کد خبر: 47034
A

شانس العبادی و العامری برای نخست‌وزیری به مناقشات داخلی و خارجی بستگی دارد

یک منبع عراقی اعلام کرد که رقابت بر پست نخست‌وزیری بعد از پایین آمدن شانس حیدر العبادی و هادی العامری اکنون میان طارق نجم از رهبران حزب الدعوه و فالح الفیاض است.

شانس العبادی و العامری برای نخست‌وزیری به مناقشات داخلی و خارجی بستگی دارد

به گزارش دیده بان ایران به نقل از الشرق الاوسط، این منبع اعلام کرد: در زمانی که طارق نجم، از رهبران برجسته حزب الدعوه از مقبولیت منطقه‌ای برخوردار است اما فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق به این دلیل که هم از سوی کشورهای منطقه و هم آمریکا مورد قبول است شانس بیشتری برای در اختیار گرفتن پست نخست‌وزیری عراق دارد. اما نجم مورد قبول آمریکایی‌ها نیست.

به گفته این منبع مرجعیت دینی در نجف موضع مثبتی نسبت به طارق نجم دارد اما میزان ارتباط الفیاض با مرجعیت محدود است. طارق نجم از مخالفان نظام سابق از خارج عراق بوده است اما الفیاض از مخالفان داخل است. طارق نجم شخصیت تند و خشنی دارد اما الفیاض انعطاف‌پذیرتر است.

در صورتی که شانس حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق و هادی العامری، رئیس سازمان بدر برای پست نخست‌وزیری همچنان پایین بماند در آن صورت طارق نجم باید ابتدا وضعیت خود را از سوی حزب الدعوه نهایی کند اما الفیاض که با ائتلاف النصر به رهبری العبادی ائتلاف کرده نیاز به توافق‌هایی دارد.

به گفته منبع مذکور، شانس العبادی و العامری به نزاع‌های داخل و خارج بستگی دارد. العبادی همچنان از حمایت آمریکا واعراب برخوردار است اما العامری از حمایت آمریکا برخوردار نیست.

ماجد شنکالی، عضو سابق پارلمان عراق از حزب دموکراتیک کردستان گفت: تمام چیزی که درباره توافق برای تشکیل فراکسیون بزرگتر گفته می‌شود قبل از تصویب نتایج انتخابات دقیق نیست. دیدارهایی که هیئت دولة قانون و الفتح در اقلیم داشتند مثبت بود و می‌تواند زمینه‌ای برای تفاهم‌های آتی باشد.

در زمانی که اخبار ضد و نقیضی درباره شروط مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق درباره العبادی وجود دارد، جاسم محمد جعفر، از رهبران حزب الدعوه این شروط را تکذیب کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر