کد خبر: 135417
A
رئیس مرکز عربی مطالعات ایران:

نامزدی «نوری المالکی» انتخاب بین گزینه بد و بدتر است/ اوضاع به شدت در بغداد بحرانی است

صدقیان معتقد است: عقب‌نشینی مقتدی صدر و استعفای نمایندگان این جریان در پارلمان عراق که چند هفته پیش انجام شد، عملاً یک واقعه عجیب و بسیار بزرگ در ساختار سیاسی عراق به شمار می‌رود و حالا چارچوب هماهنگی شیعیان عراق با یک مشکل جدی روبه‌رو است.

نامزدی «نوری المالکی» انتخاب بین گزینه بد و بدتر است/ اوضاع به شدت در بغداد بحرانی است

به گزارش دیده بان ایران؛ «محمدصالح صدقیان» رئیس مرکز عربی مطالعات ایران در تشریح دلایل انتخاب نوری مالکی به عنوان گزینه نخست‌وزیری عراق اظهار کرد: عقب‌نشینی مقتدی صدر و استعفای نمایندگان این جریان در پارلمان عراق که چند هفته پیش انجام شد، عملاً یک واقعه عجیب و بسیار بزرگ در ساختار سیاسی عراق به شمار می‌رود و حالا چارچوب هماهنگی شیعیان عراق با یک مشکل جدی روبه‌رو است. در این میان بحث این است که چارچوب هماهنگی شیعیان عراق یک نفر را به عنوان نامزد نخست‌وزیری به مجلس معرفی کند تا بتواند کار را به سرانجام مشخص برساند؛ چراکه چارچوب هماهنگی شیعیان تعداد زیادی نماینده و عضو در پارلمان عراق دارد و همین تعداد می توانند یک نامزد برای نخست وزیری در عراق معرفی کنند که البته این اقدام تاکنون انجام نشده است، اما زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که نوری مالکی قرار است نامزد این پُست سیاسی شود.

وی ادامه داد: بحث اینجاست که چگونه این طیف می‌توانند اوضاع را با توجه به خروج جریان صدر از ائتلاف شیعیان، کنترل و مدیریت کنند. در این میان باید توجه کرد که باز هم مشخص نیست که نیت و هدف صدر از خروج خود و اعضای جریانش چه بوده اما مسأله اینجاست که در شرایط فعلی ما شاهد وقوع یک بحران عمیق سیاسی در بغداد هستیم. این در حالی است که جریان دولت القانون چندی پیش نوری المالکی را به عنوان نامزد نخست‌وزیری عراق معرفی کرده و این درحالی است که بسیاری از ناظران می‌گویند معرفی نوری المالکی به عنوان نخست‌وزیری، شاید بتواند بحران را مدیریت کند. معتقدم وضعیت فعلی و انتخاب مالکی به عنوان نامزد نخست وزیری عراق صرفاً انتخاب گزینه بد و بدتر است و به نوعی این پیام را مخابره می‌کند که اصولاً هیچ راهکار مناسب یا گزینه مقبولی در این میان وجود ندارد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: به موازات این روند، حرف و حدیث‌هایی در عراق به وجود آمده که نشان می‌دهد بحث ارائه سه یا چهار نام دیگر به عنوان نامزد نخست وزیری عراق هم مطرح شده است. این که می‌گویند قرار است در عراق تا عید قربان دولت تشکیل شود به نظرم یک نگاه بلند پروازانه است؛ چراکه اوضاع به شدت در بغداد بحرانی است و به این راحتی نمی‌توان انتظار تشکیل دولت داشت. اتفاق دیگر که در این بین رخ داده، سفر لیندسی گراهام، عضو سنای ایالات متحده به عراق است که گفته شده با رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر این کشور دیدارهایی داشته است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند این سفر یک اتفاق مهم به حساب می‌آید اما باید آن را یک موضوع عادی دانست؛ چراکه مقام‌های ایالات متحده دائماً در حال رفت و آمد به عراق هستند و نمی‌توان این آمد و شدهای سیاسی را چندان جدی دانست.

صدقیان افزود: به نظرم اولویت آمریکا در شرایط کنونی، خاورمیانه یا عراق نیست و دیدگاه‌های مقام‌های این کشور هم نمی‌تواند چندان بر اوضاع و احوال سیاسی بغداد تاثیرگذار باشد مگر این که مقام‌های ارشد آمریکا مانند رئیس‌جمهوری، وزیر خارجه، وزیر دفاع، رئیس سیا و حتی مشاور امنیت ملی وارد بغداد شوند تا بتوانیم یک تحلیل دقیق و مهم ارائه دهیم. توجه داشته باشیم که هیچکدام از شخصیت‌های ارشد دولت بایدن تا به امروز وارد عراق نشدند و این خود یک پیام نسبی به حساب می‌آید. در خلال این روند، مقتدی صدر هم نیروهای خود را برای ایجاد تجمع و اعتراض در بغداد فراخوان داده است که به نظر می‌رسد این اقدام‌های او را باید ناشی از شکست در تشکیل دولت عراق دانست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صدر در حال تجربه کردن یک اقدام تلخ بوده و در حقیقت یک شوک سیاسی را تجربه کرده است. حتی بحث بر سر این است که در جریان تحت رهبری او، انشعابات متعدد پیش آمده که خروجی آن می‌تواند خطرناک باشد. حال باید دید که روز جمعه چه تعداد از طرفداران صدر در دمای ۵۵ درجه سانتیگراد به میدان می‌آیند. به یاد داریم تظاهرات اکتبر ۲۰۱۹ علیه دولت عادل عبدالمهدی با طرح‌ریزی دولت ترامپ صورت گرفت و در لبنان هم چنین اتفاقی رخ داد. اما در شرایط فعلی نه تنها آمریکا بلکه دولت‌های منطقه به خصوص عربستان و امارات متحده عربی نمی‌خواهند به صورت مستقیم برای درست شدن اوضاع عراق به این پرونده ورود کنند و موضع آنها فعلا تماشاچی بودن است.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر