کد خبر: 53329
A

واشنگتن خبر داد: احتمال معافیت برخی کشورها از تحریم‌ها علیه ایران

وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد که برای اعطای معافیت به خریداران نفت ایران، آماده همکاری با کشورهایی است که واردات نفت از ایران را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

واشنگتن خبر داد: احتمال معافیت برخی کشورها از تحریم‌ها علیه ایران

به گزارش دیده بان ایران به نقل از خبرگزاری آناتولی، رابرت پالادینو سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در جمع خبرنگاران از آمادگی کشورش برای در نظر گرفتن معافیت‌هایی برای برخی کشورهای خریدار نفت ایران خبر داد.

وی گفت که آمریکا در حال بررسی معافیت برای کشورهایی است که واردات نفت از ایران را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهند.

پالادینو تصریح کرد: در شرایطی که آمریکا برای توقف خرید جهانی نفت ایران تلاش می‌کند و می‌خواهد آن را به صفر برساند، واشنگتن در اثنای یک پروسه داخلی برای ارائه معافیت به آن کشورهایی است که این واردات خود از ایران را به میزان قابل توجهی کم می‌کنند.

این سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در ادامه گفت: مامصمم به اجرای سیاست‌مان مبنی بر اعمال فشار حداکثری بر ایران هستیم. این استراتژی ما است، اما آماده‌ایم تا با کشورهایی که واردات‌شان  را کاهش می‌دهند، همکاری کنیم.

وی مشخص نکرد که چه کشورهایی از این معافیت برخوردار خواهند شد.

این تحریم‌ها بخشی از سیاست واشنگتن برای اعمال فشار بر ایران پس از تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای 2015 است. وی در ماه مه با کنار گذاشتن این توافق گفت که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را بازمی‌گرداند.

بخش اول این تحریم‌ها در ماه اوت اجرا شد و بخش دوم آن نیز که حوزه نفت و بانکداری را هدف قرار می‌دهد از پنج نوامبر اعمال خواهد شد.

گفتنی است این در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان به تازگی تاکید کرده است که ایران در شرایط فعلی هم قادر به فروش نفت خود است و هم می‌تواند اقتصاد خود را حفظ کند.

ظریف افزود: دولت آمریکا می‌تواند با بازگشت به توافق هسته‌ای که به‌صورت غیرقانونی از آن خارج شد و لغو تحریم‌هایی که پس از این خروج علیه ایران اعمال کرد، راه را برای مذاکره با ایران هموار کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه آمریکا به تعهدات قانونی خود عمل نمی‌کند، تصریح کرد: متاسفانه نحوه رفتار آمریکا باعث شده تا مطلوبیت مذاکره از اساس زیر سوال رود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین ابراز اطمینان کرد که جمهوری اسلامی می‌تواند بر تحریم‌های آمریکا غلبه کند و خاطرنشان کرد که بسیاری از کشورها برای تجارت با ایران آمادگی خود را نشان داده‌اند.

به گفته ظریف، علاوه بر سه کشور اروپایی (آلمان، انگلستان و فرانسه)، کشورهای دیگری که اهمیت زیادی برای توافق هسته‌ای قائل هستند، از جمله روسیه، چین و ژاپن، آماده‌اند تا به سهم خود در [در تجارت با ایران] عمل کنند./ ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر