کد خبر: 138160
A

طالبان همچنان به دنبال انتقام از اهالی «پنجشیر»/ آیا کوچ اجباری پنجشیری‌ها آغاز شده است؟

طالبان تاکنون بارها به بازداشت «خودسرانه» غیرنظامیان در پنجشیر متهم شده‌اند و گفته می شود که آنها شماری از خانواده‌ها را از دره عبدلله خیل این استان، به صورت اجباری کوچ داده‌اند.

طالبان همچنان به دنبال انتقام از اهالی «پنجشیر»/ آیا کوچ اجباری پنجشیری‌ها آغاز شده است؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ در چند روز گذشته ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی افغانستان دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد نیروهای طالبان ده‌ها تن  از افراد غیرنظامی را بازداشت کرده‌اند و می‌گویند که این‌ها از پنجشیر هستند.

منابع محلی گفته‌اند که بازداشت شدگان ساکنان شهرستان «دره عبدالله خیل» استان پنجشیر هستند و به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی، از سوی نیروهای طالبان بازداشت شده‌اند.

در ویدئویی که در چند روز اخیر در شبکه‌های اجتماعی در افغانستان دست به دست می‌شود، دیده می شود که اکثر افراد بازداشت شده، نوجوان هستند و طالبان دست‌های آنها را بسته‌اند و می‌گویند که در چند روز گذشته در پنجشیر جنگ بود و شماری کشته شدند.

طالبان تاکنون بارها به بازداشت «خودسرانه» غیرنظامیان در پنجشیر متهم شده‌اند و گفته می شود که آنها شماری از خانواده‌ها را از دره عبدلله خیل این استان، به صورت اجباری کوچ داده‌اند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به نشر این ویدیو و بازداشت غیرنظامیان، رفتار نیروهای طالبان با آنها را «تحقیر آمیز» و «عقده مندانه» می‌دانند.

این نوار تصویری بعد از آن نشر شد که طالبان ملا عبدالقیوم ذاکر، معاون وزیر دفاع و رئیس پیشین کمیسیون نظامی خود را به عنوان مسئول عمومی نظامی در پنجشیر و اندراب تعیین کرد.

جنگ قومی

کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان برخورد نیروهای طالبان با غیرنظامیان در پنجشیر را «جنایت غیر انسانی» خوانده  و جنگ این گروه در پنجشیر را «جنگ قومی» می‌دانند.

بریالی سنگین، یکی از فرماندهان جبهه مقاومت ملی در استان بغلان، در صفحه تویتر خود نوشته است که «جنگ قومی طوفان وحشتناکی است که این گروه مغرور و نادان ]طالبان[ را خواهد بلعید.»

او افزوده که «این جنایت» توسط گروه طالبان و با امکاناتی که آمریکایی‌ها برای آنها به‌جا گذاشته‌اند، بر «مردم ما» انجام می‌شود.»

زلگی سجاد، یکی از شهروندان افغانستان در واکنش به نشر این نوار تصویری نوشته است که: «تاریخ هربار تکرار می‌شود.»

او افزوده که: «چندین سال پیش پدرم را به اتهام شمالی وال ]متعلق به ولایات شمال افغانستان[، همین‌گونه پیش چشمانم بازداشت کردند. این درد مردم و خانواده‌های پنجشیر را با تمام وجود حس می‌کنم.»

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد، گفته است که بازداشت غیرنظامیان توسط نیروهای طالبان در پنجشیر «خلاف قوانین بین المللی و حقوق بشر است.» او خواستار پایان دادن به بازداشت غیرنظامیان از سوی نیروهای طالبان شده است.

شهروندان افغانستان، برخورد نیروهای طالبان با «غیرپشتون‌ها» را ناشی از «عقده قومی» می‌دانند و می‌گویند که این گروه می‌خواهند با «سرکوب»، «شکنجه»، «توهین» و «تحقیر» بر مردم حکومت کنند.

ابراز فشار بر جبهه مقاومت ملی

طالبان غیرنظامیان در پنجشیر را به اتهام همکاری و ارتباط با جبهه مقاومت ملی بازداشت می‌کنند؛ به ویژه در دره عبدالله خیل و «دره هزاره».

اما جبهه مقاومت ملی می‌گوید که طالبان از بازداشت غیرنظامیان و آزار و اذیت مردم پنجشیر، به عنوان ابزار فشار علیه آنها استفاده می‌کنند.

صبغت الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی گفته است که «طالبان بازداشت غیرنظامیان را یکی از ابزارهای فشار بر جبهه مقاومت می‌دانند و همه را به چشم مظنون به حمایت و یا هم عضویت در جبهه مقاومت می‌بینند.»

او افزوده که: « از 15 اوت به بعد و به دنبال حملات نیروهای جبهه مقاومت ملی به طالبان، افراد طالبان فشارها بر غیرنظامیان را بیشتر کرده‌اند.»

در روزهای گذشته جبهه مقاومت ملی حملات خود را بر طالبان در استان پنجشیر افزایش داده است و در ۱۵ اوت مدعی شد که ۴۰ تن از نیروهای این گروه را اسیر گرفته‌اند.

طالبان علاوه بر پنجشیر و بغلان، در سایر نقاط کشور نیز به برخورد «انتقامجویانه» با غیرنظامیان متهم شده‌اند؛ از جمله با شیعیان هزاره در شهرستان بلخاب استان سرپل و استان‌های بامیان، دایکندی و غزنی.

تاکنون گزارش‌های زیادی از بازداشت‌های «خودسرانه» شیعیان هزاره توسط نیروهای طالبان در مناطق مرکزی افغانستان و وضع جریمه‌های سنگین بر آنها از سوی مسئولان این گروه، نشر شده است.

مسئولان ارشد طالبان اما همواره آنچه «جنایت» نیروهای این گروه خوانده می‌شود را انکار و تکذیب می‌کنند و گزارش‌های نهادهای بین المللی در این مورد را «پروپاگند» می‌خوانند.

سازمان ملل متحد، دیده بان حقوق بشر و چندین نهاد بین المللی دیگر تاکنون طالبان را متهم به رفتار «انتقامجویانه» با شیعیان هزاره، غیرنظامیان در پنجشیر و سایر مناطق کشور کرده‌اند.

منبع: شفقنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر