کد خبر: 48547
A

العربی الجدید: ترامپ معامله های بزرگ را دوست دارد / لابی های حامی اسرائیل درمورد پیشنهاد ترامپ به روحانی سکوت کرده اند

مارتین اندیک، یکی از مسئولان سابق وزارت خارجه آمریکا نوشت: «ترامپ معامله های بزرگ را دوست دارد و تلاش می کند از خاورمیانه خارج شود. وی پس از شکست معامله قرن، اکنون به دنبال معامله ای جایگزین با رئیس جمهور ایران است و این مساله هم پیمانان آمریکا در خلیج فارس از جمله ریاض، ابوظبی و تل آویو را خشمگین می کند. علاوه بر اینکه حتی اگر هیچ معامله ای در واقعیت بین تهران و واشنگتن صورت نگیرد، تنها صحبت از آن نیز پیروزی بزرگی برای تهران محسوب می شود».

العربی الجدید: ترامپ معامله های بزرگ را دوست دارد / لابی های حامی اسرائیل درمورد پیشنهاد ترامپ به روحانی سکوت کرده اند

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد المنشاوی در العربی الجدید نوشت: «هیچ چیز»...این پاسخ دیپلمات امریکایی است در گفتگو با العربی الجدید در پاسخ به اینکه از پیشنهاد رئیس جمهور آمریکا برای همتای ایرانی اش در مورد مذاکره چه انتظاری دارد؟

این روزنامه عرب زبان ادامه داد: به دنبال صحبتهای غیر منتظره ترامپ در مورد آمادگی برای مذاکره غیر مشروط با ایران، مجامع سیاسی آمریکا به طرزی آشفته تلاش می کنند سر از رمز و راز این تغییر موضع آمریکا درآورند.

دیپلمات آمریکایی که تمایلی به ذکر اسمش در این گزارش نداشت، معتقد است ترامپ در پی یک ماجراجویی حساب نشده برای حل پرونده ایران است. آنچه موجب حیرت سیاستمداران آمریکایی شده است، زمان این پیشنهاد است، که درست در نزدیکی بازگشت تحریمهای ایالات متحده مطرح شد. علاوه بر اینکه جنگ لفظی شدیدی بین دو طرف جریان داشت و سران دو کشور یکدیگر را به شکلهای مختلفی تهدید می کردند.

دیوید میلر، پژوهشگر مرکز تحقیقاتی ویلسون در واشنگتن معتقد است که نباید از صحبتهای ترامپ در مورد آمادگی برای امضای یک توافق جدید با ایران، توقع زیادی داشته باشیم؛ وی تاکید می کند:«واکنشهای ما به رفتارهای ترامپ شتاب زده شده و نباید هر حرف ترامپ را جدی بگیریم؛ چرا که وی نمی تواند استراتژی واضحی را در قبال ایران در پیش بگیرد. ضمن اینکه این اولین بار نیست که ترامپ درخواست دیدار با سران نظام ایران برای عقد توافقی تازه را مطرح می کند». این در حالی است که آرون میلر نیز از رئیس جمهور ایالات متحده به دلیل نداشتن یک استراتژی واضح در مورد تهران انتقاد می کند.

مارتین اندیک، یکی از مسئولان سابق وزارت خارجه آمریکا که در حال حاضر در اندیشکده بروکینگز فعالیت دارد، در توئیتی در این باره نوشت: «ترامپ معامله های بزرگ را دوست دارد و تلاش می کند از خاورمیانه خارج شود. وی پس از شکست معامله قرن، اکنون به دنبال معامله ای جایگزین با رئیس جمهور ایران است و این مساله هم پیمانان آمریکا در خلیج فارس از جمله ریاض، ابوظبی و تل آویو را خشمگین می کند. علاوه بر اینکه حتی اگر هیچ معامله ای در واقعیت بین تهران و واشنگتن صورت نگیرد، تنها صحبت از آن نیز پیروزی بزرگی برای تهران محسوب می شود».

هم پیمانان ترامپ علنا در این مورد ابراز نگرانی نمی کنند، همانطور که پس از اعلام پیشنهاد ترامپ، هیچ بیانیه رسمی از سوی این کشورها صادر نشده است. اما در واشنگتن، سکوتی در لابی های طرفدار اسرائیل حکمفرماست و این لابیها در مورد تمایل ترامپ برای دیدار با سران ایرانی اظهار نظری نکرده اند؛ چرا که از عکس العملهای عجیب و غریب رئیس جمهور آمریکا می ترسند.

علاوه بر این، آمریکا در صورت جدیت برای مذاکره با ایرانی ها، معضل بزرگی در مورد شیوه تعامل با هم پیمانان خاورمیانه ای خود یعنی اسرائیل، عربستان و امارات خواهد داشت.

به عقیده برخی تحلیلگران، طرح ترامپ در برخورد با ایران، به برنامه اش در خصوص کره شمالی که به یک دیدار تاریخی بین رهبران دو کشور منجر شد، شباهت دارد؛ که البته مهمترین نتیجه این نشست برای رئیس جمهور آمریکا این بود که به مدت چند روز تیتر اول تمام روزنامه ها در سطح جهان بود! اما ایران، کره شمالی نیست؛ اولا سلاح اتمی ندارد و ثانیا، کشورهای همسایه کره، مثل چین، ژاپن و کره جنوبی خواستار توافقی بین این کشور و ایالات متحده بودند؛ این در حالی است که همسایگان ایران هیچ رغبتی در این زمینه نشان نمی دهند./اعتماد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر