کد خبر: 53029
A

برای نخستین بار در تاریخ اتیوپی یک زن رئیس جمهوری شد

پارلمان اتیوپی امروز پنجشنبه «سهل ورق زودی » را به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور انتخاب کرد که بدین ترتیب وی نخستین زن در تاریخ این کشور است که به مقام ریاست جمهوری می رسد.

برای نخستین بار در تاریخ اتیوپی یک زن رئیس جمهوری شد

به گزارش دیده بان ایران، خبرگزاری رسمی اتیوپی اعلام کرد ، پارلمان 546 کرسی دارد اما امروز 487 نماینده حضور داشتند که همگی به ریاست جمهوری ورق رای مثبت دادند.
سهل ورق چهارمین رئیس جمهوری در اتیوپی از زمان تصویب قانون اساسی جدید این کشور در سال 1995 است که بر اساس آن رئیس جمهوری حداکثر دو دوره متوالی (هر دوره 6سال ) می تواند در این پست بماند.
ورق زودی که یکی از دیپلمات های کارکشته اتیوپیایی است، پیش از این نماینده ویژه «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل در اتحادیه آفریقا بوده و از سال 1989 تا 1993 نیز به عنوان سفیر اتیوپی در سنگال و سفیر آکردیته در گینه بیسائو ،گامبیا و غنا مشغول به کار بوده و پس از آن هم سال ها به عنوان نماینده کشورش در نهادهای بین المللی انجام وظیفه کرده است.
«مولاتو تشومه» رئیس جمهوری پیشین اتیوپی که از سال 2013 قدرت را در دست داشت، پیش از این استعفا کرده و پارلمان استعفای او را پذیرفته بود .
مردم اتیوپی از بهار گذشته شاهد تغییرات گسترده در راس هرم قدرت بوده اند که آخرین مورد آن انتخاب یک زن به عنوان رئیس جمهوری در این کشور است . 
حزب حاکم اتیوپی هشتم فروردین گذشته و پس از پذیرفتن استعفای «هایلی مریام دیسالین» نخست وزیر پیشین این کشور، «أبی احمد علی» را به عنوان نخست وزیر جدید تعیین کرد.وی نخستین مرد مسلمان در تاریخ اتیوپی است که به این منصب می رسد.
پارلمان این کشور اواخر فرودین گذشته نیز در اقدامی بی سابقه، یک زن مسلمان به نام « مفریات کامل» را به عنوان رئیس مجلس انتخاب کرد . وی هفته گذشته استعفا کرد و پس از آن به عنوان وزیر صلح منصوب شد .
نخست وزیر اتیوپی هفته گذشته در چارچوب ترمیم کابینه 16 وزیر را برکنار کرد ، تعداد وزارتخانه های این کشور را از 28 به 20 وزارتخانه کاهش داد و سکان نیمی از این وزارتخانه ها را به زنان سپرد. ابی احمد «یک زن مسلمان محجبه به نام «عایشه محمد» را به عنوان وزیر دفاع این کشور منصوب کرد که این اقدام نیز در تاریخ اتیوپی بی سابقه بوده است.
جمهوری دموکراتیک فدرال اتیوپی ( حبشه) کشوری محصور در خشکی واقع در شاخ آفریقا و با جمعیتی بیش از 100 میلیون نفر، دومین کشور بزرگ آفریقایی از نظر جمعیت است. این کشور با یک میلیون و 100 هزار کیلومتر مربع دهمین کشور بزرگ آفریقا به پایتختی آدیس آبابا است.
اتیوپی یکی از قدیمی ‌ترین کشورهای مستقل آفریقا و یکی از کهن‌ترین کشورهای جهان است. این کشور پس از ارمنستان دومین کشوری بود که مسیحیت را دین رسمی خود اعلام کرد.
حدود دو سوم مردم این کشور مسیحی اند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر