کد خبر: 48136
A
پیرمحمد ملازهی در گفت و گو با دیده بان ایران؛

اگر مذاکره شکل نگیرد، ممکن است کنترل شرایط از دست ایران و آمریکا خارج می شود/ عربستان سعودی و اسرائیل به دنبال جنگ جدید در خاورمیانه هستند

پیر محمد ملازهی کارشناس سیاست خارجی : در وهله اول باید گفت که اگر راهکار مناسبی برای شرایطی که بین ایران و آمریکا به وجود آمده حل نشود و یا مذاکره جدی با آمریکا صورت نگیرد (که البته این مذاکرات هم مصائب و مشکلات خاص خودش را دارد) ممکن است شرایط از کنترل هر دو کشور؛ ایران و آمریکا خارج شود وممکن است منجر به وقوع یک جنگ غیرقابل کنترل در خاورمیانه شود که البته این رخداد (جنگ) همان چیزی است که عربستان سعودی و اسرائیل به دنبال آن در منطقه هستند.

اگر مذاکره شکل نگیرد، ممکن است کنترل شرایط از دست ایران و آمریکا خارج می شود/ عربستان سعودی و اسرائیل به دنبال جنگ جدید در خاورمیانه هستند

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: استراتژی وزیر امور خارجه آمریکا برای برخورد با ایران، درخواست برای تغییر رژیم بود که توسط اسرائیل و چند کشور عربی حوزه خلیج فارس مورد استقبال قرار گرفت، اما قدرت های بزرگ جهان آن را رد کردند، چرا که هیچ کدام از آنها آمادگی همراهی با ایالات متحده برای جنگ نظامی با ایران را ندارند.

 

جان بولتون و مایک پمپئو از مشاوران ترامپ بر این باورهستند تا رژیم ایران را تغییر دهند. علاوه بر این موضوع آن ها معتقدند جدای از جنگ اقتصادی که اخیرا در ایران به وجود آورده اند، در صورت عدم تبعیت از آمریکا جنگ سیاسی را در خاورمیانه علیه ایران به وسیله کشورهای "ناتو عربی" ایجاد کنند. از سوی دیگر سخنان دو شب قبل ترامپ مبنی بر آمادگی امریکا برای مذاکرات بدون شرط باعث شده تا بار دیگر این سوال در افکار عمومی مطرح شود که آیا آمریکا برای مذاکره جدید قابل اعتماد هست یا خیر؟ سوالی که یک کارشناس بین الملل  در همین رابطه می گوید: رییس جمهور آمریکا می خواهد توپ را از زمین خودش به داخل زمین ایران بیاندازد. مشروح گفت و گوی دیده بان ایران با پیرمحمد ملازهی را در زیر می خوانیم:

 

اگر مذاکره شکل نگیرد، شرایط از دست ایران و آمریکا خارج می شود

 

در وهله اول باید گفت که اگر راهکار مناسبی برای شرایطی که بین ایران و آمریکا به وجود آمده حل نشود و یا مذاکره جدی با آمریکا صورت نگیرد (که البته این مذاکرات هم مصائب و مشکلات خاص خودش را دارد) ممکن است شرایط از کنترل هر دو کشور؛ ایران و آمریکا خارج شود وممکن است منجر به وقوع یک جنگ غیرقابل کنترل در خاورمیانه شود که البته این  رخداد (جنگ) همان چیزی است که عربستان سعودی و اسرائیل به دنبال آن در منطقه هستند.

 

آمریکا به دنبال جلب رضایت کشورهای عربی بی طرف است

 

اگر فضا به سمت جنگ سیاسی و اهداف عربستان و اسرائیل سوق پیدا کند، هدف ترامپ یعنی ایجاد ناتو عربی برای مقابله با ایران شکل خواهد گرفت. از دیگر اهداف آمریکا در این جریان این است که کشورهای اردن، مصر و قطر که تا حدودی که توانسته اند تاکنون موضع بی طرفی به خود بگیرند و یا به طور کامل با سیاست های اسرائیل وعربستان هماهنگ نشده اند را با خود همراه کنند.

که اگر این اتفاق رخ دهد، خطر بروز جنگ در خاورمیانه به وسیله ناتو عربی، ایران را تهدید خواهد کرد و قطعا در این زمینه آمریکا و اسرائیل به کشورهای عربی کمک خواهد کرد. در صورت بروز این امر، نتایج زیان باری برای کشورهای خاورمیانه رقم خواهد خورد بنابراین در رابطه با جلوگیری از خسارات فاجعه آفرین در این زمینه می توانیم از پیشنهاد مذاکره با آمریکا استفاده کنیم. البته نگرانی هایی در زمینه مذاکره هم وجود دارد.

 

ترامپ قصد اختلاف بین دوجناح ایران از طریق مبحث وجود و یا عدم مذاکره دارد

 

 

ترامپ با پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط در واقع توپ را از زمین خود به داخل زمین ایران انداخت. ترامپ با این کار دو هدف عمده را دنبال می کند: 1- به دلیل مشکلاتی که در داخل آمریکا وجود دارد ترامپ نگران آینده سیاسی خودش است. ترامپ اگردر انتخابات میان دوره بعدی کنگره آمریکا را از دست دهد، ممکن است دموکرات ها در موقعیت هایی قرار گیرند که به طور کل ترامپ از کار برکنار شود.  به همین جهت مشاوران ترامپ در تلاش هستند که ایران را در راس کار خود قرار دهد تا افکار مردم خود را مشغول به مسائل ایران کند.

 

2- تا اعمال تحریم های دور اول دو هفته زمان باقی است و همچنین تحریم های دور دوم نیز 13 آبان اعمال خواهد شد. در همین فاصله غربی ها موفق به ایجاد جنگ روانی و اقتصادی در ایران شده اند لذا به همین منظور ترامپ امیدوار است بین دو جناح اصلی ایران یعنی اصلاح طلبان و جناح محافظه کار یا اصولگرایان بر سر این که ایران مذاکره کند یا خیر، دچار اختلاف و چالشی جدی به را بیاندازد. که به نظر می رسد در زمینه تحقق هدف دوم خویش تا حدودی موفق شده است.

 

اظهارات جنگ طلبانه در بین مردم خریدار ندارد

 

این کارشناس مسائل منطقه درباره اظهار نظر سردار جعفری مبنی بر این که "مردم ایران اجازه مذاکره با شیطان بزرگ را نمی‌دهند" بیان کرد:

 

باید دید آیا اظهارات ایشان  و این قبیل اظهارنظرها در جامعه هوادار دارد یا خیر؟!

به عقیده بنده اظهارات این مقام محترم هم برمبنای نظرسنجی از اکثریت مردم ایران نیست و در واقع برداشت شخصی و تحلیل خود ایشان است. درحال حاضر بنده معتقدم جامعه به نوعی نگران آینده است و فکر می کند که اگر راه حل اساسی جهت حل اختلافات بین آمریکا پیدا نکند، با چالش جدی مواجه خواهد شد.  با ضریب اطمینان قابل قبول نمی توان در خصوص آرای مردم نظر داد.

این در حالی است که ماده ۴۰ قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح در همین رابطه صراحتا می گوید که «مداخله، شرکت یا فعالیت کارکنان نیروهای مسلح در دسته‌ بندی‌ها، مناقشه‌های سیاسی و تبلیغات انتخاباتی ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود و مرتکبین به ۶ ماه تا سه سال حبس محکوم می‌گردند.» اما از طرفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز ضامن و مدافع انقلاب اسلامی است. بنابراین فرماندهان نیروهای نظامی و سپاه پاسداران می توانند برعلیه هرحرکتی که مخل انقلاب اسلامی باشد، اظهار نظر و یا اقدام کنند.

درحال حاضر بنده معتقدم جامعه ایران به نوعی نگران آینده است و فکر می کند که اگر راه حل اساسی جهت حل اختلافات بین آمریکا پیدا نکند، با چالش جدی مواجه خواهد شد. بنابراین با ضریب اطمینان قابل قبول نمی توان در خصوص آرای مردم نظر داد.

 

برای اینکه نظر مردم را جویا شویم می توان رفراندوم برگزار کرد

 

برگزاری رفراندم، بحث پیچیده ای است. اگر شرایط آماده برگزاری رفراندوم باشد، بنده معتقدم باید این کار صورت گیرد. حتی رئیس جمهوری هم پیشتر؛ این موضوع را عنوان کردند که متاسفانه رفراندومی برگزار نشد. البته برگزاری رفراندوم شرایطی دارد که عبارت است از اینکه ابتدا مجلس و شورای نگهبان آن را تصویب و رهبری نیز آن را تایید کند. از طرفی کیفیت برگزاری رفراندوم نیز معقوله ای مهم و پیچیده است. هر چند به این نکته باید توجه داشت که رفراندم در کشورهای توسعه نیافته نمی تواند پاسخگو باشد.

 

تغییر نظام در ایران مشکلات بسیار جدی تری را در کشور به وجود می آورد

 

اینکه می گویند ترامپ شخصی بازرگان و تاجر است و فرهنگی تجاری دارد، تاحدودی درست است. خودش هم معتقد است که از طریق چانه زنی می تواند بر موضع قدرت خود پایدار بماند که این مسئله در معاملات سیاسی کاربردی ندارد.

از طرفی با توجه به قدرت گرفتن چین و بازسازی روسیه، آمریکا قصد دارد در قرن 21 کماکان به تنهایی ابر قدرت باشد به همین جهت ترامپ با مشاوران خود یعنی بولتون و پمپئو، در صدد تغییر رژیم در ایران برای استحکام قدرت خود در منطقه هستند. دیدگاهی واقع بینانه تر هم در این زمینه بین ترامپ و مشاورانش وجود دارد و آن هم این است که تغییر نظام در ایران مشکلات بسیار جدی تری را در ایران به وجود می آورد چرا که در صورت اختلال در روند کاری ایران خاورمیانه و خلیج فارس با مشکلی جدی مواجه خواهد شد. بنابراین تغییر رژیم در ایران پاسخگو نیست.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر