کد خبر: 51192
A
دیده بان ایران سخنرانی شب گذشته روحانی را بررسی کند؛

فریدون مجلسی: سخنرانی روحانی نباید جنبه نمادین داشته باشد/ بین ایران و آمریکا باید دیالوگ دائمی برقرار باشد

این تحلیل گر مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا صحبت های روحانی می تواند چراغ سبزی برای مذاکره دو کشور در سازمان ملل باشد یا خیر گفت: از سخنرانی روحانی می توان به عنوان چراغ سبزی برای مذاکره با آمریکا یاد کرد با این تفاوت که اظهارت رییس جمهوردر روز گذشته تنها جنبه نمادین داشت چرا که اگر روز گذشته؛ روحانی سخنرانی اش را معطوف به پاسخگویی به اظهارات ترامپ میکرد، نتیجه مطلوبی را به همراه نداشت. بنده معتقدم اصولا بین ایران و قوی ترین کشور سیاسی، اقتصادی و نظامی جهان باید دیالوگ دائمی برقرار باشد ولو این که هیچ یک از کشورها با یکدیگر دوست نباشند.

فریدون مجلسی: سخنرانی روحانی نباید جنبه نمادین داشته باشد/ بین ایران و آمریکا باید دیالوگ دائمی برقرار باشد

دیده بان ایران_سپیده اجلالی: روز گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی سالانه خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از آنچه که "دیکتاتوری فاسد" در ایران یاد می کرد به شدت انتقاد کرد و تا توانست با ادبیاتی که مورد تمسخر برخی کشورها قرار گرفت، جمهوری اسلامی ایران  را مورد تهدید و نکوهش قرار داد . او همچنین تهدید کرد که واشنگتن تحریم های بیشتری علیه ایران به اجرا خواهد گذاشت.

وی ضمن انتقاد از توافق هسته ای سال 2015 میلادی با ایران اظهار داشت: توافق هسته‌ای پول زیادی را به خزانه آنها سرازیر کرد و این بودجه هنگفت خرج موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای، تروریسم و ایجاد ویرانی در دیگر نقاط جهان مثل سوریه و یمن شد. مقامات ایران میلیون‌ها دلار از خزانه عمومی کشور خود را برای حمایت از جنگ و گسترش آن در دیگر نقاط جهان به سرقت بردند.

رئیس جمهوری ایالات متحده برجام را "هدیه‌ای بادآورده" برای رهبران ایران خواند و گفت که آمریکا فشار‌های اقتصادی جدیدی را علیه ایران برنامه ریزی کرده است.

انتقادهای دونالد ترامپ از ایران در حالی مطرح شد که او ساعتی پیش از آن در صفحه توئیتر خود ابراز اطمینان کرده بود که حسن روحانی، همتای ایرانی وی «مردی دوست داشتنی" است.

اما سه ساعت پس ازاظهارات ترامپ رئیس جمهور کشورمان در جلسه سازمان ملل متحد و در واکنش به اظهارات ترامپ گفت که دولت آمریکا در پی براندازی همان دولتی است که خواستار گفتگو با آن است، یعنی جمهوری اسلامی ایران.

رویکرد دولت جمهوری اسلامی ایران همواره بر پایبندی به اصول شناخته شده حقوق بین الملل بوده است.  روحانی ضمن اشاره با این نکته که ما با شعارنه جنگ نه تحریم  از صلح و دموکراسی در خاورمیانه حمایت می کنیم اظهار کرد که گفت و تنها گرفتن عکس یادگاری دو نفره نیست.

فریدون مجلسی، کارشناس امور بین الملل، در رابطه با اظهارات روز گذشته دو رییس جمهور ایران و آمریکا به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: حسن روحانی در مقابل رئیس جمهور آمریکا با تکیه بر خرد و عقل و ملایمت اقدام به سخنرانی کرد که این موضوع از مسائل مهمی است که به صورت مکرر لازم است تکرار شود.

 

نکته مهم سخرانی روحانی، عامل تشنج زایی و بحران در ایران و منطقه بود

 

وی ادامه داد: با زبان نرم صحبت کردن رئیس جمهور ایران باعث شد تا روحانی نزد رئیس جمهور کشورهای جهان فردی محبوب تر از ترامپ ظاهر شود. البته نکته حائز اهمیت این است که آیا این اظهارات در داخل کشور هم پیاده خواهد شد یا خیر. بنده معتقدم نکته مهمی که آقای روحانی به آن اشاره کرد، عامل اصلی تشنج زایی و بحران در ایران و منطقه بود. این که رئیس جمهور کشور در میان سران کشورهای جهان از "صلح طلبی" ایران  سخن در میان می آورد نکته قابل توجهی است.

 

حمایت نهاد های موثر در تنظیم سیاست خارجی، نمایانگر وضعیت اقتصادی ایران در آینده است

 

دیپلمات پیشین ایران اضافه کرد: مسئله بسیار مهمی که در خصوص اظهارات آقای روحانی می توانیم به آن اشاره کنیم این است که آیا در درون کشور نهادهای موثر در تنظیم سیاست خارجی و اعمال سیاست و قدرت نمایی خارجی، حمایت خواهند کرد و یا این موضوع تنها یک نمایش بین المللی است. همین موضوع نمایا نگر وضعیت اقتصادی ایران به صورت اقتصادی آشفته و یا تشویش و بحران در سایه دیپلماسی واقعی توسط وزارت امور خارجه و از بین بردن بهانه های ایران هراسی در جهت تبدیل به  آرامش و توسعه سیاسی و اقتصادی خواهد بود.

 

بین ایران و آمریکا باید دیالوگ دائمی برقرار باشد

 

مجلسی با اشاره به این موضوع که صحبت های روحانی چراغ سبزی برای مذاکره با آمریکا بوده است، بیان کرد: از سخنرانی روحانی می توان به عنوان چراغ سبزی برای مذاکره با آمریکا یاد کرد با این تفاوت که اظهارت  رییس جمهوردر روز گذشته تنها جنبه نمادین داشت چرا که اگر روز گذشته؛ روحانی سخنرانی اش را معطوف به پاسخگویی به اظهارات ترامپ میکرد، نتیجه مطلوبی را به همراه نداشت.

بنده معتقدم اصولا بین ایران و قوی ترین کشور سیاسی، اقتصادی و نظامی جهان باید دیالوگ دائمی برقرار باشد ولو این که هیچ یک از کشورها با یکدیگر دوست نباشند.

 

آقای روحانی بدون مجوز رهبری  سخنرانی نکرده است

 

این تحلیل گر سیاست خارجی درباره این که آیا صحبت های رئیس جمهور کشورمان در راستای سیاست های رهبری بوده است یا خیر، تصریح کرد: آقای روحانی بدون مجوز رهبری  سخنرانی نکرده است. از سوی دیگر باید گفت که رهبر انقلاب، شخصیتی نیستند که بدین وسیله تمایلات خود را به دیگران القا کنند. در واقع می توان گفت یک تاثیرگزاری متقابل در تصمیم گیری در امر مهمی مثل حضور و سخنرانی در جلسه سازمان ملل وجود داشته است.

 

سخنرانی ناشایست ترامپ باعث پررنگ شدن روحانی در نظر رسانه ها و کشورهای خارج بود

 

این کارشناس مسائل آمریکا در خصوص ارزیابی خود از سخنرانی روحانی اظهار کرد: روز گذشته ترامپ سخنرانی جالبی از خود به عنوان رئیس جمهور ابر قدرت جهان به یادگار نگذاشت همین مسئله باعث شد تا سخنرانی آقای روحانی بیشتر مشخص شده و نزد رسانه های خارج پررنگ تر از قبل باشد.

 

درست نیست که سرنوشت یک کشور را در گرو نتیجه انتخابات کشور دیگری گذاشت

 

مجلسی در پایان در خصوص منطقی بودن این نظریه که برخی معتقدند ایران منتظر پایان دوره دو ساله ترامپ است، گفت: ایران اگر بتواند به تجارت خود ادامه دهد و این روابط متزلزل را به صورتی که برای کشور زیان بار نباشد، حفظ کند و با نظام بانکی بین المللی تعامل داشته باشد درصورتی که برجام و عربستان نیز مخالف این موضوع نباشند، این دو سال سپری خواهد شد. درست نیست که سرنوشت یک کشور را در گرو نتیجه انتخابات کشور دیگری گذاشت.

 

وی افزود: نکته قابل توجه این است که نتیجه انتخابات هرچه که باشد،اگر  پافشاری ایران علیه موجودیت اسرائیل ادامه پیدا کند، در این صورت حزب دموکرات و یا جمهوری خواه برای ایران تفاوتی ندارد. بنده معتقدم اگر این هویت و موقعیت مطرح شود، عنصر اصلی این اختلافات  تضعیف شده و با یک مقدار اقدامات دیگری که به سود ایران در منطقه خواهد بود (به ویژه در مسئله سوریه).

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر