کد خبر: 141558
A

یک مقام آمریکایی: حضور پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را نمی‌توان تأیید کنیم

یک مسئول عالی رتبه در پنتاگون می‌گوید: نمی‌توانم چیزی درباره حضور پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین بگوییم، اما همان‌طور که در ابتدا اشاره کردم، ما از ماه ژوئیه در این باره هشدار داده بودیم و این فقط به خاطر به‌کارگیری آن‌ها نبود، بلکه موضوع در وهله اول، برنامه ایران برای فروش پهپاد به روسیه بود.

یک مقام آمریکایی: حضور پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را نمی‌توان تأیید کنیم

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ یک مسئول عالی رتبه در پنتاگون در گفتگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که "نمی توانیم با اطمینان بگوییم که روسیه در حمله به کی یف از پهپاد‌های ایرانی استفاده کرده است".

پیش از این ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که ارزیابی آمریکا درباره نقش ایران در جنگ روسیه و اوکراین چیست؟ با بیان ادعا‌هایی علیه ایران گفت: ما از ماه ژوئیه هشدار داده بودیم که ایران برنامه دارد پهپاد‌هایی برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه بفروشد. ما همچنین علنا افشا کردیم که روسیه از ایران پهپاد دریافت کرده و برنامه داشته که صد‌ها نوع پهپاد ایرانی وارد کند و این که متصدیان روس نحوه استفاده از این پهپاد‌ها را در ایران آموزش می‌بینند. شواهد گسترده‌ای از به کارگیری آن‌ها [پهپادها]توسط روسیه علیه اهداف نظامی و غیرنظامی در آن‌جا [اوکراین]وجود داشته است.

پاتل ادامه داد: تعمیق اتحاد روسیه با ایران چیزی است که تمام جهان، به ویژه در منطقه باید آن را یک تهدید ببینند و هر کشوری باید به آن دقت کند. این موضوعی است که ما از طرف خودمان به دقت آن را رصد کرده و با متحدان و شرکایمان، از جمله در سازمان ملل، همکاری تنگاتنگی داریم تا به موضوع اشاعه تسلیحات توسط ایران به روسیه رسیدگی کنیم.

او با اتکا به این ادعا‌ها هشدار داد: هر کسی هر نوع تجارتی با ایران بکند که به نوعی به پهپاد‌ها یا تولید موشک‌های بالستیک یا سرازیر شدن تسلیحات از ایران به روسیه ربط داشته باشد، باید مراقب بوده و دقت لازم را به خرج دهند؛ آمریکا در به‌کارگیری تحریم‌ها یا انجام دادن اقداماتی علیه عاملان آن تردید نخواهد کرد.

پاتل در ادامه این بحث در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا ارزیابی مستقلی دارد که تایید کند حملات پهپادی روز [دوشنبه]به کی‌یف، پهپاد‌های ایرانی بوده‌اند، توضیح داد: من نمی‌توانم چیزی درباره این گزارش‌ها بگویم، اما همان‌طور که در ابتدا اشاره کردم، ما از ماه ژوئیه در این باره هشدار داده بودیم و این فقط به خاطر به‌کارگیری آن‌ها نبود، بلکه موضوع در وهله اول، برنامه ایران برای فروش پهپاد به روسیه بود.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آمریکا بر این باور است که ایران آماده فرستادن تسلیحات دیگری از جمله موشک‌های کوتاه‌برد به روسیه می‌شود، گفت که گزارش‌های موجود در این زمینه را دیده است، اما توضیحی درباره آن ندارد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دولت بایدن عقیده دارد که روسیه یا ایران در حال تخطی از قوانین یا محدودیت‌های بین‌المللی هستند؟ مدعی شد: بله ما این طور فکر می‌کنیم. فکر می‌کنم شما امروز شاهد این بودید که متحدان فرانسوی و انگایسی ما ارزیابی کرده بودند که تامین این پهپاد‌ها توسط ایران برای روسیه، تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و ما با آن موافقیم.

او در پاسخ به این اظهار خبرنگار حاضر در نشست که تاریخ تحریم تسلیحاتی علیه ایران به پایان رسیده است، گفت: تمامش منقضی نشده. علاوه بر این، ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، محدودیت‌ها علیه انتقال برخی تسلیحات پابرجاست و این محدودیت تسلیحات غیر از تسلیحاتی هستند که تحت تحریم تسلیحات متعارف قرار دارند. از نظر ما، این پهپاد‌ها که از ایران به روسیه منتقل شده و توسط روسیه در اوکراین استفاده شده‌اند، از جمله تسلیحاتی هستند که همچنان ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ مشمول ممنوعیت می‌شوند.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر