کد خبر: 49973
A
یک منبع نزدیک به جربان صدر به دیده بان ایران خبر داد؛

اعلام موجودیت بزرگترین فراکسیون پارلمان عراق/ مقتدی صدر، ایاد علاوی، حیدر العبادی و عمار حکیم ائتلاف کردند

لیست های انتخاباتی سائرون ( مقتدی صدر +حزب کمونیست)، النصر ( حیدر العبادی - نخست وزیر)، الوطنیه (ایاد علاوی) و الحکمه ( عمار حکیم) به همراه چند لیست کوچک دیگر بزرگترین ائتلاف را تشکیل دادند و خواهند توانست دولت آینده را تشکیل دهند.

اعلام موجودیت بزرگترین فراکسیون پارلمان عراق/ مقتدی صدر، ایاد علاوی، حیدر العبادی و عمار حکیم ائتلاف کردند

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ یک منبع نزدیک جریان صدر به دیده بان ایران خبر داد چندین گروه سیاسی در عراق، از جمله گروه‌های تحت رهبری «مقتدی الصدر» و «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر عراق بامداد دوشنبه تشکیل ائتلافی را اعلام کردند که قرار است «بزرگترین فراکسیون در پارلمان» جدید عراق باشد. این منبع خبری از ائتلاف گروه های  عراقی برای تشکیل دولت خبر داد 

فراکسیون بزرگ از اختیار قانونی برای تشکیل دولت جدید عراق برخوردار است. ائتلاف‌های «السائرون» (به رهبری «مقتدی صدر»)، «النصر» («حیدر العبادی») «الوطنیه» («ایاد علاوی»)، «الحکمه» («عمار الحکیم») «قرار» («اسامه النجیفی»)، «جبهه الترکمانی»، «بیارق الخیر»، «عابرون» و چند جریان کوچک دیگر بامداد دوشنبه (۱۲ شهریور) تشکیل بزرگترین فراکسیون در پارلمان جدید عراق را اعلام کردند.  

سندی که رسانه‌های عراقی در ابتدا منتشر کرند نشان می‌داد این ائتلاف ۱۷۷ نماینده از ۱۶ لیست مختلف انتخاباتی را شامل می‌شود. اما این سند اندکی بعد تغییر یافته و شمار نمایندگان آن افزایش پیدا کرد.    

 

 

بعد از انتشار سند بالا، منابع نزدیک به صدر-عبادی با انتشار فهرستی به روزشده مدعی شدند چند ائتلاف کوچک دیگر به آنها پیوسته‌اند تا تعداد نمایندگان همسو با ائتلاف آنها به ۱۸۴ نفر برسد. (عکس زیر.)

 

 ائتلاف نصر با ۴۲ کرسی، جریان حکمت ملی با ۱۹ کرسی، ائتلاف سائرون با ۵۴ کرسی، ائتلاف الوطنیه با ۲۱ کرسی، جبهه ترکمانی با ۳ کرسی و بیارق الخیر با ۲ کرسی اعضای ائتلاف بزرگ پارلمانی هستند. 

علاوه بر این، اقلیت‌های صائبی، میسحیان و ایزدی‌ها هر کدام یک کرسی، ائتلاف عابرون، ۲ کرسی، ائتلاف القرار ۱۶ کرسی، ائتلاف تمدن، ۲ کرسی و ائتلاف «الانبار هویتنا»، ۶ کرسی در اختیار خواهند داشت. 

این خبر در حالی اعلام می‌شود که در خصوص تعریف بزرگترین فراکسیون، همچنان اختلافاتی بین جریانات پیروز در انتخابات وجود دارد و بسیاری از جریانات مهم عراقی، هنوز به این فراکسیون نپیوسته‌اند و در خصوص آن تشکیک کرده‌اند.

کارشناسان سیاسی عراق معتقدند تا پیش از نشست رسمی روز دوشنبه پارلمان عراق، نمی‌توان بصورت قطعی، از فراکسیونی تحت عنوان فراکسیون اکثریت نام برد.

 

گفته می‌شود سران جریان‌های  «الفتح» (به رهبری هادی العامری) و «القانون» (به رهبری نوری المالکی) که در هتل «الرشید» تشکیل جلسه داده بودند نیز فراکسیون تشکیل داده‌اند. 

«هشام الرکابی»، مدیر رسانه ای ائتلاف دولت قانون در صفحه‌اش در توئیتر نوشت که معتقد است نشست هتل الرشید موازنه را به سمت ائتلاف دولت قانون و فتح تغییر خواهد داد.

هشام «الرکابی»، همچنین فهرستی متشکل از ۱۴۵ قانونگذار منتشر کرد که عضو ائتلاف مالکی-عامری هستند. 

خبرها همچنین حاکی است «محمد الحلبوسی»، رئیس ائتلاف "الانبار هویتنا" به همراه ۱۶ نماینده دیگر از فراکسیون اکثریت اخیر جدا شدند و به ائتلاف الفتح و دولة القانون ملحق شدند. 

پارلمان عراق در مجموع ۳۲۹ کرسی دارد و قرار است اولین جلسه خود را روز دوشنبه (۱۲ شهریور) برگزار کند. در این جلسه رئیس‌ جدید پارلمان انتخاب شده و فرایند  تشکیل دولت عراق آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/ 

 

 
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر