کد خبر: 52253
A

تلاش ریاض برای مجاب کردن آنکارا به اعلام مرگ خاشقجی به دلیل سکته

روزنامه دیلی تلگراف نوشت: منابع نزدیک به دربار سلطنتی عربستان گفتند که حلقه نزدیک به محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور از مشاهده شدت و سرعت مطرح شدن خشم جهانی از بابت ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان علیه ریاض شوکه شده‌اند.

تلاش ریاض برای مجاب کردن آنکارا به اعلام مرگ خاشقجی به دلیل سکته

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه دیلی تلگراف نوشت: "دولت عربستان بعد از ۱۱ روز انکار هر گونه مسئولیتش در این اتفاق، آن هم بدون ارائه هیچ گونه سند و مدرکی اکنون تلاش می‌کند یک مسیر فعالانه‌تر را برای مدیریت تبعات این حادثه در پیش گرفته و در جهت حفظ وجهه محمد بن سلمان تلاش کند.

طبق این گزارش ولیعهد عربستان اقدام به احضار خالد بن سلمان، برادر کوچکتر خود و سفیر عربستان در واشنگتن به خانه به منظور رایزنی بر سر چگونگی راضی نگه داشتن کاخ سفید و کنگره آمریکا درخصوص این مناقشه کرده است. او همچنین یک تیم از مقام‌های عربستانی را عازم آنکارا کرده تا با دولت ترکیه در چارچوب یک «کارگروه مشترک» جدیدالتاسیس و در راستای بررسی آنچه که برای خاشقجی اتفاق افتاده دیدار داشته باشند. دولت عربستان ظاهرا به تشکیل این کارگروه اشاره کرده و آن را سندی درخصوص اینکه این وضعیت را جدی می‌گیرد، می‌داند. این دولت در  عین حال امیدوار است که با ظهور یک فرآیند تحقیقات بتواند زمان بیشتری برای خود در کوتاه مدت بخرد. شاهزاده عبدالعزیز بن سعود، وزیر کشور عربستان در بیانیه روز شنبه «همکاری با برادران در ترکیه از طریق کمیسیون تحقیقات مشترک و مجراهای رسمی دیگر» را تحسین کرد.

این بیانیه همچنین «ادعاهای بی‌اساس و دروغ‌ها» علیه پادشاهی عربستان را محکوم کرد. این نخستین اظهار نظر علنی یک وزیر دولت عربستان درباره این پرونده از زمان آغاز بحران در دوم اکتبر است.

یک تئوری مورد بحث در محافل حامی حکومت عربستان این بوده که ریاض، ترکیه‌ای‌ها را مجاب کرده و موافقت آن‌ها را جلب کند برای آنکه طی یک بیانیه مشترک اقدام به توضیح مرگ خاشقجی کنند به گونه‌ای که آسیب حداقلی برای محمد بن سلمان در پی داشته باشد. یکی از احتمالات این است که آن‌ها بگویند خاشقجی در اثر سکته قلبی در داخل کنسولگری جان خود را از دست داده و جسد او توسط پرسنل وحشت‌زده این کنسولگری مخفی شده است. هنوز مشخص نیست که آیا ترکیه با ارائه یک روایت "سالم‌سازی شده" برای این رخداد موافقت خواهد کرد یا خیر.

اگر ترکیه این درخواست‌ها را قبول نکند و مدرکی دال بر به قتل رسیدن خاشقجی ارائه دهد دولت عربستان ممکن است بخواهد تقصیر این قتل را به گردن عناصر خودسر در نیروهای امنیتی انداخته و بگوید محمد بن سلمان از برنامه آنها خبر نداشته است. مقام‌های ترکیه گفته‌اند که احتمالا عربستان بخواهد همین مسیر را در پیش بگیرد.

اما مقصر دانستن سرویس‌های امنیتی به خاطر این قتل خطرات خود را دارد. ترکیه ممکن است از عربستان بخواهد قاتلان را برای محاکمه تحویل این کشور دهد که این هم تبعاتی را متوجه بن سلمان خواهد کرد."

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر