کد خبر: 53388
A
رئیس جمهور جدید برزیل وعده داد؛

سفارت برزیل به بیت المقدس منتقل می شود

رئیس‌جمهوری تازه منتخب برزیل گفته است که می‌خواهد سفارت کشورش در اسرائیل را از تل‌آویو به اورشلیم (بیت‌المقدس) منتقل کند. ژایر بولسونارو روز پنجشنبه ۱۰ آبان در نخستین مصاحبه با یک رسانه اسرائیلی از قصد خود در این زمینه خبر داد. وی در گفت‌وگو با «اسرائیل هیوم»، نزدیک‌ترین روزنامه حامی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، افزود که در کارزار انتخاباتی‌اش قول انتقال سفارت را داده بود. به گفته او، «این حق اسرائیل است که پایتخت خود را تعیین کند، نه کشورهای دیگر».

سفارت برزیل به بیت المقدس منتقل می شود

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ رئیس‌جمهوری تازه منتخب برزیل گفته است که می‌خواهد سفارت کشورش در اسرائیل را از تل‌آویو به اورشلیم (بیت‌المقدس) منتقل کند.

ژایر بولسونارو روز پنجشنبه ۱۰ آبان در نخستین مصاحبه با یک رسانه اسرائیلی از قصد خود در این زمینه خبر داد.

وی در گفت‌وگو با «اسرائیل هیوم»، نزدیک‌ترین روزنامه حامی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، افزود که در کارزار انتخاباتی‌اش قول انتقال سفارت را داده بود.

به گفته او، «این حق اسرائیل است که پایتخت خود را تعیین کند، نه کشورهای دیگر».

او پیشتر نیز گفته بود که سفارت فلسطین را در برزیل تعطیل می کند؛ به گفته وی، «فلسطین دیگر کدام کشور است؟ چرا باید در برزیل سفارت داشته باشد؟».

با وجود این، آقای بولسونارو در مصاحبه با «اسرائیل هیوم»، به بستن سفارت فلسطین در برزایلیا، پایتخت برزیل، اشاره صریحی نکرده است

در صورت تحقق گفته وی، برزیل دومین کشور بزرگ جهان خواهد بود که سفارت خود را به اورشلیم منتقل می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، آذرماه پارسال ابتدا اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و در نیمه بهار امسال، سفارت کشورش را بعد از ۷۰ سال به اورشلیم منتقل کرد؛ امری که با نگرانی و نکوهش فلسطینیان، کشورهای عربی و اسلامی و نیز سازمان ملل روبرو شد.

اما گواتمالا و پاراگوئه، دو کشور دیگر آمریکای لاتین نیز اندکی بعد از آمریکا، سفارت خود را به اورشلیم منتقل کردند.

با وجود این، در پی انتخابات دو ماه پیش پاراگوئه، دولت جدید آن کشور، سریعا سفارت را به تل‌آویو برگرداند.

آقای بولسونارو، ۶۳ ساله، افسر پیشین ارتش کشورش و نماینده جناح راست افراطی، در انتخابات روز یکشنبه این هفته، با شکست فرناندو حداد، رقیب چپگرای خود از تبار لبنانی- فلسطینی، به ریاست‌جمهوری برزیل رسید.

ارزیابی‌ها بر این است که سیاست‌های داخلی و خارجی بولسونارو، ملقب به «ترامپ برزیل»، همسویی زیادی با دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو داشته باشد؛ خود او بر این امر تاکید کرده است.

وی درکارزار انتخاباتی‌اش قول داده بود که اسرائیل نخستین مقصد سفر خارجی‌اش باشد.

برزیل با اسرائیل مناسبات کامل سیاسی دارد اما در دوران ریاست‌جمهوری لوییس ایناسیو لولا داسیلوا و سپس خانم دیلما روسف روابط آنها سرد بود.

دولت‌های چپگرای لولا داسیلوا و دیلما روسف، مناسبات نزدیکی با تشکیلات خودگردان فلسطینی داشتند.

فلسطینیان با حمایت اکثریت جامعه جهانی تاکید دارند که شرق بیت‌المقدس باید پایتخت کشوری برای فلسطینیان باشد.

فلسطینیان در اعتراض به سیاست آمریکا در انتقال سفارت به بیت‌المقدس، همکاری و مناسبات با واشینگتن را تعلیق کردند و دولت آمریکا نیز به تازگی، دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشینگتن را بست.

ارزیابی بر این است که اقدام احتمالی دولت جدید برزیل در انتقال سفارت به اورشلیم، تغییراتی جدی نیز در مناسبات فلسطینیان با برزیل ایجاد کند.

اسرائیل در جنگ ۵۱ سال پیش بر شرق بیت المقدس ، که غیر از دیوار «ندبه» یهودیان، اماکن مقدس اسلامی و دنیای مسیحیت نیز در آن قرار دارد، مسلط شد و هر دو بخش این شهر سه هزار ساله را «پایتخت یکپارچه و جاودان» خود می‌نامد؛ اما سازمان ملل و بخش بزرگی از جامعه جهانی این امر را قویا رد می‌کنند.

رسانه‌های اسرائیل به نقل از مقامات رسمی این کشور خبر داده‌اند که بنیامین نتانیاهو «بسیار علاقه دارد» شخصا در آیین ادای سوگند ریاست‌جمهوری ژایر بولسونارو شرکت کند تا دولت جدید برزیل را به انتقال سریع سفارت به اورشلیم تشویق کند.

نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه در پیام شادباش انتخاب بولسانورو برای وی نوشت که «دوستی بزرگی میان مردم و دولت‌های ما ایجاد خواهد شد».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر