کد خبر: 51104
A
سید جلال ساداتیان در گفت و گو با دیده بان ایران :

حمله تروریستی اهواز را می توان حاصل همکاری دو گروه ترویستی داعش و الاحوازیه دانست/ روحانی امشب باید از منافع و حقانیت ایران دفاع کند

این کارشناس مسائل منطقه درباره این که حمله تروریستی روز شنبه اهواز را چه کسی انجام داده است، گفت: اینکه پشت پرده این حمله در واقع چه گروه هایی قرار دارند باید گفت که گروهک الاهوازیه و داعش به طور کلی مانند یکدیگر هستند و از نظر شیوه های رفتاری، حمله و نوع شعارهایشان تفاوتی با هم ندارند. بنابراین به طور کلی در نهایت می توان این حمله تروریستی را به همکاری این دو گروه نسبت داد.

حمله تروریستی اهواز را می توان حاصل همکاری  دو گروه ترویستی داعش و الاحوازیه  دانست/ روحانی امشب باید از منافع و حقانیت ایران دفاع کند

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: صبح روز شنبه  در مراسم رژه نیروهای مسلح در شهر اهواز، شماری از عناصر مسلح ناشناس به سمت محل رژه حمله کرده و حاضران را به گلوله بستند که متاسفانه در نهایت تعدادی از هموطنان ما در این حادثه تروریستی جان خودشان را ازدست دادند. هرچند گروهترتک تجزیه طلب الاحوازیه ساعتی پس از وقوع این حادثه مسئولیت آنرا برعهده گرفت اما فردا آنروز داعش با انتشار یک ویدیو دو دقیقه ای اعلام کرد که ترور کور روز شنبه کار آنها بوده است.

با این حال شب گذشته وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای درخصوص حادثه تروریستی اهواز، از کشف هویت تیم پنج نفره تروریستی وابسته به گروه های تجزیه طلب تکفیری تحت حمایت کشورهای مرتجع عربی خبر داد و نوشت تحقیات در این رابطه ادامه دارد.

 

سید جلال ساداتیان، دیپلماتیک پیشین کشورمان و کارشناس مسائل منطقه، درباره علل و چگونگی این حادثه به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: در حال حاضر اینکه کدامیک از این دو گروهک ترویستی مسئولیت حمله تروریستی اهواز ار بر عهده گرفته اند اهمیت چندانی ندارد بلکه نکته قابل اهمیت اینجاست که عوامل اطلاعاتی کشور با شناسایی عناصر این گروهک ها در کشور جلوی تکرار اینگونه حوادث را بگیرد.

مشروح این گفت و گو را در زیر می خوانیم:

 

آقای ساداتیان به نظر شما چرا گروهک الاحوازیه و داعش در فاصله زمان کوتاهی مسئولیت حمله تروریسمی اهواز را برعهده گرفته اند؟ پشت پرده این ماجرا چیست؟

در وهله اول باید گفت هریک از این گروه ها در ازای پولی که دریافت می کنند مسئولیت حمله را برعهده می گیرند. از طرفی داعش با استناد به مدرک خود یعنی فیلمی که از حمله منتشر می کند مسئولیت را برعهده می گیرد و از سوی دیگر طرف اول ماجرا می گوید کار ما بوده است. اما در اصل ماجرا تفاوتی ندارد که کدام یک از این گروه ها حمله را ترتیب داده است چراکه این قبیل حملات غیرانسانی است.

اینکه پشت پرده این حمله در واقع چه گروه هایی قرار دارند باید گفت که گروهک الاحوازیه و داعش به طور کلی مانند یکدیگر هستند و از نظر شیوه های رفتاری، حمله و نوع شعارهایشان تفاوتی با هم ندارند. بنابراین به طور کلی در نهایت می توان این حمله تروریستی را به همکاری این دو گروه نسبت داد.

 

با توجه به حساسیت های موجود در جنوب کشور، نحوه برخورد نیروهای نظامی در برخورد با این حادثه چگونه باید باشد؟

 

حاکمیت همواره باید با تدبیرلازم با اینگونه مسایل برخورد کند. البته مفهوم این جمله به این معنا نیست که اگر گروهی موجب بروز چنین صحنه ها و حمله هایی شد با ملایمت با آنان برخورد کرد و یا با اعدام افراد تروریست به ماجرا خاتمه داد بلکه لازم است تمامی جناح ها و افراد وابسته به گروه های تکفیری در کشور شناسایی و با آنها برخورد شود تا چنین حوادثی در کشور تکرار نشود.

 

 

به نظرشما رئیس جمهور در جلسه سازمان ملل متحد باید حامل چه پیامی از سوی مردم ایران به جهان باشد؟

 

 

امروز حقانیت جمهوری اسلامی ایران برای تمامی کشورها ثابت شده است. همین موضوع باعث شده است تا نقض عهد و تعهد آمریکا حتی با هم پیمانان خود آشکار شود. ایران همواره مطابق با سیاست های واقع گرایانه عمل کرده  لذا به همین دلیل لازم است رئیس جمهور در سخنرانی امشب خود در صحن عمومی سازمان ملل به بیان وفاداری و حقوق کشور و ملت ایران بپردازد و به این وسیله صدای مردم ایران را به گوش روسای جمهور سایر کشورا برساند.

 

به نظرشما حضور آقای روحانی در جلسه سازمان ملل را در راستای سیاست های جمهوری اسلامی می دانید یا خیر؟

 

بله. باتوجه به سیاست های جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور لازم است در سخنرانی خود از تمامی منافع و حقانیت کشور دفاع کند. از سوی دیگر ترامپ به دلیل تنهایی و انزوای خود در پی تخریب چهره ایران و همگام سازی سایر کشورهای جهان با خود است لذا به همین جهت باید روحانی تمامی سیاست های صلح طلبانه جمهوری اسلامی ایران را در این جلسه مهم بازگو نماید.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر