کد خبر: 49655
A

الاخبار فاش کرد: دیدار سوری - آمریکایی در دمشق؛ عقب‌نشینی ایران مقابل عقب‌نشینی آمریکا

یک رسانه لبنانی اعلام کرد یک هیئت آمریکایی ضمن دیدار با رئیس دفتر شورای امنیت ملی سوریه از وی خواسته عقب‌نشینی نیروهای ایران از این کشور را در قبال عقب نشینی نیروهای آمریکا بپذیرد.

الاخبار فاش کرد: دیدار سوری - آمریکایی در دمشق؛ عقب‌نشینی ایران مقابل عقب‌نشینی آمریکا

دیده بان ایران- به گزارش روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی نوشت که یک هیئت آمریکایی متشکل از افسران سازمان اطلاعاتی این کشور در یکی از شب‌های هفته پایانی ماه ژوئن گذشته در منطقه "المزه" واقع در مرکز دمشق با علی المملوک، رئیس شورای امنیت ملی سوریه دیدار کرد.

این روزنامه در ادامه گزارش خود آورده است: در این دیدار دو طرف ابتدا درباره بحران سوریه، آخرین تحولات و پیامدهای آن بحث و گفت‌وگو کردند.

طرف آمریکایی در این دیدار گفته که کشورش آماده است تا با نظارت ارتش روسیه و سوریه تمام نیروهای خود را در قبال سه شرط برای دولت دمشق از سوریه خارج کند.

شرط اول آمریکا که به مشاور امنیت ملی سوریه اعلام شده، عقب نشینی کامل ایران از مناطق جنوبی سوریه است.

طرف آمریکایی همچنین از علی المملوک خواسته که سوریه یک ضمانت ‌نامه کتبی مبنی بر سهم بردن شرکت‌های آمریکایی از بخش‌های نفتی واقع در شرق این کشور به آمریکا بدهد.

هیئت آمریکایی به عنوان شرط سوم نیز از طرف سوری خواسته تا اطلاعات کاملی را از گروه‌های تروریستی و اعضای آن به آمریکا بدهد. این اطلاعات شامل این موارد است ارائه آمار دقیق از تعداد کشته شدگان اعضای خارجی این گروه‌ها، افرادی که همچنان زنده بوده و قادر به بازگشت به کشورهای غربی هستند.

المملوک نیز در پاسخ به این سه شرط آمریکا گفت: شما در سوریه نیروی اشغالگر هستید و بدون رضایت دولت و کسب اجازه از آن وارد خاک سوریه شده‌اید و می‌توانید با همان شیوه که وارد کشورمان شده‌اید خارج شوید. ما تا زمان خروج نیروهای‌تان با شما به عنوان اشغالگر برخورد می‌کنیم.

وی افزود: سوریه یک شاخه جدا شده از درخت نیست بلکه جزئی از یک محور گسترده است و موضع ما در رابطه با روابط دمشق و تهران واضح است و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مناسبت‌های مختلف بارها آن‌ را تکرار کرده است. روابط ما با ایران، حزب‌الله و نیروهای هم‌پیمان دیگری که در کنار ارتش سوریه با تروریسم جنگیدند روابط استواری است و این پیشنهاد ائتلاف ما را هیچ‌گاه تغییر نخواهد داد.

رئیس شورای امنیت ملی سوریه تاکید کرد: اولویت ما پس از جنگ، همکاری با کشورهای هم‌پیمان و دوست است که علیه ملت سوریه توطئه نکرده‌اند و چنین چیزی وجود ندارد که ما تسهیلاتی را برای شرکت‌های متعلق به کشورهایی که با ما مبارزه کرده‌اند، اختصاص بدهیم.

مملوک ادامه داد: می‌توان این موضوع را به مرحله بعدی موکول کرد، یعنی مرحله‌ای که دولت سوریه سیاست بازسازی کشورش را تعیین می‌کند. در این مرحله شرکت‌های آمریکایی می‌توانند از طریق شرکت‌های غربی و روسی وارد بخش‌های انرژی سوریه شوند و این یک حسن نیت در پاسخ به سفر شما به سوریه است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر