کد خبر: 138049
A
اختصاصی دیده بان ایران؛

گزارش رویترز از آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای/ مقام آمریکایی: ایران اصراری بر لغو تحقیقات برنامه هسته‌ای توسط بازرسان بین‌المللی ندارد/ طرف ایرانی به دنبال حذف شرکت‌های تابعه سپاه از لیست تروریستی است/ شکاف‌ها باقی مانده و رسیدن به توافق نزدیک نیست

رویترز در گزارش خود مدعی شده مذاکره کنندگان برجام اصراری بر لغو تحقیقات برنامه هسته‌ای توسط بازرسان بین‌المللی ندارند.

گزارش رویترز از آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای/ مقام آمریکایی: ایران اصراری بر لغو تحقیقات برنامه هسته‌ای توسط بازرسان بین‌المللی ندارد/ طرف ایرانی به دنبال حذف شرکت‌های تابعه سپاه  از لیست تروریستی است/ شکاف‌ها باقی مانده و رسیدن به توافق نزدیک نیست

به گزار سایت دیده‌بان ایران؛ رویترز در گزارش خود مدعی شده مذاکره کنندگان برجام اصراری بر لغو تحقیقات برنامه هسته‌ای توسط بازرسان بین‌المللی ندارند.

بنابر گزارش سرویس ترجمه دیده بان ایران؛ یک مقام ارشد آمریکایی روز دوشنبه به رویترز  مدعی شد: ایران در مورد احیای مجدد توافق برجام برخی از خواسته‌های اصلی خود را کنار گذاشته است. این مقام ارشد آمریکایی به رویترز گفته است: ایران دیگر اصراری بر لغو تحقیقات برنامه هسته‌ای توسط بازرسان بین‌المللی ندارد. 

این مقام سیاسی گفت: ایالات متحده قصد دارد به زودی به پیش نویس توافق که از سمت اتحادیه اروپا پیشنهاد شده است پاسخ بدهد که بحث توافق هسته ای 2015(توافقی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا آن را رها کرد و جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا به دنبال احیای آن است) با ایران را مطرح خواهد کرد.

این سیاستمدار آمریکایی که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود همچنین  ادعا کرده: اگرچه تهران ادعا می‌کند واشنگتن امتیازاتی واگذار کرده، اما ایران هم برخی از خواسته‌های اصلی خود را کنار گذاشته است.

این مقام اضافه کرد: «آنها هفته گذشته بازگشتند و اساساً عهدنامه معلق رها کردند.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ خبرگزاری رویترز در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: ما فکر می کنیم که آنها بالاخره درخواست خروج سپاه از لیست تروریستی  را کنار گذاشتند و به سمت توافقی که با شرایطی که قابل پذیرش  رئیس جمهور آمریکا باشد، در حال حرکت اند. اگر امروز نزدیک‌تر هستیم، به این دلیل است که ایران حرکت کرده‌است.آن‌ها پذیرفته‌اند که به مسائلی پایبند هستند. وزارت خارجه ایران هم در لحظه هیچ اظهارنظری نداشت.

ایران از درخواست خود برای حذف سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی صرف نظر کرده

این مقام آمریکایی همچنین مدعی شده است: ایران تا حد زیادی از درخواست خود برای حذف سپاه پاسداران ایران از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی (FTO) صرف نظر کرده است. هرچقدر که ما از انجام این کار خودداری می‌کردیم ولی پیشتر  آن‌ها اصرار بر خروج سپاه از لیست سیاه داشتند. تا اینکه از یک ماه پیش اصرار ایران به این تقاصا کمتر شد و گفتند شما می توانید نام (FTO) را حفظ کنید، اما شرکت‌های تابعه سپاه را از اسامی آن حذف کنید. که پاسخ ما به این درخواست منفی بود. 

این مقام ارشد آمریکایی مرتبط با پرونده هسته ای ایران همچنین ادعا کرده است: ایران همچنین خواهان تضمینی بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) تحقیقات مربوط به پیگیری آثار کشف شده اورانیوم را منتفی کند. ایران تضمین می‌خواهد که آژانس همه آنها را ببندد و لی ما گفتیم که هرگز آن را نمی‌پذیریم.

این مقام گفته است که شکاف‌هایی بین ایالات متحده و ایران باقی مانده و رسیدن به توافق نهایی «کمی بیشتر طول می‌کشد».

این مقام گفت: ما اکنون در حال بررسی واکنش ایران هستیم و به زودی به آنها پاسخ خواهیم داد.

Capture

رویترز در ادامه گزارش خود درباره تحولات مذاکرات احیای برجام نوشته است: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ژوئن با اکثریت قاطع قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از ایران به دلیل ناتوانی در توضیح وجود آثار اورانیوم در سه پرونده مجهول انتقاد کرد.

پیش از این، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیچ تضمینی وجود ندارد که به توافقی رسید و گفت: «نتیجه این گفتگوهای جاری همچنان نامشخص است زیرا شکاف‌ها باقی مانده است».

واشنگتن باید برخی از تحریم‌ها را تحت شرایط توافق لغو کند، اما مقامات آمریکایی می گویند بازگشت به توافق برای جلوگیری از بحران هسته ای در خاورمیانه بسیار مهم است.

این مقام آمریکایی در ادامه به طرح ادعاهای خود علیه ایران پرداخته و به رویترز گفته است: اگر به توافق برسیم، بله، برخی تحریم‌ها را لغو می‌کنیم، اما ایران باید برنامه هسته‌ای خود را از منحل کند.

این مقام ایالات متحده همچنین مدعی شده: همه اینها زمانی اتفاق می‌افتد که تصور بشود ایران اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت سلاح‌های متعدد - در صورت تصفیه بیشتر - دارد و بیش از هر زمان دیگری به توانایی تولید آنها نزدیک است.

رویترز همچنین در بخش دیگری از گزارش خود  ادعا کرده است: توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی در ماه مارس پس از 11 ماه مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین، تقریباً احیا شد. اما این مذاکرات به دلیل اختلافاتی همچون تمایل ایران به حذف سپاه پاسداران از لیست FTO شکست خورد. 

رویترز همچنین به نقل از این مقام آمریکایی مذاکره کننده مدعی شده؛ ایران همچنین از ایالات متحده خواسته است که تضمین کند که هیچ رئیس جمهور آینده ایالات متحده از توافق خارج نخواهد شد. بایدن نمی‌تواند چنین تضمینی  دهد زیرا این توافق بیشتر یک تفاهم سیاسی است تا معاهده‌ای الزام آور و قانونی.

یک مقام دیگر همچنین به طرح ادعاهای همیشگی آمریکا علیه ایران پرداخته و به رویترز گفته است: که در صورت اجرای کامل توافق، آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌تواند یک رژیم بازرسی جامع را از سر بگیرد که هرگونه تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای(ادعایی) را به طور مخفیانه شناسایی کند. بسیاری از این نظارت‌ها باقی خواهند ماند.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ این مقام همچنین از منع ایران از غنی سازی و ذخیره اورانیوم و دیگر مواد مورد نیاز برای ساخت بمب حتی در سطوح بسیار محدود خبر داده و مدعی شده است: ایران اجازه ندارد هیچ یک از اورانیوم غنی شده 20 و 60 درصدی را که امروز ذخیره می کند، داشته باشد. سانتریفیوژهای پیشرفته ای که در ایران است متوقف و حذف خواهند شد، از جمله تمام سانتریفیوژهایی که در تاسیسات زیرزمینی فردو قرار دارد.

این مقام آمریکایی در گفت و گوی خود با رسانه آمریکایی رویترز ادعاهایی را درباره محدودیت‌های سخت‌گیرانه برای غنی‌سازی ایران را مطرح کرده و نوشته است: حتی درصورت خروج ایران از توافق، حداقل شش ماه طول می‌کشد که ایران به سلاح هسته‌ای یابد.

ترجمه: رویا عزیزی- سایت دیده بان ایران 

 

ترجمه گزارش های بین المللی صرفاً در راستای رویکرد اطلاع رسانی بوده و به معنای تایید محتوای گزارش ها نیست. 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر