کد خبر: 136718
A

منابع چینی: ناوگروه تهاجمی «رونالد ریگان »آمریکا به سمت تایوان به‌راه افتاد

یک گروه تحلیلی چینی مستقر در هنگ‌کنگ می‌گویند ناو هواپیمابر «رونالد ریگان» به همراه گروه رزمی خود سنگاپور را ترک کرده و به سمت خلیج تایوان حرکت می‌کند.

منابع چینی: ناوگروه تهاجمی «رونالد ریگان »آمریکا به سمت تایوان به‌راه افتاد

به گزارش سایت دیده بان ایران: یک گروه تحلیلی چینی مستقر در هنگ‌کنگ می‌گویند ناو هواپیمابر «رونالد ریگان» به همراه گروه رزمی خود سنگاپور را ترک کرده و به سمت خلیج تایوان حرکت می‌کند.

علی‌رغم هشدارهای چین درباره تردد کشتی‌های جنگی غربی در آبراه تایوان و گزارش‌ها درباره آماده‌شدن پنتاگون برای حافظت نظامی از سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه، اکنون از به‌راه افتادن ناوگروه تهاجمی آمریکایی به سمت این جزیره خبر می‌رسد.

روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» بامداد پنجشنبه به نقل از یک گروه تحلیلی محلی گزارش داد که ناوگروه تهاجمی نیروی دریایی آمریکا در شرق آسیا به سمت تایوان در حال حرکت است.

طبق این گزارش، کشتی‌های جنگی آمریکایی در حالی به سمت این جزیره حرکت می‌کنند که احتمال سفر پلوسی به تایوان باعث افزایش خشم و نارضایتی مقامات چین شده است.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، دو هفته پیش بود که ناوگان هفتم آمریکا گزارش داد که این گروه در دریای جنوبی چین فعالیت می‌کند و عملیات امنیت دریایی انجام می‌دهد.

به گفته کارشناسان این گروه تحلیلی، ناو هواپیمابر «یو.اس.اس رونالد ریگان» به همراه گروه رزمی خود بامداد پنجشنبه سنگاپور را ترک کردند. آمریکا نقطه پایانی مسیر کشتی‌ها را فاش نکرده است، اما تحلیلگران می‌گویند که آنها به سمت خلیج تایوان می‌روند.

پیشتر خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از مقامات واشنگتن گزارش داده بود که پنتاگون در حال تدوین طرحی برای اقدامات احتمالی در صورت سفر پلوسی و همچنین امکان جذب نیرو و ابزار اضافی در منطقه است. آنها در عین حال اقدام چین را علیه هواپیمای پلوسی بعید می‌دانند، اما معتقدند برخی «اشتباهات محاسباتی یا سوء تفاهم» می‌تواند امنیت آن را به خطر بیندازد.

چین تایوان را یک استان می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است. پکن همواره با سفر مقامات خارجی به این جزیره مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

سفر پلوسی به تایوان اولین سفر یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سال ۱۹۹۷ به این جزیره خواهد بود. گفته می‌شود ارتش آمریکا در حال بررسی حرکت ناوهای هواپیمابر یا ارسال جنگنده‌ها برای پشتیبانی نزدیک هوایی به عنوان بخشی از این سفر است.

پیش از این نیز منابعی در دولت آمریکا گفته بودند که کاخ سفید به دلیل نگرانی از تهدیدهای چین درباره سفر احتمالی رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان، به او هشدار داده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر