کد خبر: 147373
A

دردسر تازه برای بایدن/ اسناد محرمانه‌ای که کار دست رییس‌جمهور آمریکا داد

رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید از کشف اسناد محرمانه در دفتر خصوصی‌اش شوکه شده و نمی‌داند این اسناد حاوی چه مطالبی هستند.

دردسر تازه برای بایدن/ اسناد محرمانه‌ای که کار دست رییس‌جمهور آمریکا داد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به کشف اسناد محرمانه دولتی در دفتر خصوصی‌اش مدعی شد که نمی‌داند این اسناد حاوی چه مطالبی هستند و از کشف آنها شوکه و حیرت‌زده شده است.

وی که هم‌اکنون در مکزیک به سر می‌برد در نشست خبری مشترک با همتای مکزیکی و کانادایی با اشاره به این موضوع گفت: از اینکه وکلا به من اطلاع دادند که اسنادی در دفترم در واشنگتن کشف شده، شوکه شدم که این اسناد دولتی هستند و از محتوای آنها اطلاعی ندارم.

بایدن همچنین گفت: وکلایم اسناد را به آرشیو ملی تحویل داده‌اند و در بررسی آنها همکاری کامل خواهیم داشت. این موضوع کشف اسناد و اطلاعات محرمانه دولتی را جدی می‌گیرم و امیدوارم سریع تمام شود.

روز دوشنبه کاخ سفید تأیید کرد «تعداد کمی» از اسناد با برچسب محرمانه در دفتر شخصی بایدن در واشنگتن کشف شده است.

بنا بر گزارش رسانه‌های آمریکا این اسناد محرمانه مربوط به دوران معاونت ریاست‌جمهوری بایدن در دوران باراک اوباما است و درباره ایران، اوکراین و انگلیس هستند.

بنا بر گزارش شبکه «سی‌بی‌اس‌نیوز» این اسناد دوم نوامبر ۲۰۲۲ شناسایی و همان روز به آرشیو ملی گزارش شده و این نهاد هم روز بعد اسناد را در اختیار گرفته و سپس به وزارت دادگستری نیز اطلاع داده است.

مِریک گارلند، دادستان کل آمریکا به جان لوش، دادستان منطقه ایلینویز دستور داده تا مشخص کند این اسناد محرمانه چطور از اندیشکده بایدن سر درآورده است؛ لوش یکی از افراد منتخبی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا وی را منصوب کرده بود.

بایدن در ماه نوامبر از موضوع اسناد طبقه‌بندی‌شده آگاه شد اما از محتوای آن بی‌خبر است. ریچارد سوبر، مشاور ویژه کاخ سفید در واکنش به این گزارش بیانیه‌ای را صادر و اعلام کرد که کاخ سفید در حال همکاری با تحقیقات جاری است.

در این بیانیه آمده است: اسناد مذکور زمانی که وکلای خصوصی رئیس جمهور در حال بسته‌بندی مدارک و تخلیه دفتر مرکز پِن بایدن در واشنگتن بودند، بازیابی شده است. رئیس جمهور از اواسط ۲۰۱۷ تا اوایل ۲۰۲۰، هرازگاه از این دفتر استفاده می‌کرد.

این تحقیقات چند ماه پس از یورش پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) به امارت ترامپ در فلوریدا موسوم به «مار-ئه-لاگو» و کشف و ضبط ۱۵ جعبه حاوی حدود ۳۲۵ سند محرمانه، آغاز شده است. دادگاه‌های آمریکا تلاش ترامپ برای ممانعت از استفاده از این اسناد در تحقیقات فدرال علیه وی را، رد کرده‌اند و پرونده همچنان جریان دارد. رئیس جمهور سابق آمریکا این اقدام دادگاه آمریکا را «مسلح کردن نظام عدالت» این کشور خوانده و آن را محکوم کرده است. بایدن اقدام در آن برهه، اقدام ترامپ در انتقال اسناد طبقه‌بندی شده را به منزل شخصی وی، به شدت مورد انتقاد قرار داده بود.

منبع: مهر

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر