کد خبر: 51874
A

درخواست سازمان ملل و عفو بین‌الملل برای تحقیقات مستقل درباره ترور خاشقجی

گزارشگر ویژه آزادی بیان سازمان ملل پس از انتشار اخبار قتل روزنامه‌نگار مخالف عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول، آغاز تحقیقاتی بین‌المللی و مستقل در این باره را خواستار شد.

درخواست سازمان ملل و عفو بین‌الملل برای تحقیقات مستقل درباره ترور خاشقجی

به گزارش دیده بان ایران، دیوید کایه، گزارشگر ویژه آزادی بیان سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره اظهار داشت: با توجه به گفته‌های برخی مسئولان در ترکیه درباره کشته شدن خاشقجی در کنسولگری عربستان –موضوعی که از سوی کنسولگری تکذیب شد- و با توجه به ابعاد بزرگ این پرونده و پیچیدگی‌های مسایل دیپلماتیک، ما به تحقیقاتی بین‌المللی و مستقل در این پرونده نیاز داریم.

کایه درباره اقداماتی که باید در صورت تایید کشته شدن خاشقجی انجام شوند، گفت که کمیته‌ تحت رهبری او از جامعه جهانی می‌خواهد اقداماتی را برای ایجاد راهکارهای مستقل جهت پرداختن به این موضوع انجام دهد، همچنین باید به برخی پیامدهای دیگری که از این اتفاق ناشی می‌شود، فکر کرد.

گزارشگر ویژه آزادی بیان سازمان ملل افزود: در حال حاضر دقیقا نمی‌دانم اگر دست داشتن عربستان در ترور خاشقجی ثابت شود، اقداماتی که باید مشخصا در مورد عربستان در پیش گرفته شوند، کدامند اما مطمئنا چنین جنایتی هرگز از سوی جامعه جهانی نادیده گرفته نخواهد شد.

برخی نهادهای حقوقی بین‌المللی و روزنامه‌های غربی نیز خواستار اتخاذ اقداماتی جدی در صورت تایید ترور خاشقجی شدند.

روزنامه‌های مختلفی از جمله واشنگتن پست که خاشقجی برای آن مقاله می‌نوشت، بخشی از اخبار خود را به انعکاس مساله ناپدید شدن خاشقجی اختصاص داده‌اند.

لین معلوف، مدیر بخش پژوهش‌های خاورمیانه عفو بین الملل در واکنش به اخبار پیرامون مرگ خاشقجی گفت: ناپدید شدن او از زمان ورودش به ساختمان کنسولگری نگرانی بزرگی را ایجاد کرده است.

معلوف افزود: اگر این اخبار تایید شوند، این اتفاق به منزله سقوطی دیگر و این بار سقوطی بسیار بد برای عربستان است و من خواستار اجرای تحقیقاتی مستقل و ارجاع مسئولان آن با هر رتبه و جایگاهی به دستگاه عدالت هستم.

این مسئول عفو بین‌الملل در ادامه گفت: قتل خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول که منطقه‌ای تحت حاکمیت قضایی عربستان است، به منزله اعدامی فراقانونی است.

عفو بین‌الملل تاکید کرد، این پرونده نشانه‌ای هولناک برای مدافعان حقوق بشر و مخالفان در هر مکانی بوده و هر گونه تلاش برای یافتن پناهگاهی امن خارج از عربستان را بی‌نتیجه خواهد کرد.

این سازمان در ادامه از جامعه جهانی خواست از سکوت مطلق خود در برابر سرکوب آزادی عقیده توسط مسئولان عربستان خارج شده و برای روشن شدن سرنوشت خاشقجی آنها را تحت فشار بگذارند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر