کد خبر: 137364
A

واکنش تند مقامات انگلیس به طرح استقلال «اسکاتلند»

یک مقام مسؤول در دولت انگلیس می‌گوید: این دیدگاه روشن دولت بریتانیا است که همه پرسی استقلال خارج از صلاحیت قانونی پارلمان اسکاتلند است.

واکنش تند مقامات انگلیس به طرح استقلال «اسکاتلند»

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ "نیکولا استورجن"، وزیر اول اسکاتلند چندی پیش از هموطنانش خواست که دوباره در یک همه پرسی درباره استقلال اسکاتلند شرکت کنند.

"استورجن" در سخنانی در اسکاتلند گفت: این تصمیم جدیدی نیست، بلکه برنامه انتخاباتی حزب او، حزب ملی اسکاتلند (SNP) است. اما اکنون زمان آن مشخص است: در پاییز سال آینده.

وی افزود: زمان آن فرا رسیده است که اسکاتلند را در مسیر درست قرار دهیم. زمان استقلال فرا رسیده است

در آخرین همه پرسی سال 2014، اکثریت 55 درصدی شهروندان به ماندن اسکاتلند در بریتانیا رای دادند. با این حال استورجن بر این عقیده است که این همه پرسی قبل از برگزیت بوده، که شمالی ترین بخش بریتانیا با اکثریت واضح - 62 درصد - آن را رد کرد.

هواداران استقلال اسکاتلند امیدوارند در صورت رای گیری مجدد، توازن آرا تغییر کند.

وزیر اول اسکاتلند اعلام کرد رای گیری همه پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا در تاریخ 19 اکتبر (27 مهر ماه) سال 2023 برگزار خواهد شد.

استورجن و حامیانش سالهاست خواهان جدایی اسکاتلند از بریتانیا هستند. با این حال تمایل آنها برای استقلال، پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مجددا شدت گرفته است. دولت اسکاتلند می خواهد همچون سابق در اتحادیه اروپا حضور داشته باشد. خانم استورجن در معرفی طرح همه پرسی در پارلمان اسکاتلند گفته است که حاضر نیست و اجازه نخواهد داد که دموکراسی اسکاتلند بازیچه و زندانی بوریس جانسون و یا هر نخست وزیر دیگری شود.

با این حال لندن می گوید یکبار در سال 2014 همه پرسی استقلال با اختلاف 10 درصد به نفع مخالفان آن به پایان رسیده است و دلیلی برای برگزاری مجدد آن وجود ندارد.

پیش از این در تاریخ 28 مارس 2017 پارلمان اسکاتلند به برگزاری دوباره همه پرسی جدایی اسکاتلند از بریتانیا رای مثبت داده بود.

انگلستان یا بریتانیا از چهار منطقه انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی تشکیل شده است.

نشریه دی سایت در مطلبی نوشت: دولت بریتانیا همه پرسی استقلال برنامه ریزی شده در اسکاتلند را رد کرده است. سخنگوی دولت انگلیس در سخنانی در این باره گفت که وکیل دولت، بیانیه ای در این زمینه به دادگاه عالی بریتانیا ارائه کرده است.

نیکولا استورجن، می خواهد پاییز آینده رای گیری دیگری درباره استقلال اسکاتلند برگزار کند. در واقع برای چنین رأیی تأیید دولت انگلیس ضروری است. با این حال، استورجن می خواهد این همه پرسی را در صورت لزوم، حتی بدون این تایید، به صورت قانونی برگزار کند.

بنابراین دولت استورجن به دیوان عالی کشور مراجعه کرده است. این پرونده قرار است در ماه اکتبر مورد رسیدگی قرار گیرد. باید این مسئله بررسی شود که آیا رای به اصطلاح مشورتی همچنین بدون موافقت لندن امکان پذیر است یا خیر. رای مشورتی به این معنی است که پیروزی طرفداران استقلال به طور خودکار اسکاتلند را از بریتانیا جدا نمی کند.

با این همه دولت بریتانیا این اقدام را غیرقانونی می داند. یک سخنگوی دولت انگلیس در این باره گفت: این دیدگاه روشن دولت بریتانیا است که همه پرسی استقلال خارج از صلاحیت قانونی پارلمان اسکاتلند است.

منبع: تسنیم

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر