کد خبر: 145377
A

جزییات جلسه سازمان ملل درمورد موضوع اخراج ایران از کمیسیون مقام زن / امریکا: عضویت تهران در این کمیسیون لکه ننگی برای سازمان ملل است/ نماینده روسیه: عضویت فرانسه و انگلیس در این کمیسیون هم باید بررسی شود

جلسه برای تصمیم‌گیری درباره اخراج جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل برگزار شد

جزییات جلسه سازمان ملل درمورد موضوع اخراج ایران از کمیسیون مقام زن / امریکا:  عضویت تهران در این کمیسیون لکه ننگی برای سازمان ملل است/ نماینده روسیه: عضویت فرانسه و انگلیس در این کمیسیون هم باید بررسی شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ جلسه برای تصمیم‌گیری درباره اخراج جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل آغاز شد.

 نماینده آمریکا چه گفت؟

 در این جلسه نماینده ایالات متحده آمریکا حضور ایران در این کمیسیون را لکه ننگی برای سازمان ملل عنوان کرد.

وی افزود: «کنشگران حقوق زنان و معترضان در ایران از ما خواستند تا جمهوری اسلامی را از این کمیسیون اخراج کنیم. بعضی از آنها در این سالن هستند. باید طرف آن‌ها ایستاد.»

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست مدعی شد: این قطعنامه خواسته جامعه مدنی در ایران را منعکس می کند.

وی در تداوم اتهامات آمریکا مدعی شد که مهسا امینی بخاطر زن بودن کشته شد اما این امر غیر عادی در ایران نیست. دولت ایران می پنداشت مهسا امینی تنها یک مورد دیگر در سابقه طولانی خشونت آن در مقابل زنان است.

گرینفلید افزود: دولت ایران به اعتراضات با سرکوب پاسخ داده است و خبرنگارانی را که اقدام به انتشار اخبار کرده اند زندانی کرده است.

نماینده آمریکا مدعی شد: نیروهای امنیتی ایران هزاران نفر را بازداشت و شکنجه کرده و صدها نفر از معترضان را کشته است و اکنون تعداد زیادی از معترضان با حکم اعدام مواجه هستند.

وی ادعا کرد که مردم ایران خواستار لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن هستند و وظیفه این کمیسیون ترویج حقوق برابر و توانمند سازی زنان است. اگر اعضای این کمیسیون آن را تضعیف کنند، کمیسیون مقام زن نمی تواند به وظیفه خود عمل کند.

نماینده آمریکا مدعی شد: دلیل اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل بسیار روشن است. عضویت ایران لکه زشتی بر اعتبار این کمیسیون است و بر اعتبار آن صدمه می زند. امروز فرصت داریم انتخاب درستی انجام دهیم. بیایید رای دهیم و عضویت ایران را لغو کنیم.

نماینده ونزوئلا: قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن خصمانه است

نماینده ونزوئلا در این جلسه گفت: «می‌خواهیم در حمایت از منشور سازمان ملل صحبت کنیم. اصل چندجانبه گرایی یکی از بنیادهای سازمان ملل است. »

وی افزود: «اگر قدرت سیاسی بر حاکمیت قانون فائق شود نه تنها سیستم بین‌المللی را ضعیف می‌کند بلکه اجازه می‌دهد سازمان ملل پسرفت کند.»

وی تاکید کرد که «به نظر ما کشوری که عضو مشروع نهادهای بین‌المللی است نمی‌تواند از این کمیسیون اخراج شود. چراکه همه کشورهای سازمان ملل بر عضویت آن کشور توافق کرده‌اند. » وی افزود: «اگر قرار باشد کشوری اخراج شود باید گام‌های دیگر مورد بررسی قرار گیرد. »

نماینده ونزوئلا تاکید کرد که «ما از تمام اعضای کمیسیون مقام زن می‌خواهیم از یک بدعت خطرناک جلوگیری کنند.»

وی گفت: «سنت خطرناکی را پایه‌گذاری می‌کند تا خودکامگی قدرت بگیرد. این کشورها می‌خواهند اراده سیاسی خود را تحمیل کنند.» . وی قطعنامه پیشنهادی آمریکا را غیردموکراتیک، خصمانه توصیف کرد و گفت که «یک دیکتاتوری را اعمال می‌کند.»

نماینده بریتانیا: اقدامات ایران با اهداف کمیسیون مقام زن مغایر بوده است

نماینده بریتانیا در سازمان ملل در جلسه کمیسیون مقام زن گفت: «مرگ مهسا امینی نشان دهنده وضعیت نامناسب حقوق بشر در ایران است. »

وی افزود: «بریتانیا رای مثبت به اخراج ایران از کمیسیون مقام زن خواهد داد.»

وی تاکید کرد که «اقدامات ایران با اهداف کمیسیون مقام زن مغایر بوده است.» اینجا در سازمان ملل نمی‌توانیم ساکت بنشینیم تا این خشونت ادامه پیدا کند. »

نماینده اسرائیل: حضور ایران در کمیسیون مقام زن یک ابتذال است

نماینده رژیم صهیونیستی هم در این نشست، شعار «زن، زندگی، آزادی» را به زبان فارسی بیان کرد و خواستار حذف ایران از تمام سازمان‌های بین‌المللی شد.

نماینده اسرائیل در سازمان ملل گفت: «کسی که از پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا حمایت نکند همدست جنایت ‌های ایران است.»

وی افزود: «اصلا نباید سوالی درباره اخراج ایران باشد. این حرکت کوچکی است اما حرکت مهمی است.»وی تاکید کرد که «حرکت مهم این است که توافق هسته‌ای با این رژیم انجام نشود. توافق هسته‌ای باید ملغی شود.»وی تصریح کرد: «مردم ایران کسانی که رای منفی به این موضوع دهند می‌بینند.»وی گفت: «۴۰ سال است که این رژیم تندرو شهروندان خود را می‌کشد. ایران هرگز نباید عضو کمیسیون مقام زن می‌شد. این خودش یک ابتذال است.»

نماینده سوریه: اگر ایران از کمیسیون مقام زن اخراج شود سنت خطرناکی ایجاد می‌شود

نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: «ایران به‌صورت شفاف و دموکراتیک به عضویت کمیسیون مقام زن در آمده است.  این سنت خطرناکی است که ایران از کمیسیون اخراج شود.»

وی افزود: «این قطعنامه‌ها سیاسی است.» وی تاکید کرد که «ایالات متحده آمریکا در حال پیگیری سیاستی است که کار جمعی ما را تضعیف می‌کند و روی یکسری کشورهای خاص دست می‌گذارد.»

وی از کشورهای سازمان ملل خواست تا به این قطعنامه تن ندهند و با تلاش‌های سیاسی برای زیر سوال بردن اصل چندجانبه گرایی همراه نشوند. این خلاف اصول منشور سازمان ملل است.»

نماینده روسیه: عضویت فرانسه و انگلیس در این کمیسیون هم به دلیل برخورد خشن با زنان باید بررسی شود

نماینده روسیه در مخالفت با حذف ایران از کمیسیون مقام زن گفت: «شما اصلا تعریف سازمان ملل را خوانده‌اید؟ همکاران غربی ما عادت دارند ساختارهای کارآمد بین المللی را تخریب کنند... عضویت فرانسه و انگلیس در این کمیسیون به دلیل برخورد خشن با زنان باید بررسی شود. تنظیم‌کنندگان قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد بایستی نگاهی به سوابق خود در نقض حقوق بشر بیندازند. آیا بعد از قتل اشلی بابیت در روز حمله به ساختمان کنگره آمریکا، دموکراسی‌های غربی خواستار حذف آمریکا از کمیسیون مقام زن سازمان ملل شدند؟»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر