کد خبر: 149870
A

وزیر خارجه آمریکا به خبر غنی سازی ۸۴درصدی اورانیوم در ایران واکنش نشان داد

بلینکن در واکنش به سوالی درباره ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده تا ۸۴ درصد در ایران، اظهار داشت: «ما با آژانس تماس می‌گیریم تا اطلاعات تکمیلی در مورد آنچه درباره غنی‌سازی اورانیوم در ایران گزارش شده را به دست آوریم».

 وزیر خارجه آمریکا به خبر غنی سازی ۸۴درصدی اورانیوم در ایران واکنش نشان داد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بلینکن در این کنفرانس مطبوعاتی با بیان اینکه آمریکا به حمایت از ترکیه پس از زلزله ویرانگر ادامه می‌دهد، گفت: «ما به مناطق آسیب‌دیده در ترکیه یک میلیون دلار کمک کرده‌ایم و تا زمانی که لازم باشد به کمک به ترکیه ادامه می‌دهیم. صدها تیم جستجو و نجات و کمک‌های پزشکی را برای زلزله‌زدگان فرستادیم».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی درباره گفتگوهای آمریکا با ترکیه درخصوص جنگ روسیه و اوکراین توضیح داد: «قرارداد صادرات غلات که دولت ترکیه با همکاری روسیه و اوکراین روی آن کار کرد، بسیار مهم بود».

وزیر خارجه آمریکا ضمن تاکید بر لزوم گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، اظهار داشت: «فنلاند و سوئد باید به این ائتلاف بپیوندند. این مسئله، امنیت همه اعضای ناتو از جمله آمریکا و ترکیه را افزایش داده و جدای از مسئله تقویت روابط با آنکارا است».

بلینکن با بیان اینکه آمریکا در مقابله با تهدیدات امنیتی مشترک کنار ترکیه ایستاده، تصریح کرد: «ما با وجود برخی اختلافات سیاسی در کنار ترکیه هستیم. روابط بین ایالات متحده و ترکیه بر اساس اصول دموکراسی و حقوق بشر است و من این موضوع را با همتای ترک خود در میان گذاشتم».

طبق این گزارش، وی ادامه داد: «ما در برخی موضوعات ترکیه اختلاف نظر داریم و صراحتاً در این مورد بحث می‌کنیم. ما نگرانی‌های ترکیه در مرزهای جنوبی خود را درک می‌کنیم و در حال همکاری در این زمینه هستیم».

وزیر خارجه آمریکا ضمن مهم دانستن نیروی هوایی ترکیه برای ناتو، گفت: «ارتقاء جنگنده‌های اف-۱۶ فعلی ترکیه و فروش جنگنده‌های جدید به آنها در راستای منافع ملی و امنیتی دولت بایدن است. دولت از فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه حمایت می‌کند ولی هنوز تاریخی برای تحویل آنها تعیین نکرده‌ایم».

به نوشته آناتولی، بلینکن با بیان اینکه کمک چین به روسیه مستلزم تحریم است، تصریح کرد: «ما با نگرانی کمک چین به روسیه به ویژه در زمینه تسلیحات را دنبال می‌کنیم. ما نگرانی‌های خود را به مقامات چینی اعلام کرده‌ایم و ممکن است نیاز به اعمال برخی تحریم‌ها باشد».

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده تا ۸۴ درصد در ایران، اظهار داشت: «ما با آژانس تماس می‌گیریم تا اطلاعات تکمیلی در مورد آنچه درباره غنی‌سازی اورانیوم در ایران گزارش شده را به دست آوریم».

پیش از این نیز «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو ضمن درخواست موافقت آنکارا با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، گفته بود این ائتلاف نگرانی‌های امنیتی مشروع ترکیه را درک می‌کند

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر