کد خبر: 143427
A

هودی سناتور رمز پیروزی‌اش در انتخابات شد؟

فترمن ممکن است مدرک فوق لیسانس خود را در هاروارد گرفته باشد، اما شهروند یک شهر از کمربند زنگ زده امریکاست. در آستانه انتخابات میان دوره ای، دکتر «مهمت اوز» رقیب جمهوری خواه فترمن او را یک «ولگرد زیرزمینی» توصیف کرد و فترمن با تمسخر به علاقه اوز به برند "گوچی" در فضای مجازی اشاره کرد و به کنایه او را غیر قابل دسترس برای عموم مردم توصیف کرد.

هودی سناتور رمز پیروزی‌اش در انتخابات شد؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ «جان فترمن» سناتور منتخب تازه پنسیلوانیا خود معترف است که «یک سیاستمدار معمولی» نیست. یک ریش بزی بر روی چانه و خالکوبی روی ساعد دارد و تمایل شدیدی به پوشیدن لباس کار از خود نشان داده به گونه‌ای که برای گرفتن عکس پرتره رسمی ترجیح داد یک پیراهن چروک و خاکستری را پوشیده و در مقابل پرچم آمریکا بنشیند. فترمن به عنوان اولین «سناتور با لباس کار» و «یک سناتور شلوارک‌پوش» شناخته می‌شود.

با این وجود، شاید به همین خاطر و با پوشیدن یک هودی مشکی رنگ به عنوان لباس کار لباسی که شیک نیست، اما خوب دوخته شده و بسیار ماندگار خواهد بود، توانست کنترل جمهوری خواهان بر آرای طبقه کارگر سفید پوست پنسیلوانیا را در هم بشکند.

«ارین ماسی د کازانووا» استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه سینسیناتی در این باره به «گاردین» می‌گوید: «فترمن قصد دارد با انتخاب نوع لباسی که می‌پوشید پیامی را به مخاطبان‌اش انتقال دهد. به زبان ساده هودی پوشیدن راهی راحت برای آن چیزی است که او می‌خواهد انتقال دهد و بگوید برایش ایستادگی می‌کند».

از زمانی که این شهردار سابق وارد سیاست امریکا شد کمد لباس‌اش محل بحث بوده است: یک جفت چکمه زیپ دار Maison Margiela که چندصد دلار قیمت دارد، یک گتر لیمویی و شلوار جین لیوایس. او که در سال ۲۰۲۰ میلادی از سوی بخش مد مجله GQ به عنوان یک نماد سبک و استایل لباس پوشیدن مورد تحسین قرار گرفت در توئیتی پاسخ داد که احساسی منفی نسبت به مُد دارد.

او که برای اظهار نظر بیشتر تحت فشار قرار گرفت نوشته بود: «من نه شبیه یک سیاستمدار معمولی و نه شبیه یک فرد معمولی به نظر می‌رسم». او درباره چرایی خالکوبی‌های روی دستان‌اش گفته بود خالکوبی روی بازوی چپ که ارقام ۱۵۱۰۴ است به کد پستی برادوک اشاره دارد شهری با کارخانه فولاد که او پیش‌تر شهردار آن بود و خالکوبی دست راست‌اش تاریخ پنج قتلی را نشان می‌دهد که از زمان انتخاب‌اش به عنوان شهردار در آن شهر صورت گرفته‌اند.

با این وجود، این هودی پوشیدن فترمن است که بر سایر موارد غالب شده است. کازانووا در این باره می‌گوید: «عجیب است که ما همچنان به چیزی که تقریبا همه در کمد خود دارند این چنین معنا می‌بخشیم و اهمیت می‌دهیم». با این وجود، واقعیت آن است که بستر و زمینه که در مورد سیاستمداران لباس آنان بوده به نظر می‌رسد «همه چیز» است. برای مثال، «ریشی سوناک» نخست وزیر فعلی بریتانیا به دلیل پوشیدن یک هودی خاکستری رنگ برند Everlane در دفتر کارش مورد تمسخر گرفته بود.

هم چنین، «کاترین دوریون» سیاستمدار اهل کِبِک به دلیل پوشیدن هودی نارنجی رنگ در مورد تمسخر قرار گرفت و مجبور شد آنجا را ترک کند. کازانووا می‌گوید: «از آنجایی که هیچ یک از افراد ذکر شده هودی را برای رای دادن، کارزار انتخاباتی یا حتی برای دیدار با بایدن رئیس جمهور امریکا نپوشیدند پوشیدن چنین لباسی از سوی فترمن توجه خاصی را به خود جلب کرده است».

هودی فترمن ساخت شرکت پوشاک امریکایی «کارهارت» است شرکتی که در سال ۱۸۸۹ میلادی تاسیس شد و با دوخت سه‌گانه برای کارگران صنایع فشرده در دوران رکود بزرگ تلاش کرد تا لباس‌هایی با دوام تهیه کند. امروزه مشتریان اصلی این برند هیپستر‌ها (یک خرده فرهنگ در دنیای مد است که طرفداران آن نه تنها استایل هیپستر دارند بلکه سبک زندگی آنان نیز به همان شیوه است) و کارگران یقه آبی تقسیم شده‌اند.

1377326_997 (1)

فترمن ممکن است مدرک فوق لیسانس خود را در هاروارد گرفته باشد، اما شهروند یک شهر از کمربند زنگ زده امریکاست. در آستانه انتخابات میان دوره ای، دکتر «مهمت اوز» رقیب جمهوری خواه فترمن او را یک «ولگرد زیرزمینی» توصیف کرد و فترمن با تمسخر به علاقه اوز به برند "گوچی" در فضای مجازی اشاره کرد و به کنایه او را غیر قابل دسترس برای عموم مردم توصیف کرد.

هودی‌هایی شبیه هودی‌ای که فترمن می‌پوشد در سراسر جهان غرب قیمتی ارزان دارند. با این وجود، فضای رسانه‌ای هم چنان حکم می‌کند که پوشیدن آن برای یک سیاستمدار غیرعادی است. «لوک اونیل» مفسر سیاسی آمریکایی می‌گوید: «پنسیلوانیا سابقه تاریخی داشتن مردان کارگر سخت کوش را دارد. قطعا فترمن می‌داند که پوشیدن لباس کار کارگران یقه آبی می‌تواند آن لباس را به عملی سیاسی تبدیل کند، اما او صرفا مردی است که لباسی را می‌پوشد که با آن احساس راحتی می‌کند».

از اقدامات مشابه می‌تواند به بالا زدن آستین‌های باراک اوباما هنگام غذا خوردن در جریان کارزار انتخاباتی اشاره کند. فترمن در این باره گفته بود: «من آستین‌هایی برای بالا زدن به منظور نمایش یک استعاره سیاسی نداشتم. تمام چیزی که من همواره می‌پوشم پیراهن‌های کار آستین کوتاه است، زیرا سخت کوشی تنها راه برای تقویت جوامع ما است».

باید دید در صورت پیشرفت سیاسی فترمن چه اتفاقی برای کمد لباس او خواهد افتاد! در مجلس نمایندگان مردان همواره باید کت و شلوار پوشیده باشند تا در جلسات کنگره شرکت کنند. فترمن یک کت و شلوار دارد که پیش‌تر در زمان ادای سوگند فرمانداری در سال ۲۰۱۹ میلادی در انظار عمومی پوشیده بود، اما اصرار دارد که اغلب آن را در جشن هالووین می‌پوشد!

آن چه سیاستمداران می‌پوشند قدرت هویت بخشی و ایجاد معنا را دارد و هودی فترمن نمونه‌ای از آن است. کازانووا می‌گوید: «این بدان معناست که منتقدان‌اش به دلیلی غیر موجه او را مورد انتقاد قرار داده اند. بنابراین، او قدرتمندتر شده است».

منبع: فرارو

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر