کد خبر: 147720
A

رویترز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان از سال 2019 رسیده است

به گفته شرکت‌هایی که جریان صادرات نفت را دنبال می‌کنند، صادرات نفت ایران در دو ماه آخر سال 2022 به بالاترین حد خود رسید.

رویترز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان از سال 2019 رسیده است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ رویترز نوشت: با وجود تحریم‌های ایالات متحده و ابهام بر سر سرانجام برجام، ایران سال 2023 را با صادرات محموله‌های نفتی به چین و ونزوئلا آغاز کرد به طوریکه در دوماهه پایانی سال گذشته، به بالاترین میزان صادرات خود رسید.

صادرات نفت ایران از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2018 از توافق هسته ای خارج شد و تحریم ها را با هدف محدود کردن صادرات نفت و درآمدهای مرتبط با آن بازگرداند، محدود شده است. اما صادرات در دوره ریاست جمهوری جو بایدن، که به دنبال احیای توافق هسته ای بود، افزایش یافته و بر اساس برخی برآوردها به بالاترین سطح از سال 2019 رسیده است. این امر علیرغم وجود مشکلات مانند توقف در مذاکرات برجام و رقابت با تخفیف‌های بسیار روسیه صورت می گیرد.

مشاور انرژی SVB اعلام کرد: صادرات نفت خام ایران در دسامبر به طور متوسط 1.137 میلیون بشکه در روز بود که 42000 بشکه در روز نسبت به نوامبر افزایش داشت. این بالاترین رقمی است که SVB در سال 2022 بر اساس برآوردهای قبلی گزارش کرده است.

شرکت پترو لجستیک که عرضه نفت را دنبال می کند هم گفت که شاهد یک روند صعودی در صادرات نفت خام ایران است که از نظر این شرکت در دسامبر به بالاترین سطح خود از مارس 2019 رسیده است. کپلر یک شرکت اطلاعاتی هم صادرات نفت خام ایران را در نوامبر 1.23 میلیون بشکه در روز اعلام کرد که بالاترین میزان از آگوست 2022 و تقریباً برابر با نرخ 1.27 میلیون بشکه در روز آوریل 2019 است، اگرچه در دسامبر به کمتر از یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت. چین همچنان بزرگترین مشتری نفت ایران است. صادرات نفت ایران به چین در ماه دسامبر به رکورد جدیدی 1.2 میلیون بشکه در روز رسید که 130 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت.

این درحالی است که احیای توافق هسته ای به ایران اجازه می دهد تا فروش خود را به خریداران سابق مانند کره جنوبی و اروپا افزایش دهد.

منبع: شفقنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر