کد خبر: 48445
A

مطهرنیا: ترامپ از طریق درخواست مذاکره به دنبال کیش و مات کردن تهران است

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان این‌که ترامپ از طریق مذاکره تلاش دارد نشان دهد که او مایل به شدت عمل بیش‌تر علیه تهران نیست و این تهران است که در برابر آمریکا مقاومت می‌کند،‌ گفت: ترامپ به دنبال این است که ایران را در وضعیت کیش و مات قرار دهد و در بین افکار عمومی در دو بخش نخبگان و توده‌ها و در گستره بین‌المللی ایران را به‌عنوان بازیگر مذاکره گریز معرفی کند.

مطهرنیا: ترامپ از طریق درخواست مذاکره به دنبال کیش و مات کردن تهران است

 

به گزارش دیده بان ایران؛ مهدی مطهرنیا  با اشاره به درخواست ترامپ برای مذاکره با مسئولان ایران اظهار کرد: ترامپ پیرو اندیشکده‌ها و دانشگاه‌هایی است که استراتژی‌های گوناگونی را برای پیشرفت آمریکا تدوین می‌کنند و این پارادایم و دکترین‌ها  در قالب استراتژی‌های مختلف در دستگاه دولت ایالات متحده آمریکا پیاده می‌شود.

وی تصریح کرد: در ادبیات سیاسی و در حوزه ‌استراتژیک درواقع باید به این معنا توجه داشت که اساسا نمی‌توان، تناقض‌نماها  را  نادیده گرفت، این که فکر کنیم از یک سو ترامپ اعمال تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران را امضا می‌کند و از  سوی دیگر همین ترامپ از مذاکره سخن می‌گوید یک پارادوکس و متناقض‌نما است که یکدیگر را تکمیل می‌کند.

این استاد دانشگاه افزود: در دنیای سیاست و در حوزه ادبیات سیاسی گستره معانی در خدمت اهداف است و به واسطه همین از روش‌های گوناگونی که ترکیب قدرت‌های نرم و سخت است، در قالب‌ قدرت هوشمند به میان می‌آید و لذا تنبیه و تشویق و در کنار آن‌ها ایجاد فضای مناسب برای سازوکارهای معناداری که بتواند زمینه‌های حصول به اهداف ملی با کمترین هزینه‌ها را فراهم می‌کند مورد توجه است.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل یادآور شد: بنابراین ترامپ از یک سو تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرده و از برجام خارج می‌شود و تهدیدات خود را متوجه جمهوری اسلامی ایران در تهران می‌کند و از سوی دیگر سخن از مذاکره به میان می‌آورد تا بتواند به اهداف خاص خود دست یابد، فراموش نکنیم اعلام مذاکره از سوی ترامپ با مسئولان عالی رتبه ایران که از سوی بعضی از سناتورهای سنا آمریکا مطرح شده  در پی اهداف تعریف شده‌ای است.

مطهرنیا همچنین بیان کرد: در وهله نخست ترامپ با مطرح کردن آمادگی مذاکره با تهران در هر زمان و مکان تلاش دارد نشان دهد که او مایل به شدت عمل بیش‌تر علیه تهران نیست و این تهران است که در برابر آمریکا مقاومت می‌کند و به واسطه آن‌ تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را تشدید کرده و  وارد عمل شود که ممکن است از لایه‌ تحریم به لایه‌های دیگری هم رجوع کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ترامپ با اعلام آمادگی برای مذاکره با رهبران ایران می خواهد راه دیپلماسی پنهان را برای ایران تنگ‌تر کند و بدین ترتیب زمینه‌های اعمال فشار بیش تر بر فضای گفتمانی ناشی از رو در رویی ایالات متحده آمریکا و ایران را برای ایران سخت‌تر کند.

این استاد دانشگاه در ادامه ابراز کرد: چرا که در دهه‌های گذشته به ویژه‌ دهه‌های اخیر شاهد جهت‌گیری انقلاب اسلامی با محوریت مبارزه با ایالات متحده آمریکا هستیم و اگر مبارزه با ایالات متحده آمریکا در این چارچوب با چالشی روبرو شود، تعریف محتوایی انقلاب اسلامی از این جهت با چالش رو به رو خواهد شد و لذا این فشار نیز بر جمهوری اسلامی ایران وارد می شود و عملا با آن افکار عمومی به سمت و سوی ایجاد فضای معنا دار در ارتباط با این موضوع پیش می‌رود.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل ادامه داد: ترامپ تلاش می‌کند تا از طریق مذاکره در وهله نخست مسائل مربوط به ایران و آمریکا را حل کند و اگر مذاکره پذیرفته نشود، این ایران است که دست رد به مذاکره زده و لذا اجماع بین‌المللی و منطقه‌ای را علیه ایران فراهم کند، در واقع ترامپ به دنبال این  است که ایران را در وضعیت کیش و مات قرار دهد و در بین افکار عمومی در دو بخش نخبگان و توده‌ها و در گستره بین‌المللی ایران را به‌عنوان بازیگر مذاکره گریز معرفی کند.

وی افزود: از سوی دیگر اگر ایران مذاکره را بپذیرد، با توجه به آنچه در داخل ایران در رابطه با آمریکا چندین دهه است معرفی شده و در ارتباط با ترامپ و بعد از روی کار آمدن او بار دیگر شدت یافته، این معنی را دارد که  ایران از مواضع خود عدول کرده و به نوعی ایران را وادار به عقب نشینی کرده است./ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر