کد خبر: 52873
A
در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح شد؛

نظر فریدون مجلسی درباره ادامه روابط آمریکا وعربستان پس از " مرگ قاشقچی": از این پس ترامپ نرخ معاملاتش را افزایش خواهد داد/ اردوغان می خواهد بن سلمان را ادب کند

فریدون مجلسی کارشناس امور بین الملل درباره اهداف به قتل رسیدن خاشاقچی تصریح کرد: از اهداف و نشانه های قتل خاشاقچی می توان به نشان دادن سطحی بودن و پوچ بودن ادعای شاهزاده عربستان اشاره کرد. این که شاهزاده عربستان هیچ پایبندی به ادعاهای توسعه گرایانه و آزادی خواهانه که ادعایش را می کند، ندارد. خاشقچی به دلیل نزدیک بودن به شاهزاده بن سلمان می توانست در آینده برای او خطرناک و جنجال آفرین باشد به همین دلیل بن سلمان باید خاشاقچی را به گونه ای وادار به سکوت به جهت عدم شفاف سازی در آینده می کرد.

نظر فریدون مجلسی درباره ادامه روابط آمریکا وعربستان پس از " مرگ قاشقچی":
از این پس ترامپ نرخ معاملاتش را افزایش خواهد داد/ اردوغان می خواهد بن سلمان را ادب کند

دیده بان ایران_سپیده اجلالی: حدود دو هفته است که نام جمال خاشقچی و تصاویر او همه‌جا هست؛ از تیتر یک معتبرترین روزنامه‌های جهان گرفته تا سرخط‌ تلویزیون‌هایی سراسر دنیا!!!

 

گویا قرار نیست خبر قتل قاشقچی کهنه شود. حالا سیل اخبارخاشقچی که تا پشت درهای اتاق کار محمد بن سلمان، ولیعهد خبرساز عربستان، به‌جایی رسید که این کشور پس از دو هفته تکذیب کوتاه آمد و پذیرفت که این روزنامه‌ نگار در کنسولگری عربستان کشته ‌شده است.

حال سوال این است که چرا به یکباره مرگ این روزنامه نگار عربستانی به یکی از مباحث زنده و روز دنیا تبدیل شده است؟  یکی از موضوعات مهمی که موجب شد تا پرونده جمال خاشقچی، به شکلی استثنایی و کم ‌سابقه در دستور کار دولتمردان قرار بگیرد و از صدر خبرها دور نشود نقش خاص روزنامه واشنگتن‌پست بود. جمال خاشقچی در یک سال اخیر ستون نویس این روزنامه معتبر و بانفوذ بود که علاوه بر گستردگی انتشار در کشور مهمی چون آمریکا٬ در سراسر جهان نیز شهرت قابل ‌توجهی دارد.درواقع واشنگتن‌ پست مهم‌ ترین روزنامه‌ ای است که در پایتخت آمریکا منتشر می‌شود و این موضوع به این روزنامه٬ وزن ویژه ‌ای می‌دهد.

 

اما فریدون مجلسی، تحلیل گر مسائل بین الملل، در رابطه با ابهامات و مطرح شدن مرگ خاشاقچی در طی دو هفته اخیر از زبان دولتمردان جهان، به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: اخیراٌ محمد بن سلمان بالا رفتن از نردبان قدرت را در کشورش آغاز کرده است. از طرفی  با توجه ویژه به اهمیت تبلیغات و نقش رسانه‌ها، بن سلمان  در حال ساخت تصویری خاص از خودش و سلطنت احتمالی‌ اش نیز هست. سفرهای خارجی، دیدار با رهبران و چهره‌های با نفوذ جهان و تصمیمات خبرساز مانند صدور مجوز رانندگی برای زنان موجب شده تا او خود را چهره‌ای نشان بدهد که به دنبال "اصلاحات" در عربستان است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: از اهداف و نشانه های قتل خاشاقچی می توان نشان دادن سطحی بودن و پوچ بودن ادعای شاهزاده عربستان اشاره کرد. این که شاهزاده عربستان هیچ پایبندی به ادعاهای توسعه گرایانه و آزادی خواهانه خود ندارد. خاشقچی به دلیل نزدیک بودن به شاهزاده بن سلمان می توانست در آینده برای او خطرناک و جنجال آفرین باشد به همین دلیل بن سلمان باید خاشاقچی را به گونه ای وادار به سکوت به جهت عدم شفاف سازی در آینده می کرد.

 

مجلسی ادامه داد: دیگر بحرانی که متوجه خاندان سلطنتی به خصوص محمد بن سلمان است بی شک تحولاتی است که رفتار آمریکا با موضوع ناپدید شدن خاشقچی بوجود آورده است. دولت دونالد ترامپ هرچند از آغاز سعی کرد پای عربستان و حاکمان این کشور را از ماجرای جمال خاشقچی کوتاه کند اما فشار سناتورهای جمهوری خواه و مطبوعات آمریکا و همچنین عدم همکاری دولت اردوغان شرایطی فراهم آوردند تا محمد بن سلمان شخصا، ناگزیر تحت فشار آمریکای ترامپ وارد ماجرای قتل جمال خاشقچی شده و مسئول پاسخگویی به آن باشد.

 

وی در پاسخ به این مسئله که دولت ترامپ از این پس چه رویکردی با بن سلمان خواهد داشت، بیان کرد: از این پس ترامپ نرخ معاملات را افزایش خواهد داد. البته در این مرحله بن سلمان فقط یک ضربه کوچک دیده است ولی در این باید گفت که هیچ مشکلی برای بن سلمان به وجود نخواهد آمد.

 

این تحلیلگر مسائل بین الملل درباره نقش آقای اردوغان دررابطه با این موضوع اظهار کرد: در حال حاضر اردوغان در یک رقابت اصولی با عربستان قرار دارد. او در واقع به عنوان قوی ترین و ثروتمندترین کشور اسلامی که عضو ناتو عربی است، رقابت دارد. موضوع قتل خاشاقچی نیز برای اردوغان به منزله تسویه حساب او با بن سلمان و دولت عربستان است. اردوغان با در دست داشتن مدارک به قتل رسیدن خاشاقچی دولت عربستان را به نوعی تحت فشار قرار داده است و در حال ادب کردن عربستان است.

 

وی در پایان درباره اظهارات و افشاگری های امروز آقای اردوغان تصریح کرد: اردوغان به تریج اقدام به افشاگری درباره این قتل کرده است. از آخرین افشاگری های او می توان به افشاگری درباره خروج بدل خاشاقچی از کنسولگری اشاره کرد. بنده معتقدم امروز نیز آقای اردوغان جزئیات دیگر و بیشتری راجع به قتل این روزنامه نگار عربستانی را بازگو خواهد کرد. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر