کد خبر: 52219
A

بشار اسد یک قانون مذهبی را اصلاح کرد

رئیس‌جمهور سوریه قانون جدیدی را درباره وزارت اوقاف صادر کرد که براساس آن دوره فعالیت مفتی این کشور سه سال است و به وزیر اوقاف نیز اختیارات گسترده‌ای داده شده است.

بشار اسد یک قانون مذهبی را اصلاح کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،  پارلمان سوریه دهم اکتبر اصلاحاتی را در قانون اوقاف ایجاد کرد و این قانون جای قانون سال 1961 را خواهد گرفت که بشار اسد روز گذشته آن را تایید کرد.

براساس قانون جدید دوره فعالیت مفتی سوریه سه سال با امکان تمدید خواهد بود و تعیین وی به موجب دستوری براساس پیشنهاد وزیر اوقاف صورت می‌گیرد.

 

قبلا خود رئیس‌جمهور مفتی را بدون مشخص کردن مدت فعالیتش تعیین می‌کرد.

احمد بدرالدین حسون از سال 2004 مفتی سوریه است.

براساس این قانون اختیارات گسترده‌ای به وزیر اوقاف داده می‌شود و وزیر نماینده شرعی و قانونی اوقاف اسلامی در سوریه و ناظر بر مدارس و مراکز اسلامی از جمله "شورای مرکزی اوقاف" و "شورای علمی فقهی" خواهد بود.

این قانون امام جمعه و مؤذنان و مدرسان دینی را از ایجاد فتنه طایفه‌ای و سوءاستفاده از منبرها برای اهداف سیاسی و عضویت در احزاب سیاسی و شرکت در کنفرانس‌های داخلی و خارجی و ترک خاک سوریه بدون موافقت وزیر اوقاف یا نماینده وی منع می‌کند.

براساس این قانون مأموریت‌های وزارت اوقاف هماهنگی با وزارت اطلاع رسانی و فرهنگ برای نظارت بر برنامه‌های ویژه فعالیت دینی در تمامی رسانه‌ها و مطبوعات اسلامی است.

این قانون طی روزهای گذشته موجب بحث و جنجال زیادی شده است. برخی آن را تلاشی برای مبارزه با تندروی و برخی آن را تلاش مقامات برای سیطره بر نهاد دینی در سوریه می‌دانند.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر