کد خبر: 139415
A

در ملاقات رییسی و پوتین چه گذشت؟/پوتین: بسیاری از پروژه ها با حمایت آیت الله خامنه ای در حال پیشرفت هستند

رییس جمهور در دیدار با رییس جمهور روسیه ضمن تشکر از حمایت روسیه برای عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: روابط ما عادی نیست، بلکه ماهیت استراتژیک دارد.

در ملاقات رییسی و پوتین چه گذشت؟/پوتین: بسیاری از پروژه ها با حمایت آیت الله خامنه ای در حال پیشرفت هستند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای به ازبکستان سفر کرده است،‌ امروز (24 شهریور) با ولادیمیرپوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار و گفتگو کرد.

وی در این دیدار ضمن تشکر از حمایت روسیه جهت عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: روابط ما عادی نیست، بلکه ماهیت استراتژیک دارد. اراده ایران بر توسعه روابط راهبردی با روسیه در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، هوا و فضا هست.

رئیسی با اشاره به دیدار ولادیمیرپوتین با رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: نکات و محورهای راهبردی رهبر انقلاب مطرح کردند که دنبال تحقق آن خواهیم بود.

رئیسی تاکید کرد که با پیگیری کمیسیون مشترک دو کشور، تفاهمات و توافقات بین دو کشور زودتر اجرایی و عملیاتی شود.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: آمریکا تصور می‌کند هر کشوری را که تحریم کند،‌ آن کشور دیگر متوقف می‌شود و فهم و درک آنها در این قضیه خطاست. آمریکا سالهاست ایران را تحریم کرده اما ملت بزرگ ایران تحریم و تهدیدها را برای خود به عنوان یک فرصت در رشد و پیشرفت تلقی کرده است. جمهوری اسلامی ایران تحریم‌ها علیه روسیه را به هیچ عنوان قبول ندارد و این تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم و ارتباط تجاری و اقتصادی خود را با روسیه توسعه خواهیم داد. ارتباط کشورهایی که توسط آمریکا تحریم شده‌اند با یکدیگر، می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و روز به روز آنها را حتی قوی‌تر کند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه که امروز در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در سمرقند با سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران دیدار کرد، در گفت‌وگو با همتای ایرانی‌اش با ابراز خرسندی از طی مراحل عضویت ایران در این سازمان گفت: همان طور که با شما توافق کردیم، ما هر کاری برای عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای انجام دادیم. شرکایمان در این سازمان از درخواست شما[برای عضویت] حمایت کرده‌اند. تمام آن‌چه باقی مانده، برخی تشریفات است.

پوتین گفت: ایران در حال ملحق شدن به این سازمان جدی، بزرگ و مقتدر بین‌المللی است و بسیار از این بابت خوشحالیم.

رییس جمهور روسیه همچنین با اشاره به روابط تهران-مسکو بیان کرد که «روابط بین‌المللی رو به گسترش هستند. ما فعالانه در عرصه بین‌المللی همکاری می‌کنیم و مواضعمان درباره بسیاری از مسائل نزدیک یا به گفته دیپلمات‌ها منطبق است.

پوتین با اشاره به سفر اخیرش به تهران و دیدار با مقام معظم رهبری ایران، به رییسی گفت: به لطف حمایت ایشان، بسیاری از پروژه‌ها در حال پیشرفت هستند. ما مشتاق حمایت بیشتر ایشان هستیم.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر