کد خبر: 138209
A

افزایش رد تقاضای ویزای شنگن شهروندان ترکیه؛ آنکارا: علیه ارودغان و عمدی است

داده‌ها نشان می‌دهند که درخواست شهروندان ترکیه برای ویزای شنگن در ماه‌های اخیر بطور فزاینده‌ای با جواب رد مواجه شده است. آنکارا این هفته گفت که این «موضع یک تلاش عمدی برای قرار دادن رئیس جمهوری طیب اردوغان در موقعیت دشوار در آستانه انتخابات سال آینده است»، اتهامی که اتحادیه اروپا آن را رد می‌کند.

افزایش رد تقاضای ویزای شنگن شهروندان ترکیه؛ آنکارا: علیه ارودغان و عمدی است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ یورونیوز نوشت : داده ها نشان می دهند که درخواست شهروندان ترکیه برای ویزای شنگن در ماه های اخیر بطور فزاینده ای با جواب رد مواجه شده است.

آنکارا این هفته گفت که این «موضع یک تلاش عمدی برای قرار دادن رئیس جمهوری طیب اردوغان در موقعیت دشوار در آستانه انتخابات سال آینده است»، اتهامی که اتحادیه اروپا آن را رد می کند.

براساس داده های وب سایت منطقه مرزی شنگن، تنها ویزای ۱۶ درصد از متقاضیان ترکیه رد شده که این رقم در سال گذشته ۱۲.۵ درصد بود. رد ویزای شنگن شهروندان ترک در سال ۲۰۱۵ تنها ۴ درصد بود و از سال ۲۰۱۷ به این سو هر ساله افزایش پیدا کرده است.

با این حال وب سایت منطقه شنگن ادعا می کند که افزایش نرخ لغو ویزای شنگن بصورت سراسری بوده و ارتباطی به شهروندان ترکیه ندارد.

همزمان رد ویزای شنگن سینم اوکتن، مجری ورزشی مشهور تلویزیون ترکیه که ده ها بار در سال های اخیر به اروپا سفر کرده برای بسیاری از شهروندان سوال برانگیز شده است.

وی به خبرنگاران می گوید:‌‌ « من ابتدا به آلمان و سپس به فرانسه درخواست دادم. هر دو درخواست من را رد کردند. من بارها برای پیگیری و فیلمبرداری مسابقات و مصاحبه با مردم به خارج از کشور سفر کرده ام، شاید ۵۰ یا ۶۰ بار. این اولین بار است که با این مشکل مواجه می شوم.»

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه بتازگی گفته است که «روند رسیدگی و اعطای ویزای شنگن در سال اخیر به اندازه ای افزایش یافته که به نظر عمدی می رسد.» وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد که این موضوع را در دیدار با همتایان اروپایی خود مطرح کرده است.

چاووش اوغلو سه شنبه گفت: « متأسفانه آمریکا و برخی کشورهای غربی اتحادیه اروپا یک سال و یا ۶ و ۷ و ۸ ماه بعد به شهروندان ما وقت ویزا می دهند. آنها همچنین نرخ رد را افزایش دادند. این برنامه ریزی شده و عمدی است.» چاووش اوغلو در سخنان خود با هشدار به کشورهای اروپایی آنها را تهدید کرد در صورت «ادامه چنین روندی ترکیه نیز مقابله به مثل خواهد کرد.»

نیکولاس مایر لاندروت، سفیر اتحادیه اروپا در ترکیه، به خبرگزاری رویترز گفت که «درخواست‌های ویزای شینگن براساس شایستگی‌های افراد و نه به دلایل سیاسی مورد بررسی قرار می‌گیرند.» وی می گوید که نرخ رد ویزای شهروندان ترک همچون میانگین نرخ جهانی آن بین ۱۳ تا ۱۴ درصد بوده است و «دلیلی برای تعجب وجود ندارد.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر