالان در معرض مرگ

منابع خبری می‌گویند که شماری از آوارگان جنگ بلخاب که در کوه‌ها و دره‌های دشوارگذار مناطق مرزی یکه‌ولنگ بامیان و شهرستان دره‌صوف سمنگان پناه برده‌اند، به غذا، سرپناه و دیگر امکانات اولیه دسترسی ندارند.

آوارگی پنج هزار شیعه هزاره توسط طالبان/ کودکان و کهنسالان در معرض مرگ

به گزارش دیده بان ایران؛ منابع خبری می‌گویند که شماری از آوارگان جنگ بلخاب که در کوه‌ها و دره‌های دشوارگذار مناطق مرزی یکه‌ولنگ بامیان و شهرستان دره‌صوف سمنگان پناه برده‌اند، به غذا، سرپناه و دیگر امکانات اولیه دسترسی ندارند. بیشتر کودکان و افراد مسن آواره، به بیماری‌های چون اسهال، سرماخوردگی و تنگی نفس مبتلا شده‌اند.

در نوارهای تصویری که از آوارگان بلخاب در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نیز دیده می‌شود که آنان در وضعیت نامناسب قرار دارند.

در یکی از ویدیوها یک زن آواره می‌گوید که شوهرش کشته و کودکانش در مسیر راه به‌دلیل نبود غذا و سرپناه تلف شده‌اند. این زن اکنون خودش به تنهایی به کوه‌ها پناه برده و از سازمان‌های امدادرسان می‌خواهد که برای نجات او و دیگر آوارگان کمک کنند.

بخشی از آوارگان بلخاب به مکان های دوردست «هزارچشمه»، «دزدان‌چشمه»، «سر سلاخ»، «آب‌قول»، «گنده جی»، «سوخته»، «زردسنگ»، «پیتاب» و «پودینه‌تو»ی شهرستانهای نمبر یک و نمبر دو یکه‌ولنگ پناه برده‌اند.

مسئول امور مهاجران ولایت بامیان گفته است که دست‌کم ۵۱۵ خانواده از آوارگان جنگ بلخاب در مرکز و شهرستانهاهای یکه‌ولنگ برای توزیع کمک، سرشماری شده است.

شمار کلی آوارگان جنگ بلخاب هنوز روشن نیست.

منابع از شهرستان بلخاب که نمی‌خواهند هویت‌شان فاش شوند، می‌گویند که از ده روز به این‌سو از ۳۵ روستای این شهرستان دست‌کم پنج هزار خانواده آواره شده و به کوه‌ها و مناطق دورافتاده پناه برده‌اند.

طالبان در بلخاب متهم به کشتار غیرنظامیان و نقض حقوق بشر نیز شده‌اند. این گروه اما آسیب‌رساندن به جان و مال غیرنظامیان در بلخاب را تکذیب می‌کند.

طالبان در بلخاب با مولوی مهدی مجاهد، فرمانده‌ی هزاره‌تبار و ناراضی خود درگیر شده‌اند. علی‌رغم تلاش‌های دو طرف برای گفت‌وگو این تلاش‌ها به نتیجه نرسید و سرانجام طالبان به این شهرستان حمله کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر