کد خبر: 46663
A

معامله‌ای محرمانه درباره جنوب سوریه روی میز مذاکرات ترامپ و پوتین

دولت آمریکا در تلاش برای تدارک صحنه‌ای در جنوب سوریه متناسب با تمایل اعلام شده از سوی دونالد ترامپ برای عقب نشینی نیروهای آمریکایی از کشور پیش از ماه اکتبر و محقق ساختن پیروزی داخلی در انتخابات میان دوره‌ای آتی این کشور با اعلام نهایی دستاورد خارجی یعنی شکست داعش در خاورمیانه است.

معامله‌ای محرمانه درباره جنوب سوریه روی میز مذاکرات ترامپ و پوتین

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، پیش بینی می‌شود دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور آمریکا و روسیه طی نشست ۱۶ ژوئیه در هلسینکی در مورد اوضاع دشوار جنوب سوریه بحث کنند. طبق گفته بسیاری از تحلیلگران آمریکایی این دیدار شامل معامله ادعایی با نظام سوریه را خواهد شد که با برخی رهبران عرب در مورد آن گفت‌وگو شد.

این معامله به دمشق اجازه کمک گرفتن از نیروی هوایی روسیه، بازپس‌گیری اراضی در مرزهای مشترک با اردن و عراق و رژیم صهیونیستی اشغالی را می‌دهد و در مقابل موافقت اسد با ایجاد منطقه عاری از سلاح در امتداد این مرزها و بدون حضور نیروهای ایرانی را به دنبال دارد.

به استثنای کاخ سفید، واشنگتن از جمله آژانس اطلاعات مرکزی و وزارت دفاع آمریکا، به مانور ادعایی ترامپ در خصوص جنوب سوریه چندان راغب به نظر نمی‌رسد. در مورد رویکرد نومحافظه کاران و گروه‌های قدرتمند درخواستی که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد، برکناری اسد از قدرت است و اینکه نمی‌توان در مورد هر معامله‌ای که درباره آینده وی در حکومت کشور بحث می‌کند، گفت‌وگو کرد.

در واقع  چیزی وجود ندارد که بتوان در شرایط کنونی در مورد آن گفت‌وگو کرد. زیرا نمی‌توان امتیازات بیشتری به روسیه در سوریه داد. زیرا این کشور هم اکنون بازیگر اصلی در تعیین اتفاقاتی است که در کشور جنگ زده رخ می‌دهد. طبق نظرات بسیاری از ناظران نقش روسیه محدود به نفوذ نظامی روزافزون نمی‌شود بلکه از طریق هماهنگی آن با ایران و ترکیا نیز است.

عجیب نیست که معامله ادعایی ترامپ از سوی کرملین رد شده است. اما ترامپ احتمالا برای گفت‌وگو در مورد این معامله به شکل کاملا متفاوتی بازمی‌گردد. در حالی که اظهاراتی در برابر جهان مطرح خواهد شد که ارتباطی با لزوم یکپارچگی خاک سوریه ندارد و این‌ چنین جنگ فاجعه بار در سوریه به نقطه‌ای بازمی‌گردد که هفت سال و نیم قبل از آنجا آغاز شد اما با اشاعه فقر، بیماری و تعصب دینی بیشتر.

ایلیا ماگنر، به عنوان تحلیلگر نکاتی را مورد توافق واشنگتن و مسکو  مشخص کرده که در مورد اجازه به نیروهای اسد برای بازپس گیری کنترل جنوب است. اما آنچه تاکنون در مورد آن مذاکره نشده بخش بسیار مهمی در استان قنیطره در مرز با اردن و در نزدیکی بلندی‌های اشغالی جولان است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر