کد خبر: 141180
A

بی‌بی‌سی فارسی مدعی شد: پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین فعال هستند/ پهپاد شاهد کارایی چندانی نداشته است

بی بی سی فارسی مدعی شده به احتمال زیاد روسیه با پرتاب همزمان تعداد زیادی از این پهپادهای ایرانی توانسته موفقیتی نسبی در زدن اهدافی در اوکراین کسب کند.

بی‌بی‌سی فارسی مدعی شد: پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین فعال هستند/ پهپاد شاهد کارایی چندانی نداشته است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ بی‌بی‌سی فارسی نوشت: وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید به نظر نمی‌رسد که پهپادهای شاهد ایران برای حمله به اهدافی که روسیه در عمق خاک اوکراین در نظر دارد، چندان کارآمد باشد.

وزارت دفاع بریتانیا که هر روز گزارشی اطلاعاتی از وضعیت جنگ اوکراین منتشر می‌کند، گزارش روز چهارشنبه ۱۲ اکتبر را به پهپادهای شاهد ایران و کاربرد آن برای روسیه اختصاص داده است.

در این گزارش گفته شده است که هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران از جمله پهپاد تهاجمی و یک طرفه شاهد-۱۳۶ از اوت ۲۰۲۲ در روسیه مستقر شده‌اند.

بولتن اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا با تایید اظهارات رهبران اوکراین می‌گوید انواع پهپاد شاهد ساخت ایران در موج حملات روسیه علیه اوکراین در روز ۱۰ اکتبر مورد استفاده قرار گرفته است.

مقام‌های ایران همواره فروش تسلیحات به طرف‌های جنگ اوکراین را تکذیب کرده‌اند.

ستاد ارتش اوکراین پیشتر گفته بود که ۶۰ درصد از ۸۶ پهپاد شاهد-۱۳۶ ساخت ایران را که در حملات روز دوشنبه شلیک شده، در آسمان منهدم کرده است.

در گزارش تازه وزارت دفاع بریتانیا گفته شده که این پهپادها سرعت بالایی ندارد و در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند، به همین دلیل هدف قرار دادن «پهپاد تنها» با پدافند هوایی آسان است.

با این توضیح گفته شده است که به احتمال زیاد روسیه با پرتاب همزمان تعداد زیادی از این پهپادها توانسته موفقیتی نسبی در زدن اهدافی در اوکراین کسب کند.

به نوشته بولتن اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا با وجود برد اعلام‌شده ۲۵۰۰ کیلومتری شاهد-۱۳۶، این پهپادهای انتحاری، قدرت و ظرفیت انفجاری پایینی دارند.

بنا بر این گزارش بعید است که این پهپادها کاربردی را که روسیه در نظر داشته، یعنی حملات عمیق در خاک اوکراین را برآورده کند.

گزارش امروز وزارت دفاع بریتانیا از جنگ اوکراین در پایان گفته است که با در نظر گرفتن این که جت‌های جنگنده روسیه هم‌چنان دستاورد و برد محدودی در آسمان اوکراین دارند، نبود توان عملیاتی قابل اعتماد، پایدار و دقیق در این زمینه یکی از مهم‌ترین شکاف‌های توان نظامی روسیه است.

منبع: بی‌بی‌سی فارسی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر