کد خبر: 145870
A

"سامانه پاتریوت"، سوغات سفر زلنسکی به آمریکا

مقام‌های ارشد دولت جو بایدن خبر دادند، در جریان سفر روز چهارشنبه (امروز) رئیس‌جمهور اوکراین به واشنگتن، آمریکا ارسال سامانه پدافندی پاتریوت به این کشور را اعلام می‌کند.

"سامانه پاتریوت"، سوغات سفر زلنسکی به آمریکا

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ به رغم هشدارهای روسیه به غرب درباره هدف قرار دادن تسلیحات و مهمات ارسالی آنها به اوکراین، رسانه‌های آمریکایی خبر دادند، واشنگتن برای اولیبن بار قصد دارد به اوکراینی‌ها سامانه پاتریوت بدهد.

«نیویورک تایمز» در گزارشی به نقل از مقام‌های ارشد دولت جو بایدن گزارش داد، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه (امروز) در جریان سفر ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین به واشنگتن، بسته کمک‌ها به این کشور را اعلام خواهد کرد که شامل سامانه پدافندی پاتریوت هم می‌شود.

مقامات دولت بایدن به این روزنامه آمریکایی خبر دادند، بسته کمک ۱.۸ میلیارد دلاری شامل مهمات هدایت شونده برای جت‌های جنگنده و همچنین سلاح‌های دیگر خواهد بود اما مهم‌تر از همه، آمریکا در پاسخ به درخواست فوری اوکراین برای کمک به دفاع در برابر حملات موشکی و پهپادی روسیه،  برای اولین بار به اوکراین پاتریوت خواهد داد.

طبق این گزارش، مقامات آمریکایی به شرط عدم انتشار نام و هویتشان به نیویورک تایمز گفتند، لوید آستین وزیر دفاع این کشور، یک سامانه پاتریوت را که قبلاً در خارج از آمریکا مستقر بوده به اوکراین می‌فرستد. به گفته آنها، بایدن چند روز قبل انتقال پاتریوت به اوکراین را تایید کرده است.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود نوشت: «پاتریوت یکی از پیچیده‌ترین تسلیحاتی است که ایالات متحده در اختیار اوکراین قرار داده است. این موشک برخلاف سایر سامانه‌هایی که غرب ارائه کرده است می‌تواند موشک‌های بالستیک روسیه را منهدم کند و اهداف بسیار دورتر را هدف قرار دهد».

در ادامه گزارش آمده است: «بسته کمک‌ها (به اوکراین) که قرار است روز چهارشنبه اعلام شود شامل حدود یک میلیارد دلار تسلیحات از انبارهای وزارت دفاع و ۸۰۰ میلیون دلار بودجه اضافی از طریق یک برنامه دولتی دیگر است که برای آموزش سربازان اوکراینی جهت استفاده از برخی از تسلیحات فراهم می‌کند».

روزنامه نیویورک تایمز افزود: «مربیان آمریکایی باید به نظامیان اوکراینی نحوه استفاده از سامانه پاتریوت را نشان دهند و انتظار می‌رود این آموزش در آلمان انجام شود».

به گفته مقام‌های دولت جو بایدن، در بسته کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین کیت‌های مهمات حمله مستقیم مشترک نیز وجود دارد که آنها روی جت‌های جنگنده نصب خواهند شد تا امکان حملات دقیق و هدف‌مندتری را فراهم کنند.

تدارک آمریکایی‌ها برای ارسال بسته تازه‌ای از تسلیحات پیشرفته به اوکراین در شرایطی انجام شده که مقام‌های روسیه بارها به غرب درباره تبعات این اقدامات هشدار داده‌اند.

بر همین اساس، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به قصد آمریکا برای ارسال سامانه پدافندی پاتریوت به اوکراین، هشدار داد همه تسلیحات ارائه‌شده به اوکراین توسط غرب، یا نابود می‌شوند یا مصادره.

منبع: فارس 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر