کد خبر: 145088
A

دفاع روزنامه حزب حاکم چین از مواضع این کشور در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس/ چاینا دیلی: اتخاذ موضع مشترک چین و اعراب در مسئله جزایر سه گانه نشان داد روابط با چین بر پایه‌های دائمی تری استوار است

چاینا دیلی، روزنامه حزب حاکم چین نوشت: گوخان ارلی، مسئول بخش مطالعات خلیج‌فارس در مرکز مطالعات خاورمیانه در ترکیه، به چاینا دیلی گفت که اجلاس سران بین چین و کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس به عنوان یکی از «جامع‌ترین» اجلاس‌های دوره اخیر بوده است.

دفاع روزنامه حزب حاکم چین از مواضع این کشور در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس/ چاینا دیلی: اتخاذ موضع مشترک چین و اعراب در مسئله جزایر سه گانه نشان داد روابط با چین بر پایه‌های دائمی تری استوار است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ چاینا دیلی، روزنامه حزب حاکم چین نوشت: گوخان ارلی، مسئول بخش مطالعات خلیج‌فارس در مرکز مطالعات خاورمیانه در ترکیه، به چاینا دیلی گفت که اجلاس سران بین چین و کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس به عنوان یکی از «جامع‌ترین» اجلاس‌های دوره اخیر بوده است.

ارلی گفت: بیانیه منتشر شده پس از اجلاس سران، نکته مهمی نه تنها در مورد مشارکت اقتصادی و تجاری چین و کشور‌های خلیج فارس، بلکه در مورد مسائل بین المللی و مسائل خاورمیانه و آسیا دارد.

وی افزود: اتخاذ موضع مشترک در مورد مسائل فعلی و گذشته، مانند مسئله جزایر بین امارات و ایران، نشان می‌دهد که روابط شورای همکاری خلیج فارس با چین بر پایه‌های دائمی تری استوار است.

این کارشناس اضافه کرد: در عین حال گفته شده است که امنیت شورای همکاری خلیج فارس، امنیت چین است، این هم در اجلاس مشترک بیان شد، هم بیانیه‌ی پس از آن. بنابراین، بعد شراکت استراتژیک روابط شورای همکاری خلیج فارس و چین در اینجا دیده می‌شود.

چاینا دیلی در ادامه نوشت: در این بیانیه، رهبران بر لزوم حمایت از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، جلوگیری از تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی در منطقه شورای همکاری خلیج فارس و اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران به منظور حفظ امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین المللی آن تاکید کردند. آن‌ها بار دیگر بر درخواست ایران برای همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کردند.

رهبران همچنین بر حمایت خود از شورای رهبری ریاست جمهوری در یمن به ریاست رشاد علیمی، رئیس جمهور یمن تاکید کردند و ابراز امیدواری کردند که به یک راه حل سیاسی مطابق با ابتکار شورای همکاری خلیج فارس و مکانیسم اجرایی آن، نتایج کنفرانس گفتگوی ملی یمن (NDC) و قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت دست یابند.

آن‌ها از همه طرف‌های یمنی خواستند که فوراً مذاکرات مستقیم را تحت نظارت سازمان ملل آغاز کنند.  

راشا الجوندی، کارشناس حوزه خلیج فارس در مرکز تحقیقات سیاست عمومی دبی، گفت: این بیانیه طرح کلی روابط اعراب و چین و اذعان به زمینه‌های مشترک را نشان می‌دهد، که بسیار مهم است، زیرا رهبران قبل از همه با هم ملاقات نکردند تا چنین بیانیه‌ای را تنظیم کنند.

الجوندی خاطرنشان کرد: بحث حاکمیت و تمامیت ارضی به دلیل دخالت و مداخله ایران از جمله موضوعات حساسی برای کشور‌های عربی و شورای همکاری خلیج فارس است، بنابراین بیانیه مهمی از سوی چین در کنار حمایت از شورای یمن بود.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر