کد خبر: 141693
A

اعلام موافقت اتحادیه اروپا با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران

به گزارش ریاست اتحادیه اروپا اعضای این بلوک موافقت خود را نسبت به اقدامات جدید علیه ایران به دلیل ادعای تامین پهپاد برای روسیه از طرف ایران اعلام کردند.

اعلام موافقت اتحادیه اروپا با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ نماینده جمهوری چک که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، پنجشنبه (۲۰ اکتبر) اعلام کرد اعضای این بلوک بر سر اقدامات جدید علیه ایران به دلیل ادعایی تامین پهپاد برای روسیه موافقت کردند. 

این نمایندگی در توییتی نوشت: نمایندگان اتحادیه اروپا درباره اقدامات علیه نهادهای تامین‌کننده پهپاد که به اوکراین حمله می‌کنند، توافق کردند. 

به گزارش رویترز، در ادامه این پیام آمده است: کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند دارایی‌های سه شخص و یک نهاد مسئول تحویل پهپاد را مسدود کنند و همچنین آماده هستند تحریم‌ها را به چهار نهاد ایرانی دیگر که در فهرست تحریم‌های قبلی قرار داشتند، تعمیم دهند. 

خبرگزاری رویترز پیش‌تر هم اعلام کرده بود دولت‌های اتحادیه اروپا بر سر اعمال تحریم‌های جدید علیه ژنرال‌ها و نهادهای ایران در خصوص پهپادهای ساخت ایران به توافق خواهند رسید. رویترز نوشت کارشناسان مسائل تحریمی از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با تحریم سه ژنرال ایرانی و شرکت سازنده پهپادهای شاهد و همچنین «بازتحریم» چهار فرد و شرکت دیگر به توافق دست یافته‌اند. 

در همین خصوص سخنگوی اتحادیه اروپا چهارشنبه مدعی شد بروکسل شواهد کافی برای تحریم ایران به دلیل آنچه وی «ارسال پهپاد به روسیه» خواند را در اختیار دارد. «نبیلا ماسرالی» سخنگوی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه این ادعا، افزود: اکنون که شواهد کافی خود را جمع کرده‌ایم، کار در شورای اروپا با توجه به پاسخ روشن، سریع و محکم اتحادیه اروپا در جریان است. 

مقامات اوکراینی، اروپایی و آمریکایی در روزهای اخیر سر و صدای زیادی را در خصوص آنچه ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه می‌خوانند، به پا کرده‌اند. وزیر خارجه اوکراین دوشنبه خواستار تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران با ادعای استفاده روسیه از هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران  شد. وی سه‌شنبه نیز گفت که پیشنهاد قطع روابط دیپلماتیک با ایران را به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین ارائه کرده است.

این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه (سه‌شنبه) ۲۶ مهرماه این ادعاها را فاقد صحت خواند. سخنگوی وزارت امور خارجه این ادعاها را بخشی از فضاسازی سیاسی و  هدفمند دستگاه‌های رسانه‌ای برخی از کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرد و از همین رو آمادگی کشورمان را برای گفت‌وگو و مذاکره با اوکراین جهت رفع این اتهامات اعلام کرد.

اتحادیه اروپا در حالی ایران را به تحریم بابت ارسال سلاح برای روسیه تهدید می‌کند که برخی کشورهای عضو آن، آشکارا در تجهیز رژیم صدام حسین به سلاح‌های شیمیایی نقش داشتند. این تسلیحات در جنگ تحمیلی علیه شهروندان ایرانی به کار گرفته شد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که تحریم‌های جدید اعمالی علیه ایران در عمل فاقد هرگونه ارزش است و با توجه به در حال اجرا بودن تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، تاثیری بر اقتصاد ایران نخواهد داشت.

منبع: فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر