کد خبر: 51666
A
شیرین هانتر:

کنگره از قدرت منع ترامپ برای اعلام جنگ علیه ایران برخوردار است/ هم‌پیمانان منطقه‌ای آمریکا قادر به آغاز جنگ علیه تهران نیستند

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جورج تاون واشنگتن تاکید کرد: براساس قانون اساسی امریکا، کنگره از قدرت منع رئیس‌جمهور برای اعلام جنگ و صدور فرمان آغاز حمله برخوردار است اما در عمل کنگره بالاخره با رئیس‌جمهور همراه می‌شود.

کنگره از قدرت منع ترامپ برای اعلام جنگ علیه ایران برخوردار است/ هم‌پیمانان منطقه‌ای آمریکا قادر به آغاز جنگ علیه تهران نیستند

به گزارش دیده بان ایران؛ شیرین هانتر  درخصوص طرح هشت سناتور امریکایی مبنی بر «منع جنگ بی‌قید و شرط با ایران» گفت: براساس «قانون جنگ قدرت» که به تصویب کنگره رسیده است، رئیس‌جمهور امریکا می‌تواند اجازه اعلام و صدور فرمان جنگ را بدهد. در مورد افغانستان و عراق هم کنگره رئیس‌جمهور را قادر به اعلام جنگ کرد. 

گروهی در کنگره مخالف آغاز جنگ از سوی امریکا هستند

وی با بیان اینکه البته گروهی نیز در کنگره هستند که مخالف آغاز جنگ دیگری از سوی امریکا به ویژه در منطقه خاورمیانه هستند،‌ اظهار داشت: این مسئله فقط مربوط به نمایندگان دموکرات کنگره نیست. بعضی سناتورهای دموکرات طرفدار پروپاقرص اسرائیل هستند. اگرهم نه، در ظاهر از جنگ علیه ایران خوشحال می‌شوند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درخصوص تبلیغاتی بودن این طرح نیز تصریح کرد: مشکل می‌توان گفت که این تصمیم تا چه اندازه تبلیغاتی و تا چه اندازه واقعی است. بعضی‌ها واقعا جنگ نمی‌خواهند. بعضی‌ها هم برای تضعیف کردن ترامپ سخنانی را مطرح می‌کنند و دست به اقداماتی می‌زنند.

بریتانیا در صورت جنگ علیه ایران از امریکا حمایت می‌کند 

هانتر در پاسخ به این سوال که آیا کنگره امریکا از این قدرت برخوردار هست که بتواند رئیس‌جمهور را که فرماندهی کل قوا در ایالات متحده را برعهده دارد، از آغاز جنگ منع کند؟ خاطرنشان کرد: براساس قانون اساسی امریکا، کنگره از قدرت منع رئیس‌جمهور برای اعلام جنگ و صدور فرمان آغاز حمله برخوردار است اما در عمل کنگره بالاخره با رئیس‌جمهور همراه می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که بریتانیا در دهه ابتدایی قرن بیست و یکم، امریکا در حمله به افغانستان و عراق همراهی کرد. آیا در صورت حمله احتمالی، لندن مجددا واشنگتن را همراه خواهد کرد؟ ابراز داشت: نکته‌ای که بسیار واضح است، این است که لندن بعد از برگزیت، بیشتر از پیش به واشنگتن احتیاج خواهد داشت و به همین خاطر، شاهد نزدیک‌تر شدن روابط میان بریتانیا و ایالات متحده هستیم. به این جهت، این احتمال زیاد است که در صورت جنگ علیه ایران از سوی امریکا، لندن از واشنگتن حمایت کند.

جنگ در ابتدا موجب محبوبیت ترامپ و سپس اثر منفی برای وی می‌شود

این کارشناس مسائل امریکا در پاسخ به این سوال که حمله احتمالی ایالات متحده به ایران چه عواقب و اثراتی می‌تواند بر صحنه سیاست داخلی امریکا بجای بگذارد؟ بیان کرد: در مراحل اول و ابتدایی، جنگ حس ناسیونالیستی را بیشتر می‌کند و به محبوبیت ترامپ می‌افزاید اما وقتی مخارج ملی و جهانی آن بالا برود، مسلما اثر منفی برای ترامپ و محافظه‌کاران خواهد داشت. 

هم‌پیمانان منطقه‌ای آمریکا نمی‌توانند جنگ علیه ایران را شروع کنند

هانتر در پاسخ به این سوال که مثلث اسرائیل، عربستان و امارات قادر خواهند بود که امریکا را وادار به حمله نظامی علیه ایران کنند؟ یادآور شد: اگر خود امریکا نخواهد، هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش نیز نمی‌توانند جنگ علیه ایران را شروع کنند.

وی ادامه داد: موضوع البته به ایران نیز بستگی دارد. اگر ایران حاضر به نوعی تعامل بشود و این مسئله را آشکارا بگوید، برای امریکا آغاز جنگ مشکل‌تر خواهد شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر