کد خبر: 136300
A

روسیه خواستار انحلال «آژانس یهود» شد

همزمان با تنش تنش‌ها در روابط مسکو و تل‌آویو، منابع رسانه‌ای خبر دادند مسکو خواستار پایان دادن به فعالیت «آژانس یهود» در این کشور شده است.

 روسیه خواستار انحلال «آژانس یهود» شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ خبرگزاری دولتی «ریانووستی» روسیه پنجشنبه (۲۱ ژوئیه) گزارش داد، مسکو درخواست انحلال آژانس یهود برای اسرائیل را داده است.

یک مقام صهیونیست تایید کرده که اوایل روز پنجشنبه، سفیر اسراییل در مسکو پس از اقدام وزارت دادگستری روسیه علیه آژانس یهود، از مسکو خواستار توضیح شد. 

وزارت دادگستری روسیه اوایل ماه میلادی جاری نامه‌ای را به آژانس یهود ارسال کرد که روزنامه عبری زبان «جروزالم پست» مدعی است تنها به دست آن رسیده و حاوی فهرستی از موارد نقض قانون و پیامدهای آن بوده است.

طبق گزارش این رسانه اسرائیلی، یک منبع دیپلماتیک ارشد صهیونیست گفت که روسیه آژانس یهود را به جمع‌آوری غیرقانونی اطلاعات در مورد شهروندان روسیه متهم کرده است.

به نوشته جروزالم پست، علاوه بر این، در هفته‌های اخیر، روسیه تعریف خود را از عامل خارجی گسترش داد تا شامل هر کسی شود که از خارج حمایت می‌شود و دست به اقداماتی می‌زند که مقامات تشخیص می‌دهند خلاف منافع ملی روسیه است.

این طبقه بندی می‌تواند بر آژانس یهودی یا سایر سازمان‌های یهودی فعال در روسیه اعمال شود. طبق این گزارش، اقدامات مقامات روسیه می‌تواند مانع از رفتن یهودیان روسیه به فلسطین اشغالی شود. 

وزارت دادگستری روسیه حدود سه هفته پیش پیامی هشدارآمیز برای آژانس یهود ارسال کرد و به این سازمان درباره نقض قوانین روسیه هشدار داد چراکه آژانس یهود پایگاه‌ داده‌ای درباره افرادی که احتمالا به اراضی اشغالی مهاجرت کنند،‌ در اختیار دارد. با این حال، آژانس یهود همچنان مدعی است که این مسئله مربوط به نظارت مسئولان روسیه است که از چند سال پیش تاکنون ادامه دارد و پس از رایزنی‌هایی تلفنی حل و فصل خواهد شد.

کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم شب گذشته خبر داد که روسیه به مقامات تل‌آویو اطلاع داده که از نخست‌وزیر شدن «یائیر لاپید» ناراضی است و تعیین او ممکن است به روابط دوجانبه آسیب برساند. این شبکه صهیونیستی گفت که علت نارضایتی مسکو از یائیر لاپید اظهارات او درباره جنگ روسیه و اوکراین بوده و سفیر روسیه تأکید کرده که ماندن لاپید در منصب نخست‌وزیری ممکن است در روابط دو طرف دشواری‌هایی ایجاد کند.

روابط مسکو و تل‌آویو پس از جنگ اوکراین و حمایت رژیم صهیونیستی از کی‌یف تیره شده است. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه پیش‌تر در گفت‌وگو با شبکه ایتالیایی «مدیاست» در پاسخ به این سؤال که به چه دلیل در حالی‌ که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین خود یک یهودی است، روسیه می‌گوید لازم به «نازی‌زدایی» اوکراین است، گفت که هیتلر نیز اصالت یهودی داشته است.

این اظهارات وزیر امور خارجه روسیه واکنش شدید مقامات رژیم صهیونیستی را به دنبال داشت. یائیر لاپید طی پستی در توئیتر اظهارات وزیر خارجه روسیه  را «شرم آور و نابخشودنی و یک خطای تاریخی وحشتناک» خواند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر