کد خبر: 48596
A
الجزیره:

در باب المندب چه خبر است؟ / عربستان، ایران را هدف گرفته، اما مصری ها دارند قربانی می شوند

ظاهرا، به نظر می رسد که باب المندب نیز در دایره خصومت بین ایران و عربستان و تفاوت دیدگاههای این دو در منطقه قرار گرفته است. اما فلج شدن این تنگه یا بسته شدن آن در وهله اول به معنای تعمیق بحران معیشتی در مصر است. شرایط حاضر در باب المندب اوضاع سختی را برای مصریها بوجود می آورد و مردم مصر کسانی هستند که بهای بسته شدن این تنگه توسط سعودیها را خواهند پرداخت.

در باب المندب چه خبر است؟ / عربستان، ایران را هدف گرفته، اما مصری ها دارند قربانی می شوند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ الجزیره نوشت: در 25 جولای گذشته، سعودیها انتقال کانتینرهای نفت خود از تنگه باب المندب را پس از هدف قرار گرفتن آنها از سوی حوثی های نزدیک به ایران، متوقف کردند.

 این رسانه عرب زبان ادامه داد: ظاهرا، به نظر می رسد که باب المندب نیز در دایره خصومت بین ایران و عربستان و تفاوت دیدگاههای این دو در منطقه قرار گرفته است. اما فلج شدن این تنگه یا بسته شدن آن در وهله اول به معنای تعمیق بحران معیشتی در مصر است که 104 میلیون نفر جمعیت دارد.

نفت کش ها در مسیر خود از خاورمیانه به سمت اروپا، برای گذر از کانال سوئز مصر، از باب المندب در نزدیکی سواحل یمن عبور می کنند.

شرایط حاضر در باب المندب اوضاع سختی را برای مصریها بوجود می آورد و مردم مصر کسانی هستند که بهای بسته شدن این تنگه توسط سعودیها را خواهند پرداخت.

این در حالی است که سعودیها در شنبه گذشته اعلام کردند حمل و نقل نفت کشها از تنگه باب المندب را پس از اتخاذ یک سری تدابیر امنیتی، از سر گرفته اند.

اما پایگاه خبری عربی پست فاش کرده است که عربستان در حال تلاش برای فشار بر بازارهای جهانی نفت و قدرتهای بزرگ است تا با اشاره به بسته شدن تنگه هرمز، آنها را وادار به ورود به جنگ یمن کند.

بسته شدن تنگه به معنای توقف انتقال نزدیک به 3.8 میلیون بشکه نفت است که روزانه به سمت اروپا، آسیا و آمریکا روانه می شود. توقف عبور و مرور نفت کشها از باب المندب عملا به معنای بسته شدن کانال سوئز است که مسیر بین آسیا و اروپا را به اندازه 15 روز حرکت در دریای مدیترانه، کوتاه می کند.

قطعا چنین اقدامی منجر به افزایش قیمتهای نفت می شود؛ امری که مصریها را در برابر معضلی واقعی قرار می دهد و این مردم مصر هستند که از اقدامات حساب نشده سعودیها ضربه می خورند، نه دولت مصر؛ چرا که دولت مستقیما به افزایش قیمتها و گرفتن وام پناه خواهد برد.

طبق اظهارات مسئولان بانک مرکزی مصر، حجم وامهای خارجی این کشور به 88.2 میلیارد دلار رسیده است. این وامها شرایط معیشتی را بحرانی کرده و موجب کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار شده است.

پس از تصمیم سعودیها در مورد توقف حمل و نقل کانتینرهای نفتی از باب المندب، حوثیها اعلام کردند حملات خود در دریای سرخ را به مدت دو هفته متوقف می کنند.

نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان همچنان در حال مبارزه با حوثی های نزدیک به ایران هستند و این مساله به معنای آن است که همچنان ذخایر نفتی که از باب المندب عبور می کنند، در معرض خطر قرار دارند و این خطر تا زمان حل نشدن درگیریها در این منطقه ادامه دارد.

به نظر می رسد هدف سعودی ها آشفته کردن بازار نفت و در نهایت ضربه زدن به ایران و نیروهای آن در یمن است. اما گویا متوجه این امر نیستند که تیر این آشفتگی ها قبل از حوثی ها، به مصریها برخورد می کند.

 
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر