کد خبر: 141262
A

واکنش ۱۵ کشور اروپایی به حمله‌های هوایی روسیه

طرح موسوم به "سپر آسمان اروپا" با مشارکت ۱۵ کشور اروپایی عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قرار است نقاط ضعف سامانه دفاع هوایی شماری از کشورهای اروپایی را شناسایی و تقویت کند.

واکنش ۱۵ کشور اروپایی به حمله‌های هوایی روسیه

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ ۱۵ کشور اروپایی عضو ناتو در واکنش به حمله‌های هوایی روسیه به اوکراین قصد دارند سیستم دفاع هوایی خود را تقویت کنند. آلمان هماهنگی اجرای طرحی برای این منظور را بر عهده دارد که تفاهم‌نامه آن امضاء شده است.

تجاوز نظامی روسیه به اوکراین و حمله‌های موشکی و پهپادی اخیر بیش از پیش ضرورت داشتن یک سیستم دفاع هوایی کارآمد را برای آلمان و شمار دیگری از کشورهای اروپایی آشکار کرد.

طرح موسوم به "سپر آسمان اروپا" با مشارکت ۱۵ کشور اروپایی عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قرار است نقاط ضعف سامانه دفاع هوایی شماری از کشورهای اروپایی را شناسایی و تقویت کند.

کریستینه لامبرشت، وزیر دفاع دولت فدرال آلمان و همتایان او از ۱۴ کشور اروپایی روز پنج‌شنبه ۱۳ اکتبر در حاشیه اجلاس ناتو در بروکسل تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد یک سامانه دفاع هوایی مشترک امضاء کردند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، در حال حاضر چتر حفاظتی ناتو برای اروپا شکاف‌ها و نقاط آسیب‌پذیری دارد که باید با کمک یک سپر دفاعی مشترک برطرف شوند.

کاستی‌های مقابله با موشک‌های بالستیک و پهپاد

گفته می‌شود کاستی‌های کنونی از جمله برای مقابله با موشک‌های بالستیک با ارتفاع پرواز زیاد، موشک‌های کروز و پهپادهای تهاجمی مشهود هستند.

بر پایه ارزیابی‌های ناتو حمله روسیه به اوکراین وضعیت امنیت اروپا را به طور بنیادین تغییر داده و به همین دلیل تلاش بیشتر برای تقویت توان دفاع هوایی را ضروری کرده است.

بنابر این گزارش تا کنون سامانه‌های دفاع ضد موشکی اروپا به طور عمده برای مقابله با تهدیدهای احتمالی از جانب جمهوری اسلامی تجهیز و آماده بوده‌اند.

در طرح "سپر آسمان اروپا" خرید سامانه‌های دفاع هوایی جدیدی مد نظر است که قادر باشند با صرف هزینه متناسب بخش بزرگی از آسمان کشورهای اروپایی را محافظت کنند.

وزیر دفاع آلمان می‌گوید با این پروژه کشورهای اروپایی به اتفاق قادر خواهند بود مسئولیت مشترک خود برای حفظ امنیت قاره اروپا را بر عهده بگیرند.

سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات تاکید کرد در این پروژه مسئله بر سر دستیابی به هم‌افزایی در زمینه‌های سیاسی، مالی و فناوری است.

در مراسم امضاء تفاهم‌نامه طرح "سپر آسمان اروپا" نمایندگان بریتانیا، هلند، بلژیک، اسلواکی، مجارستان، بلغارستان، جمهوری چک، لتونی، رومانی، فنلاند، نروژ، لیتوانی، اسلوونی و آلمان شرکت داشتند. به گفته دیپلمات‌های استونی هم به این جمع می‌پیوندد.

ایده تقویت سپر دفاع هوایی کشورهای اروپایی را اولاف شولتس صدراعظم آلمان اواخر ماه اوت مطرح کرد و حاصل آن را "دست یافتن به امنیت برای تمام اروپا" خواند.

شولتس درباره اهمیت این طرح گفته بود سپر دفاع هوایی مشترک اروپایی با صرفه‌تر و توانمندتر از آن خواهد بود که هر کشوری برای خود با هزینه زیاد یک سامانه دفاعی بسیار پیچیده بر پا کند.

ارتش آلمان در حال حاضر برای مقابله با تهاجم هواپیماها و هلی‌کوپترها در فاصله نزدیک از موشک‌انداز شانه‌پرتاب "استینگر" استفاده می‌کند که در اختیار اوکراین نیز قرار گرفته است.

برای مقابله با پرنده‌های مهاجم در فاصله متوسط آلمان ۱۲ سامانه ضدهوایی پاتریوت در اختیار دارد که به باور کارشناسان برای دفاع از سرتاسر این کشور به هیچ وجه کافی نیست.

در میان سیستم‌هایی که می‌توانند کمبودهای دفاع ضد هوایی آلمان را جبران کنند سامانه پدافند ضد هوایی گنبد آهنین ۳ اسرائیل از گزینه‌های مطرح به شمار می‌رود.

این سامانه قادر است موشک‌های بالستیک که ارتفاع پرواز آنها به ده هزار متر هم می‌رسد را رهگیری و منهدم کند. احتمال خرید تعداد بیشتری سامانه ضدهوایی پاتریوت وسامانه IRIS-T توسط ارتش آلمان هم مطرح است.

در طرح سپر آسمان اروپا قرار است آلمان و ۱۴ کشور اروپایی عضو ناتو به طور مشترک سامانه‌های دفاعی مورد نیاز را خریداری و مستقر کنند. این طرح به کشورهای اروپایی امکان می‌دهد با صرف هزینه کمتر سیستم دفاع ضدهوایی خود را کارآمدتر کنند.

واکنش بین‌المللی به موشک‌باران شهرهای اوکراین

ضرورت تقویت بنیه دفاع هوایی کشورهای اروپایی که با تهاجم روسیه به اوکراین ملموس‌تر شد، با حمله‌های موشکی و پهپادی به کی‌یف و دیگر شهرهای مهم این کشور آشکارتر شده است.

موشک‌باران شهرهای مهم اوکراین با واکنش تند جامعه بین‌المللی روبرو شده است. کشورهای موسوم به گروه هفت، اتحادیه اروپا و آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل این حمله‌ها را به شدت محکوم کرده‌اند.

در همین حال مجمع عمومی سازمان ملل نیز ضمیمه کردن مناطق اشغالی اوکراین به خاک روسیه را به عنوان نقض حقوق بین‌الملل محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری روسی تاس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز پنج‌شنبه قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل را "ترور دیپلماتیک" خواند.

منبع: دویچه وله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر