کد خبر: 135887
A

تحلیلگر مسائل بین الملل: آمریکا می‌خواهد مسائل استراتژیک را به «عربستان و اسرائیل» بسپارد/ بهتر است هر چه زودتر برجام را امضا کنیم

زرگر درباره اهمیت سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه گفت: به زعم آمریکایی ها خلیج فارس ترتیباتی امنیتی می خواهد که به نظر می رسد امروز حول محور عربستان و اسرائیل می چرخد لذا سفر بایدن به منطقه در همین ارتباط است تا هماهنگی های هر چه بیشتری بین سیاست های اسرائیل و عربستان در خلیج فارس بیشتر شود. کشور های پیرامونی مثل مصر و اردن و سایر کشور ها از جمله امارات و اردن و دیگر کشور های حوزه خلیج فارس به شکل مجموعه ای ترکیبات امنیتی مستحکمی را بوجود می آورد تا خیال آمریکایی ها راحت باشد و بتوانند به راحتی به مسائل روسیه و چین بپردازند و مسائل استراتژیک را به عربستان و اسرائیل بسپارند.

تحلیلگر مسائل بین الملل:  آمریکا می‌خواهد مسائل استراتژیک را به «عربستان و اسرائیل» بسپارد/ بهتر است هر چه زودتر برجام را امضا کنیم

به گزارش دیده بان ایران؛ یک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصاد سیاسی درباره چشم انداز سفر بایدن به منطقه می گوید: قدم اول سفر بایدن به اسرائیل است، هماهنگی سیاست های منطقه ای غرب با اسرائیل می تواند اجرای این سیاست ها را تضمین کند.مساله بعدی عربستان است که پایگاه مهم نظامی و انرژی آمریکا است و متحد استراتژیک آنها در حوزه خلیج فارس است. بنابراین مجددا چراغ سبزی به عربستان داده می شود به این معنی که ما مسائل عربستان را نادیده می گیریم و اصل قضیه مسائل استراتژیک و امنیت و انرژی در منطقه است که برای ما بسیار اهمیت دارد.

آمریکا مجددا اهمیت انرژی خاورمیانه را درک کرده است

دکتر علی اصغر زرگر در پاسخ به این سوال که سفر بایدن به خاورمیانه و عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل چه تحولاتی را رقم می زند؟ اظهار داشت: سفر بایدن به خاورمیانه بعد از رویگردانی آمریکا به خاورمیانه و نگاه بیشتر آمریکا به چین و روسیه اتفاق می افتد چون آمریکا مجددا اهمیت انرژی خاورمیانه را درک کرده است و این منطقه اهمیت سابق را برای آن ها پیدا کرده است. از این رو می توان چند نتیجه گیری مهم از این سفر داشت؛ اسرائیل که از قبل به عنوان پایگاه امنیتی و اطلاعاتی سیاسی آمریکا و اروپا و به ویژه انگلیسی ها در منطقه بود باز مهم می شود و غرب می تواند سیاست های آمریکایی و انگلیسی اش را از طریق اسرائیل در منطقه پیاده کند، بنابراین قدم اول سفر بایدن به اسرائیل است، هماهنگی سیاست های منطقه ای غرب با اسرائیل می تواند اجرای این سیاست ها را تضمین کند.

جنگ اوکراین ثابت کرده است شیرهای گاز اروپا در دست روسیه است

وی افزود: مساله بعدی عربستان است که پایگاه مهم نظامی و انرژی آمریکا است و متحد استراتژیک آنها در حوزه خلیج فارس است. بنابراین مجددا چراغ سبزی به عربستان داده می شود به این معنی که ما مسائل عربستان را نادیده می گیریم و اصل قضیه مسائل استراتژیک و امنیت و انرژی در منطقه است که برای ما بسیار اهمیت دارد. جنگ اوکراین ثابت کرده است که شیرهای گاز اروپا در دست روسیه است و روس ها با تولید 6 تا 7 میلیون بشکه نفت در روز نقش مهمی در بازار نفت جهان و اوپک دارند، از این رو آمریکا می خواهد امنیت را در حلیج فارس به همین صورت حفظ کند و انرژی حوزه خلیج فارس برای آن ها بسیار اهمیت دارد از این رو عربستان محور اصلی در تولید اضافی انرژی دارد که غرب امروز به آن نیاز دارد بخصوص در فصل زمستان یا با اوج گیری مجدد توسعه اقتصادی بعد از کرونا باز نیاز به انرژی بالا می رود و نقش محوری عربستان و عراق و حوزه خلیج فارسی برای آمریکا بسیار مهم است.

آمریکا می خواهد مسائل استراتژیک را به عربستان و اسرائیل بسپارند

وی تصریح کرد: به زعم آمریکایی ها خلیج فارس ترتیباتی امنیتی می خواهد که به نظر می رسد امروز حول محور عربستان و اسرائیل می چرخد لذا سفر بایدن به منطقه در همین ارتباط است تا هماهنگی های هر چه بیشتری بین سیاست های اسرائیل و عربستان در خلیج فارس بیشتر شود. کشور های پیرامونی مثل مصر و اردن و سایر کشور ها از جمله امارات و اردن و دیگر کشور های حوزه خلیج فارس به شکل مجموعه ای ترکیبات امنیتی مستحکمی را بوجود می آورد تا خیال آمریکایی ها راحت باشد و بتوانند به راحتی به مسائل روسیه و چین بپردازند و مسائل استراتژیک را به عربستان و اسرائیل بسپارند.

سفر بایدن به منطقه بیشتر حول محور مسائل امنیتی و امنیت انرژی است

زرگر ادامه داد: این نکته که آیا عربستان می تواند به صورت آشکار اعلام کند که می خواهد با اسرائیل رابطه داشته باشد نکته سوال برانگیزی است. البته ارتباطات از قبل هم بوده و سوالی در این رابطه وجود ندارد اما عملا امروز از نظر رسمی در حال وقوع است. امارات متحده عربی و بحرین متحدین اسرائیل هستند و رابطه خوبی با اسرائیل دارند و می خواهند از تجهیزات دفاعی اسرائیل استفاده کنند. آنها بدون هماهنگی و کسب اجازه از عربستان قادر به چنین کاری نبودند. وقتی می بینیم برای اولین بار هواپیماهای اسرائیلی می توانند از آسمان عربستان عبور کنند و به امارات و قطر بیایند، این مسائل نشان دهنده وجود هماهنگی بین عربستان و اسرائیل است. این دو کشور سیاست های مستقلی ندارند و دنباله رو سیاست های آمریکا در منطقه هستند. بنابراین به نظر می رسد سفر بایدن به منطقه بیشتر حول محور مسائل امنیتی و ترتیبات امنیتی حوزه خلیج فارس و مسائل انرژی و امنیت انرژی است تا بتواند جریان مثبتی را در غرب ایجاد کند.

برجام می توانست در زمان آقای روحانی با شرایطی امضا شود و امروز از برجام بهره ببریم

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در رابطه با برجام باز باید گفت آمریکا بود که از برجام خارج شد و معقول این بود که آمریکا اعلام کند به برجام برگشته است و بهتر این است که ایران نیز به شرایط سال 2015 برگردد، اظهار داشت: اینجا است که شرط و شروطی پیش کشیده می شود. مساله خروج سپاه پاسداران از لیست گروه های تروریستی و مساله تضمین هایی که آمریکا باید بدهد تا دولت های بعدی آمریکا از برجام خارج نشوند، در این بین ایران نیز در سیاست خارجی جریان خاص خودش را دارد. ما امروز و فردا کردن داریم. برجام می توانست در زمان اقای روحانی با شرایطی امضا شود و امروز از برجام بهره ببریم، اما در ایران با بر سر کار آمدن مخالفین برجام روند تغییر کرد. این طیف می گفتند ما به پشت خیمه دشمن رسیده ایم و نیازی به امضای برجام نیست اما گلوگاه منابع مالی ایران در دست آمریکا است و آمریکا از هیچ فرصتی فروگذار نکرده و امروز می بینیم هم تحریم ها آماده تشدید شدن است و هم اتحادی عبری و عربی در حال شکل گیری است. هم اسرائیل و هم عربستان تابع سیاست های آمریکا هستند و امروز این دو از مخالفان جدی برجام هستند و می خواهند تنش ها روز افزون شود تا سیاست های خود را پیش ببرند.

 اسرائیل می خواهد با به فراموش سپرده شدن مساله فلسطین مشروعیت خود را کسب کند

وی افزود: ایران باید جایگاه منافع ملی خود را ببیند و دقت داشته باشد که با این امروز و فردا کردن آیا ما در موضع ضعف قرار می گیریم یا نه؟! بهتر است هر چه زودتر برجام را امضا کنیم و حتی اگر دولت بعدی آمریکا دو سال بعد باز از این پیمان خارج شد حداقل دو سال از این امکان بهره مند شویم و با تقویتی بر اقتصاد کشور مجددا با آمریکا روبرو شویم. اسرائیل در حال نزدیک شدن به مرزهای جنوبی و شمالی ایران است و این امکان وجود دارد که عراقی ها نیز روزی تنش خود را با اسرائیل کم کنند. مساله اصلی در منطقه این است که اسرائیل می خواهد با به فراموشی سپرده شدن مساله فلسطین مشروعیت خود را کسب کند و به رسمیت شناخته شود. ایران باید متوجه این شرایط باشد. مساله فلسطین امروز در جهان عرب مساله داخلی فلسطینیان و اسرائیلی ها تلقی می شود و مشابه مسائل اقلیت ها در داخل کشور ها مورد توجه است. اعراب «کشوری به نام اسرائیل» را می شناسند و با آن رابطه دارند و تجارت می کنند و مسائل نظامی و امنیتی مطرح است. مساله منطقه این است و ایران باید با توجه به این داده ها منمافع نظام و منافع ملت ایران را مورد توجه قرار بدهد. اسرئیل خواه نا خواه کار خود را انجام می دهد و اعراب نیز منافع خود را دنبال می کنند و آمریکایی ها در صدد سپردن مسائل امنیتی منطقه به دست اسرائیل و عربستان هستند. هدف اصلی سفر بایدن به منطقه در این زمان خاص این منظور است.

منبع: شفقنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر