کد خبر: 139152
A
کاردار پیشین کشورمان در لندن مطرح کرد؛

ساداتیان: خشم تروئیکای اروپایی از واکنش ایران/ معرفی ایران به عنوان مقصر اصلی شکست مذاکرات

یک کارشناس مسائل بین‌المللی به انتقاد از واکنش ایران به بیانیه تروئیکای اروپایی گفت: ایران باید از دیپلماسی عمومی استفاده کند. سؤال من از مقامات مسئول این است که چرا سکوت کرده‌ و متن پاسخ طرف مقابل را منتشر نمی‌کنند و با دنیا حرف نمی‌زنند؟

ساداتیان: خشم تروئیکای اروپایی از واکنش ایران/ معرفی ایران به عنوان مقصر اصلی شکست مذاکرات

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) روز شنبه، ۱۹ شهریور، با صدور بیانیه‌ای ادعا‌های پیشین خود را در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای با ایران تکرار کردند.

این سه کشور در بخشی از این بیانیه ادعا کردند: «هنگامی که در حال نزدیکتر شدن به یک توافق بودیم، ایران مسائل جداگانه‌ای را دوباره باز کرد که به تعهدات الزام‌آور قانونی تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) و توافق پادمانی انجام شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط است».

همچنین آنها در این بیانیه تاکید کردند: «درخواست اخیر ایران تردید‌هایی جدی در قصد و تعهد ایران برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز درباره برجام ایجاد کرده است. موضع ایران با تعهدات الزام‌آور قانونی در تناقض بوده و چشم‌انداز احیای برجام را تضعیف می‌کند».

ایران به دنبال جلوگیری از سوءاستفاده

سید جلال ساداتیان کاردار پیشین کشورمان در لندن در این رابطه گفت:‌ برای نمونه جایی گفته شده بود آقای بایدن در یک سخنرانی پذیرش تعهدات را اعلام می‌کند یا در جایی دیگر مطرح شده آقای بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، با صدور بیانیه‌ای بخشی از تعهدات آمریکا را می‌پذیرد و همچنین اقدام دیگر گرفتن مصوبه کنگره آمریکا از سوی دولت برای انجام توافق بود. همه اینها به نوعی عملی شدن و واقعی بودن اعلام آمادگی آمریکا برای انجام تعهدات را زیر سؤال برده بود.

ساداتیان اظهار کرد: از این جهت پاسخ‌های ایران برای جلوگیری از این نوع سوء استفاده‌ها از سوی آمریکا است. در واقع ایران از آمریکا خواسته جملات و عبارات شفاف و بدون ابهام را در پاسخ خود به کار گرفته و نمی‌خواهد اجازه دهد از حسن نیت او سوء استفاده شود.

عصبانیت اروپایی‌ها از پاسخ ایران

کاردار پیشین کشورمان در لندن بیان کرد: به نظر می‌رسد اروپایی‌ها، به منزله طرف میانجی‌گر، وقتی به نتیجه نرسیدند و متوجه شدند که در این بازه زمانی کار به نتیجه نمی‌رسد، با صدور این بیانیه اعلام کردند ایران به دنبال کشتن زمان و تعویق مذاکرات و انجام توافق در زمانی است که فایده‌ای برای غربی‌ها ندارد و لذا بیانیه این سه کشور اروپایی حکایت از عصبانیت آنها از نوع واکنش ایران دارد.

وی تصریح کرد: در حقیقت این بیانیه را می‌توان زمینه‌سازی برای معرفی ایران به عنوان مقصر اصلی شکست مذاکرات و عدم احیای برجام دانست و در ادامه آنها به دنبال اجماع‌سازی بر روی این محور خواهند رفت.

لزوم پاسخ صریح به ادعای اروپایی‌ها  

این کارشناس مسائل بین‌المللی در پاسخ به این سؤال که ایران باید چه اقداماتی در پاسخ به تحرکات اروپایی‌ها انجام دهد، گفت: ایران باید از دیپلماسی عمومی استفاده کند. سؤال من از مقامات مسئول این است که چرا سکوت کرده‌ و متن پاسخ طرف مقابل را منتشر نمی‌کنند و با دنیا حرف نمی‌زنند؟ باید متن پاسخ آمریکایی‌ها را منتشر کرد و اشکالات و نقایص متن آنها را تشریح و از طرفی پاسخ خود را نیز ارائه و اقدام متقابل آنها را مطرح کرد.

منبع: ایکنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر