کد خبر: 141237
A

سازمان ملل همه پرسی الحاق مناطقی از اوکراین به روسیه را به رسمیت نشناخت / ایران در جلسه رای گیری غایب بود

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب چهارمین قطعنامه از آغاز جنگ اوکراین علیه روسیه، همه پرسی الحاق مناطقی از اوکراین به روسیه را به رسمیت نشناخت و آن را محکوم کرد. در این رای گیری، ۱۴۳ عضو سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی برای محکومیت روسیه رای مثبت، پنج کشور رای مخالف و ۳۵ کشور رای ممتنع دادند. روسیه و چهار کشور بلاروس، کره شمالی، سوریه و نیکاراگوئه نیز به این قطعنامه رای منفی دادند اما چین رای ممتنع داد. جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا در جلسه رای گیری غایب بودند.

سازمان ملل همه پرسی الحاق مناطقی از اوکراین به روسیه را به رسمیت نشناخت / ایران در جلسه رای گیری غایب بود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل متحد که از روز دوشنبه ( ۱۰ اکتبر/۱۸ مهرماه) برای تصویب چهارمین قطعنامه علیه روسیه آغاز شده بود، روز چهارشنبه به وقت محلی از سرگرفته شد.

در این رای گیری، ۱۴۳ عضو سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی برای محکومیت روسیه رای مثبت، پنج کشور رای مخالف و ۳۵ کشور رای ممتنع دادند.

روسیه و چهار کشور بلاروس، کره شمالی، سوریه و نیکاراگوئه نیز به این قطعنامه رای منفی دادند اما چین رای ممتنع داد.

جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا در جلسه رای گیری غایب بودند.

آمریکا و متحدانش در پی وتوی قطعنامه ضد روسی اخیر از سوی مسکو در نشست۳۰ سپتامبر ( ۸ مهرماه) به دنبال محکومیت روسیه در نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل بودند که با تصویب چهارمین قطعنامه توسط کشورهای جهان، مسکو این بار هم محکوم شد.

مجمع عمومی سازمان ملل با رای مثبت خود در عصر چهارشنبه به وقت محلی و تصویب قطعنامه‌ای همه پرسی روسیه در مناطقی از اوکراین را غیرقانونی دانست و محکوم کرد و از این کشور خواست این الحاقیه را لغو کند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در واقع با تصویب این قطعنامه، الحاق مناطق دونتسک، خرسون، لوگانسک و زاپوروژیا را محکوم کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب این قطعنامه، اقدامات روسیه را طبق قوانین بین‌المللی فاقد مشروعیت دانست و از همه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی خواست که هیچ تغییری در وضعیت مناطق اوکراین به رسمیت نشناسند.

این مجمع همچنین از روسیه خواست که فوری و بدون قید و شرط تصمیمات خود را در مورد وضعیت مناطق اوکراین پس بگیرد.

قطعنامه های مصوب مجمع عمومی سازمان ملل الزام آور نیست اما غرب در تلاش است تا فشارهای بین‌المللی علیه روسیه را هرچه بیشتر افزایش دهد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر