کد خبر: 136048
A

پیش بینی پرواز مستقیم حجاج مسلمان اسرائیل به عربستان سعودی

عیساوی وزیر کابینه اسرائیل: "معتقدم در مدت یک سال، شهروندان مسلمان اسرائیل می توانند از فرودگاه بن گوریون تل آویو به جده پرواز کنند و از آنجا برای ادای فریضه حج به مکه بروند".

پیش بینی پرواز مستقیم حجاج مسلمان اسرائیل به عربستان سعودی

به گزارش سایت دیده بان ایران، اگر این اتفاق رخ دهد برای اولین بار خواهد بود که پرواز مستقیم غیراختصاصی از اسرائیل به عربستان سعودی انجام خواهد شد.

بنابر گزارش دیده بان ایران رویترز نوشت، "عیساوی فریج" وزیر "همکاری منطقه ای" اسرائیل گفت پیش بینی می کند برای مراسم حج سال آینده، افراد اقلیت مسلمان در اسرائیل بتوانند در پرواز مستقیم به عربستان سعودی سفر کنند و مراسم حج را به جا بیاورند.

عیساوی فریج از جمله وزیران مسلمان در کابینه اسرائیل است. او از میان اقلیت مسلمان جامعه اسرائیلی است.

این وزیر اسرائیلی در هفته قبل هم گفته بود از دولت عربستان سعودی خواسته شده با پروازهای مستقیم از تل آویو به جده برای انتقال حجاج مسلمان اسرائیلی موافقت کند و اجازه دهد.

یک مقام مسوول در دولت امریکا هم روز پنجشبه قبل گفت چنین مجوزی در حال تهیه است. رویترز به نام این مقام مسوول اشاره ای نکرد.

این سخن بعد از آن مطرح می شود که عربستان سعودی از تغییر جدید درباره اجازه عبور به پروازهای اسرائیلی از آسمان این کشور خبر داد. این موضوع به هنگام سفر جو بایدن رئیس جمهور امریکا به عربستان سعودی اعلام شد.

دولت ریاض روز جمعه گذشته اعلام کرد آسمان این کشور را در برابر همه شرکت های هواپیمایی جهان باز می کند.قبل از این دولت سعودی اجازه داده بود پرواز شرکت های هواپیمایی اسرائیل تنها به مقصد جنوب خلیج فارس از آسمان عربستان سعودی پرواز کنند اما در شرایط جدید، پروازهای هواپیمایی اسرائیلی می توانند با عبور از آسمان سعودی راهی مقاصد آسیایی و آفریقایی هم شوند.

جو بایدن رئیس جمهور امریکا هم به طور مستقیم از تل آویو راهی جده عربستان سعودی شد. این نخستین پرواز مستقیم از اسرائیل به عربستان سعودی است.

قبل از این و در زمان سفر دونالد ترامپ به منطقه در سال 1396، برای اولین بار پرواز مستقیم از عربستان سعودی به اسرائیل انجام شد. سفر ترامپ به عربستان سعودی اولین سفر خارجی ترامپ در مقام ریاست ایالات متحده امریکا بود.

"عیساوی فریج" وزیر "همکاری منطقه ای" اسرائیل افزود تصمیم سعودی نشان می دهد تلاش های مورد تشویق امریکا برای حرکت کشورها به سمت عادی سازی روابط با اسرائیل، به مرحله بسیار پیشرفته ای رسیده است.

او گفت که اگر این اتفاق رخ دهد برای مسلمانانی مانند وی، آرزو به واقعیت تبدیل می شود.

عیساوی در مصاحبه با شبکه "کان" اسرائیل ادامه داد: "معتقدم در مدت یک سال، شهروندان مسلمان اسرائیل می توانند از فرودگاه بن گوریون تل آویو به جده پرواز کنند و از آنجا برای ادای فریضه حج به مکه بروند". وی از توضیحات بیشتر درباره مستندات این "پیش بینی" خودداری کرد. عربستان سعودی هم توضیح یا واکنشی در این باره نداشته است.

عربستان سعودی از سال ها قبل، حجاج مسلمان اسرائیلی را قبول می کند اما آنها باید از طریق کشور سومی برای حج پرواز کنند. کشوری که همزمان با اسرائیل و سعودی، رابطه داشته باشد. سه کشور ترکیه، اردن و مصر در نزدیکی اسرائیل هستند و هر سه همزمان با اسرائیل و عربستان سعودی ارتباط دارند.

این وزیر اسرائیلی گفته بود در وضعیت فعلی، هزینه حج یک هفته ای برای مسلمانان اسرائیلی، 11 هزار و 500 دلار می شود.
حجاج کشورهای عربی نزدیک اسرائیل معمولا نصف این مبلغ را برای سفر حج می پردازند.

با این حال همچنان روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و اسرائیل قطع است و دوطرف یکدیگر را به رسمیت نمی شناسند. عربستان سعودی عادی سازی روابط با اسرائیل را منوط به حل مسئله فلسطین از طریق به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطین و بازگشت اسرائیل به مرزهای 1967 می داند.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ عربستان سعودی دو سال قبل، به هواپیماهای خارجی در مسیر اسرائیل از جمله هواپیماهای شرکت امارات و هندوستان اجازه عبور از آسمان خود را داد. "عیساوی فریج" از جمله شهروندان عرب و مسلمان اسرائیل است. 

"عرب اسرائیلی" به شهروندان فلسطینی گفته می شود که هم اکنون در داخل مرزهای رسمی اسرائیل (مرزهای 1967) زندگی می کنند و شهروند اسرائیل هستند. آنها شناسنامه اسرائیلی دارند و این باعث شده در تناقضی میان فلسطینی بودن و داشتن شهروندی اسرائیلی قرار بگیرند.

اکثریت شهروندان عرب اسرائیلی مسلمان و بقیه مسیحی‌اند. شهروندان عرب اسرائیلی شامل افرادی نمی شود که در کرانه باختری و غزه و بخش شرقی شهر قدس (اورشلیم / بیت المقدس) زندگی می کنند.

شهروندان عرب اسرائیلی بیش از 20 درصد (نزدیک به 2 میلیون نفر) از جمعیت 9 میلیون نفری اسرائیل را شامل می شوند.

عرب های اسرائیلی به "عرب 48 " نیز معروف اند که به جنگ 1948 میان اسرائیل و کشورهای عربی اشاره دارد. در این جنگ، این شهروندان فلسطینی در برابر حملات ارتش اسرائیل، شهر و روستای خود را ترک نکردند و باقی ماندند. اسرائیل نیز با اشغال این شهر و روستاها، آنها را بخشی از خاک خود قرارداد.

این افراد معمولا به دو زبان عربی و عبری صحبت کنند. در اسرائیل، این دو زبان، رسمی هستند. آنها معمولا با افتخار خود را فلسطینی و بخشی از جامعه فلسطینی می دانند اما در اسرائیل زندگی می کنند.

 

 
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر